• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 17 خرداد 1399
کد مطلب : 101937
+
-

پایان حضور دولت در فوتبال پس از 18سال

وزارت ورزش و جوانان با حذف وزیر و معاونش از مجمع فوتبال موافقت کرد. دبیرکل فدراسیون می‌گوید دیگر خطر تعلیق وجود ندارد

پایان حضور دولت در فوتبال پس از 18سال

به‌دنبال تهدید فیفا، دولت ایران با حذف وزیر ورزش و معاونش از مجمع فدراسیون فوتبال موافقت کرد.
به این ترتیب پس از نزدیک به 18سال، دولت امکان دخالت مستقیم در اداره فدراسیون فوتبال را از دست می‌دهد.
سال1381، تبصره‌ای به ماده10 اساسنامه‌ فدراسیون‌های ورزشی ایران اضافه شده که حق برکناری رئیس فدراسیون را به رئیس سازمان تربیت‌بدنی می‌داد.
همان تبصره، اختلافات فیفا با فدراسیون فوتبال ایران را جرقه زد. در سال1385 به‌دنبال پافشاری سازمان تربیت‌بدنی ایران بر حفظ آن تبصره و البته برکناری محمد دادکان، رئیس وقت فدراسیون، فیفا فوتبال ایران را تعلیق کرد. برداشتن تعلیق منوط به نوشتن اساسنامه تازه‌ای شد که امروز فیفا به بندهایی از همان اساسنامه هم ایراد گرفته است.
طبق اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال، رئیس سازمان تربیت‌بدنی (که حالا وزیر ورزش شده) و معاونش از اعضای مجمع هستند. فیفا اخیرا به برخی از مواد اساسنامه ایران ایراد گرفته. یکی از آنها ماده22 است که در آن وزیر ورزش و معاونش عضو مجمع و دارای حق رأی معرفی شده‌اند.
مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال دیروز در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم، تلویحا تأیید کرد که فدراسیون ایران با حذف وزیر از مجمع موافقت کرده است. گفته می‌شود این موافقت پس از جلسات متعدد میان مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان به‌دست آمده است. نبی گفت: «ما موارد مدنظر فیفا را رعایت کردیم و در این بخش مشکلی نخواهیم داشت. از وزارت ورزش تشکر می‌کنیم که با ما همراهی کردند.»
مازیار ناظمی، سخنگوی پیشین وزارت ورزش و جوانان که حالا مشاور رسانه‌ای وزیر است، در توییتر بدون اشاره صریح به حذف وزیر از مجمع فوتبال نوشت: «فوتبال در این سرزمین غروب نمی‌کند! با تدبیر و گذشت، ورزش ایران عزیز از این دامگه حادثه هم عبور کرد.» به‌نظر می‌رسد منظور او از دامگه حادثه، خطر تعلیق دوباره فوتبال ایران باشد. برخی منابع خبری مدعی شده بودند که فیفا به‌زودی فوتبال ایران را تعلیق خواهد کرد.
بر اساس شنیده‌ها فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، علاوه بر حذف وزیر ورزش و معاونش از مجمع، خواستار چند تغییر دیگر در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران شده است. طبق اساسنامه فعلی ارکان حقوقی و قضایی فدراسیون مانند رئیس کمیته انضباطی و رئیس کمیته اخلاق توسط رئیس فدراسیون انتخاب می‌شوند. فیفا معتقد است در چنین شرایطی آنها استقلال نخواهند داشت و نمی‌توانند برخلاف میل رئیس فدراسیون رأی صادر کنند. مهدی محمدنبی می‌گوید فدراسیون ایران در نامه جدیدی که به فیفا می‌فرستد، پذیرفته است از این پس انتخاب ارکان قضایی و حقوقی از اختیارات مجمع فدراسیون باشد نه رئیس.
طبق گفته دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، یکی دیگر از تغییرات در اساسنامه، حذف پیش‌شرط سابقه 10سال مدیریت برای کاندیداهای ریاست فدراسیون است. گفته می‌شود در اساسنامه جدید بازیکنان ملی‌پوش به شرط آنکه بیش از 100بازی ملی داشته باشند، می‌توانند نامزد ریاست فدراسیون شوند، بدون آنکه نیاز به سابقه مدیریت داشته باشند.
با وجود همه این اصلاحات، به‌نظر می‌رسد یکی از جدی‌ترین چالش‌های فدراسیون فوتبال ایران با فیفا، ماده یک اساسنامه باشد. در اساسنامه فعلی، فدراسیون، «نهادی غیردولتی» معرفی شده است، با وجود این مجلس شورای اسلامی می‌گوید این اساسنامه هیچ‌گاه نه به تأیید مجلس رسیده و نه حتی خود دولت آن را تصویب کرده است.
نبی در بخشی دیگر از گفت‌وگوی دیروز اشاره‌ای تلویحی به ماده یک اساسنامه کرد: «در بخش ماهیت فدراسیون هم مطابق قوانین کشور عمل کردیم.» قوانین کشور، فدراسیون‌های ورزشی را نهادهای عمومی غیردولتی می‌داند. آیا واقعا فیفا با چنین موضوعی کنار آمده است؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید