• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 17 خرداد 1399
کد مطلب : 101917
+
-

دیده‌بان جهانی جنگل درباره مناطق جنگلی ایران گزارش کرد:

1708 آتش‌سوزی در 6 روز

در 6روز گذشته 1708 حریق فعال در جنگل‌ها و 287 هشدار حریق در عرصه‌های طبیعی ایران توسط ناسا و دیده‌بان جهانی جنگل رصد شد

1708 آتش‌سوزی در 6 روز

 جنگل‌ها و منابع طبیعی ایران همچنان در آتش بهار داغ می‌سوزند و براساس آنچه دیده‌بان جهانی جنگل از آتش‌سوزی در مناطق جنگلی ایران در 6 روز گذشته منتشر کرد، خوزستان با 579مورد، فارس با 301مورد، بوشهر با 190مورد، ایلام با 181مورد و اصفهان با 156مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها روبه‌رو شدند که آتش‌سوزی در برخی از این مناطق همچنان فعال است.
به گزارش همشهری، دیده‌بان جهانی جنگل براساس نقشه‌های ماهواره‌های مختلف ناسا اعلام کرده است که آمار اعلام شده شامل آتش‌سوزی‌های فعال و هشدار آتش در عرصه‌های طبیعی ایران است و پس از استان‌های ذکر شده، عرصه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خراسان رضوی، تهران و کرمانشاه در رتبه بعدی آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی قرار دارند.
براساس نقشه‌های منتشر شده توسط دیده‌بان جهانی جنگل از 12 تا 15خردادماه 1708آتش‌سوزی فعال در عرصه‌های طبیعی کشور به وقوع پیوسته است و هشدار آتش‌سوزی در 287عرصه طبیعی دیگر نیز مشاهده شده است. براساس این اعلام تنها در 5 روز گذشته 1 درصد دیگر از مناطق حفاظت شده کشور در آتش سوختند. 

ناسا روایتگر نابودی جنگل‌های زاگرس
بررسی‌های همشهری از تصاویر منتشر شده توسط ناسا و دیده‌بان جهانی جنگل از آتش‌سوزی مناطق حفاظت شده و طبیعی ایران طی هفته گذشته نیز مشخص کرد، عرصه زیادی از جنگل‌های زاگرسی ایران در مرز خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در منطقه خائیز تبدیل به خاکستر شده و از بلوط‌زارهای ارزشمند زاگرس در این منطقه چیزی برجای نمانده است.
مشاهده تصاویر ناسا همچنین مشخص می‌کند گزارش روز چهارشنبه همشهری با عنوان زاگرس بیابان می‌شود بدون ارتباط با تصاویر منتشر شده از سوی ناسا نیست و این منطقه در آتش‌سوزی اخیر که حدود 2هفته به طول انجامیده و هنوز نیز آتش‌سوزی در آن ادامه دارد عرصه زیادی از رویشگاه‌های جنگلی خود را از دست داده است.
براساس تصاویر ناسا بخشی از منطقه حفاظت شده خائیز نیز طعمه حریق شده و بلوط‌زارهای زاگرسی در بیش از نیمی از این منطقه خاکستر شده‌اند. 
آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و پارک‌های ملی کشور البته در هفته گذشته افزایش یافت و بلوط‌زارهای زاگرسی دالاهو در استان کرمانشاه را نیز فراگرفت. پارک‌های طبیعی همچون پارک چیتگر تهران هم از آتش در بهار داغ کشور در امان نماندند و اگرچه وسعت آتش‌سوزی آنها در مقایسه با مناطق طبیعی صعب‌العبور کشور ناچیز بود اما بخشی از ریه‌های تنفسی تهران نیز از دست رفت.

ریه‌های تنفسی ایران قربانی اختلاف
ماجرای اطفای حریق در منطقه زاگرس ایران در هفته‌های گذشته به یک جنجال تبدیل شد و اقدام سریع برای آن انجام نشد. دلیل تعلل در اطفای حریق جنگل‌های زاگرس، بدهی 30میلیارد تومانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به وزارت دفاع بابت اعزام بالگرد برای خاموش کردن آتش جنگل‌های کشور اعلام شد و رفع این اختلاف تنها زمانی با دستور رییس سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص 15میلیارد تومان اعتبار به سازمان جنگل‌ها برای پرداخت بدهی به وزارت دفاع به پایان رسید که دیگر جانی در رگ‌های زاگرس باقی نماند و بخش وسیعی از رویشگاه‌های زاگرسی در شعله‌های آتش منطقه خائیز خاکستر شد.

60 هزار هکتار جنگل در 5سال اخیر نابود شد
رضا بیانی، مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها اما دیروز و درست در روز جهانی محیط‌زیست خبر از تخریب سالانه ۱۲هزار هکتار جنگل در کشور آن هم در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 داده است. بر اساس آنچه او گفته است تنها در 5سال اخیر 60هزار هکتار از جنگل‌های کشور به دلیل حریق، آفات و بیماری، سدسازی، جاده‌کشی، فعالیت‌های عمرانی و قاچاق چوب نابود شده است.
آنطور که بیانی به ایسنا خبر داده است، وسعت جنگل‌های زاگرس نیز نسبت به دهه‌های گذشته کاهش یافته است. به گفته او، تا سال۱۳۹۰ سالانه بین ۱۸ تا ۲۰هزار هکتار آتش‌سوزی در اراضی جنگلی رخ می‌داد که طی سال‌های اخیر این عدد به حدود 3هزار هکتار رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید