• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 17 خرداد 1399
کد مطلب : 101925
+
-

سرخه‌حصار در مسیر تبدیل به قطب گردشگری

سرخه‌حصار در مسیر تبدیل به قطب گردشگری

 بوستان جنگلی سرخه‌حصار به قطب گردشگری تبدیل می‌شود. این بوستان بزرگ که در شرق تهران قرار دارد، امسال اعتبار 135میلیاردتومانی دارد تا پروژه‌های مختلفی در آن انجام شود. این اعتبار برای قطب گردشگری سرخه‌حصار به منطقه 13ابلاغ و در قالب بودجه شهرداری تهران لحاظ شده است. سرخه‌حصار از گذشته و از زمان قاجار اهمیت ویژه‌ای در پایتخت داشته و اوایل انقلاب نیز به‌عنوان پارک ملی ثبت شده است. منطقه 13در منتهی‌الیه بخش شرقی تهران است و سرخه‌حصار در این منطقه از شرق به بزرگراه یاسینی می‌رسد. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 13درباره اعتبار اختصاص‌ یافته به بوستان سرخه‌حصار  می‌گوید: «این مقوله یک ردیف اعتباری مستمر در چند سال گذشته بوده بدین‌ترتیب که برای منطقه ۱۳ هر ساله اعتباری درنظر گرفته می‌شده که امسال با یک رشد قابل توجه به ۱۳۵ میلیارد تومان رسیده است.»  رشد قابل توجه بودجه این بوستان سبب شده تا 2 ‌ماه آینده پروژه‌های مختلفی مانند آسفالت، خط‌کشی، فضای سبز، سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق، مبلمان شهری و مسیر دوچرخه‌سواری 8کیلومتری در سرخه‌حصار اجرا شود. هم‌اکنون فراخوان انتخاب مشاور برای اجرای این پروژه‌ها انجام شده است. سجاد سبحانی می‌گوید: «بخشی از این اعتبار صرف پروژه‌های زیرساختی خواهد شد که فضای طبیعی بوستان سرخه حصار را جهت استفاده شهروندان آماده می‌کند. این پروژه‌ها عمدتا شامل آسفالت، خط‌کشی، فضای سبز، سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق و مبلمان شهری است. بخشی از این آسفالت مربوط به مسیر دوچرخه‌سواری بوستان جنگلی سرخه حصار است که یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های دوچرخه سواری کشور و شاید بزرگ‌ترین پیست دوچرخه‌سواری شهر تهران به مسافت 8 کیلومتر باشد.» 

افزایش سرانه فضای سبز در منطقه 13
به گزارش همشهری، در دویست و هفدهمین جلسه شورای شهر تهران شورایاران منطقه 13نیز حضور داشتند و یکی از چالش‌های این منطقه را کمبود سرانه فضای سبز عنوان کردند. این در حالی است که بخشی از سرخه‌حصار در این منطقه پتانسیل بالایی برای بالا بردن سرانه فضای سبز دارد. موضوعی که اعضای شورای شهر تهران به آن اشاره کردند و زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت که باید درخصوص طرح گردشگری منطقه 13در منطقه سرخه حصار مطالعات زیست‌محیطی و اجتماعی انجام و مجوزهای زیست‌محیطی اخذ شود. در نهایت اینکه شهردار منطقه این مطالعات را انجام و به شورا ارائه کند.
دیگر اعضای شورای شهر نیز معتقد هستند که در منطقه سرخه حصار پتانسیل گردشگری خوبی وجود دارد که با کمک سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی می‌تواند پروژه‌های اقتصادی سازگار با محیط‌زیست تعریف شود. به هر نحو، بوستان سرخه‌حصار به قدری قابلیت دارد که به قطب گردشگری تبدیل شود. معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه 13درباره احیا و نوسازی پیست دوچرخه‌سواری سرخه‌حصار می‌گوید: «این پیست که یک مسیر دوچرخه سواری جنگلی است، از قبل وجود داشته و اکنون در حال احیا و نوسازی است. پروژه‌های دیگری نیز قرار است انجام شود تا یک مقصد گردشگری برای شهر تهران تعریف و بخشی از اوقات فراغت شهروندان در این بوستان سپری شود.» 
بوستان جنگلی سرخه حصار یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ملی و جزو قدیمی‌ترین شکارگاه‌های جنگلی حفاظت شده از دوران قاجار است که مساحتی در حدود ۹۲۰۰هکتار دارد و در شرق پایتخت واقع شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بوستان جنگلی که همه قسمت‌های آن به جز بخش شمال شرقی تحت کنترل و حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار دارد به پارک ملی تغییر نام داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید