• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 17 خرداد 1399
کد مطلب : 101974
+
-

جمهوریخواهان، پشت ترامپ

اعضای ارشد حزب جمهوریخواه قاطعانه از رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در رسیدگی به بحران اجتماعی در این کشور حمایت کرده و انتقادها به او را رد کرده‌اند


جواد نصرتی ـ خبرنگار

اعضای ارشد حزب جمهوریخواه، انتقادهای بسیار تند از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را نادیده گرفته‌اند و چند‌ ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، تمام قد از او در میانه آشوب عظیم اجتماعی در کشورشان دفاع می‌کنند.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، آنها حتی انتقادهای سخت و تند ژنرال جیم متیس یکی از همفکران پیشین خود را هم نادیده گرفته‌اند. وزیر دفاع پیشین دولت ترامپ، در یکی از تندترین انتقادها از ترامپ، گفته است که رئیس‌جمهور آمریکا حتی تمایل ندارد وانمود کند که به‌دنبال اتحاد است.
متیس، در میان جمهوریخواهان احترام زیادی دارد، اما سناتورهای جمهوریخواه، در دعوای ترامپ و متیس، طرف اولی را گرفته‌اند. متیس بعد از آن از ترامپ انتقاد کرد که رئیس‌جمهور آمریکا، تهدید کرد از نیروی نظامی برای بازگرداندن نظم به آمریکا استفاده خواهد کرد. ترامپ در توییتر پاسخ متیس را داده و از او به عنوان  ژنرالی که بیش از حد به او توجه شده، یاد کرده است.
سناتورهای جمهوریخواه حتی در آشوبی که ترامپ دوشنبه ایجاد کرد طرف او را گرفتند؛ هفته پیش نیروهای امنیتی و پلیس، به تظاهرات صلح‌آمیز معترضان در جلوی کاخ سفید حمله کردند و با خشونت تمام، مردم را عقب زدند تا ترامپ به یک کلیسا برود و عکس یادگاری بیندازد. بسیاری از سناتورها گفته‌اند سعی در کوچک شمردن این رویداد کرده و طرف ترامپ را گرفته‌اند.
اعتراض‌ها در آمریکا بعد از آن اوج گرفت که جورج فلوید سیاهپوست، توسط پلیس در مینیاپلیس به طرز فجیعی کشته شد. 
ران جانسون، رئیس کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا درباره انتقادهای متیس گفته است: «ژنرال متیس می‌تواند نظرات خودش را داشته باشد. او آزاد است که عقایدش را بیان کند.» او درباره حادثه دوشنبه هم گفته است: «من هنوز تصاویر چگونگی عقب راندن مردم را ندیده‌ام.»
خبرنگاران پنجشنبه در سنا به سراغ میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان هم رفتند اما او حاضر به پاسخگویی به آنها نشد.
سی‌ان‌ان گزارش داده که سناتورها به این نتیجه رسیده‌اند که موفقیت حزب آنها در انتخابات پاییز، تا حد زیادی به عملکرد ترامپ در نظرسنجی‌ها ربط دارد و نمی‌خواهند با موضع‌گیری علیه ترامپ در این چند ماه، شانس موفقیت او را پایین بیاورند.
تنها سناتور جمهوریخواهی که درپی صحبت‌های ژنرال متیس علیه ترامپ موضع گرفته، خانم لیسا مورکوفسکی، سناتور آلاسکاست. در پی صحبت‌های او، ترامپ در توییتر به او حمله کرد و وعده داد در انتخابات، ‌از رقیب او حمایت خواهد کرد.
بقیه سناتورها اما یا از ترامپ حمایت کرده‌اند یا سکوت کرده‌اند. سناتور تام تیلیس درباره انتقاد متیس از ترامپ گفته است: «آنها سابقه طولانی از عدم‌توافق با یکدیگر دارند. من نمی‌خواهم در دعوای یک وزیر سابق و رئیس‌جمهور قرار بگیرم.»
لیندزی گراهام، یکی از نزدیک‌ترین اعضای ارشد حزب جمهوریخواه و رئیس کمیته قضایی سنا گفته است که متیس حق دارد از ترامپ انتقاد کند اما مسئله فراتر از یک انتقاد ساده است؛ «این روزها از نظر سیاسی مد شده است که ترامپ را مقصر هر چیزی نشان بدهند و من اصلا از این مسئله خوشم نمی‌آید. متیس مستقیما به درون (بازی) سیاست پریده است. من فکر می‌کنم او از بسیاری از اتفاق‌هایی که در دنیای سیاست در آمریکا روی می‌دهد، خبر ندارد.» جان کورنین، سناتور تگزاس هم گفته است که متیس با انتقاد از ترامپ، تنها به یک سمت معادله نگاه کرده و همه واقعیت را مدنظر نداشته. چند سناتور دیگر هم در دعوای متیس و ترامپ طرف رئیس‌جمهوری آمریکا را گرفته‌اند.
اما خارج از دایره جمهوریخواهان، اوضاع چندان به نفع ترامپ پیش نمی‌رود؛ نشریه هیل، گزارش داده است که ترامپ در پی پیشی گرفتن جو بایدن، رقیب دمکرات خود در انتخابات پاییز درنظرسنجی‌ها، با گروهی از مقامات ارشد ستاد انتخاباتی خود دیدار کرده است. در چند نظرسنجی در ایالت‌های کلیدی، مشخص شده که مردم اقبال بیشتری به بایدن نشان داده‌اند و همین، زنگ خطر را برای ترامپ به صدا درآورده است. درنظرسنجی فاکس در آریزونا، بایدن 46 به 42درصد از ترامپ پیش است. در اوهایو هم 43درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند به ترامپ رأی خواهند داد؛ درحالی‌که بایدن، انتخاب 45درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات بوده است. در ویسکانسن هم بایدن 49 به 40درصد پیش است. درنظرسنجی دانشگاه کینی‌پاک در تگزاس هم بایدن (44درصد) با یک‌درصد اختلاف از ترامپ پیش است. این نتایج در ایالت‌های کلیدی خبر بسیار بد و تکان‌دهنده برای ترامپ و کارزار او برای پیروزی مجدد به شمار می‌رود و سی‌ان‌ان گزارش داده که با همین نتایج، ترامپ نمی‌تواند در پاییز، برنده انتخابات شود.
ترامپ در جلسه با اعضای ارشد ستاد خود در کاخ سفید درباره استراتژی انتخاباتی بحث کرده است. هیل گزارش داده است که تیم انتخاباتی ترامپ می‌خواهد در استراتژی جدید خود روی ارائه تصویر جدیدی از شخصیت بایدن تمرکز کند و معاون پیشین باراک اوباما در مقابل رنگین‌پوستان قرار می‌گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید