• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 13 خرداد 1399
کد مطلب : 101895
+
-

فرانسه؛ آینه عبرت

برای تعطیل کردن لیگ، وقت کافی هست

با وجود اینکه اعلام شده مسابقات لیگ برتر از 28خرداد با انجام دیدار عقب‌افتاده فولاد و استقلال آغاز خواهد شد، هنوز کشمکش‌ها بر سر پیگیری یا عدم‌پیگیری لیگ نوزدهم ادامه دارد. همه‌‌چیز را خودتان بهتر می‌دانید و جناح‌بندی به‌وجود آمده اصلا نیازی به شرح بیشتر ندارد. مخالفان دنبال فرار از ناکامی یا صرفه‌جویی اقتصادی هستند و موافقان هم صرفا چشم‌انداز بهتری در ادامه مسابقات می‌بینند. با این همه اما، اگر فقط یک استدلال محکم برای دنبال کردن و تلاش برای از سرگیری مسابقات وجود داشته باشد، آن هم این است که برای تعطیل کردن بازی‌ها دیر نمی‌شود. در حقیقت الگویی که بسیاری از کشورهای صاحب فوتبال دنیا از آن پیروی کردند، همین بود. آنها صبر کردند و اجازه دادند ابتدا تکلیف ویروس کرونا و شکل مبارزه با آن مشخص شود. این پرهیز از شتاب‌زدگی موجب شد کشورهایی همچون آلمان، اسپانیا، ایتالیا و انگلستان تصمیم درست‌تری بگیرند. این در حالی است که وضع 2 کشور اسپانیا و ایتالیا در زمینه شیوع کرونا واقعا فاجعه‌بار بود، اما حالا لیگ هر دو کشور در آستانه بازگشایی است.
آینه عبرت در این زمینه اما فرانسه است؛ کشوری که در تصمیمی عجیب خیلی سریع تسلیم ویروس شد و حکم به تعطیلی مسابقات لوشامپیونه داد. هم‌اکنون می‌بینیم که اقدام فرانسوی‌ها با چه واکنش‌های خشمگینانه‌ای در داخل آن کشور همراه شده است. بسیاری از فرانسوی‌ها این تصمیم را با کلماتی همچون حماقت و رسوایی توصیف می‌کنند. در این میان شاید اعلام قهرمانی پاری‌سن‌ژرمن که فاصله زیادی با رقبا داشت چندان محل اعتراض واقع نشده باشد، اما تیمی مثل آمیان که به دسته پایین‌تر سقوط کرد، شکایتش را به محاکم بین‌المللی کشانده و خودش را به در و دیوار می‌کوبد. شاید اصلا پیگیری حقوقی آمیان به جایی نرسد، اما هر وجدان بیداری می‌داند که در حق این تیم ظلم شده است.
مخلص کلام اینکه پرهیز از شتاب‌زدگی و میزان تاب‌آوری مدیران فوتبال ایران در داستان کرونا واقعا جالب توجه بود. الان همه ما خیلی خوشحالیم که در روزهای اوج شیوع و قرنطینه، حکم به تعطیلی مسابقات داده نشد. هم‌اکنون با روایت‌هایی که از ضعیف‌تر شدن ویروس، خلوت شدن بیمارستان‌ها و درمان سرپایی بسیاری از مبتلایان وجود دارد، همه ما این شانس را متصوریم که لیگ برتر از اواخر همین‌ماه دنبال شود و هیجان به زندگی کسالت‌بار خیلی از مردم برگردد. مخالفان هم نگران نباشند؛ اگر بلیت آنها برد و قرار شد لیگ را تعطیل کنند، چیز زیادی از دست نرفته. فقط بازیکنان تحت تدابیر بهداشتی، دو، سه هفته تمرین کرده‌اند. ما می‌توانیم لیگ را یک‌ماه دیگر تعطیل کنیم، اما کشوری مثل فرانسه دیگر نمی‌تواند تصمیم افتضاحش را اصلاح کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید