• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 13 خرداد 1399
کد مطلب : 101893
+
-

حفره در قلب همدان

حفره در قلب همدان

فاطمه کاظمی
همدان - خبرنگار

 بعد از کشف اشیای تاریخی در میدان مرکزی همدان، قرار شد این اشیا به جای دفن زیر بتون، در یک سایت‌موزه به نمایش درآید. اما با گذشت 3 سال، فقط یک حفره در قلب همدان ایجاد شده است که هیچ شباهتی به سایت‌موزه ندارد. 
در طول سال‌های گذشته سرنوشت سایت‌موزه با وعده‌هایی چون چند ماه دیگر، آغاز سال نو، تا رویداد 2018 و تا اجلاس راه ابریشم گره خورده بود و حالا هم این وعده‌ها به «شاید وقتی دیگر» بدل شده‌اند. میراث فرهنگی استان مسئولیت را گردن مسکن و شهرسازی می‌اندازد، مسکن و شهرسازی پای شهرداری را وسط می‌کشد و شهرداری هم خود را فقط ناظر می‌داند. پیچیدگی شرایط این پروژه کار را به شورای شهر هم کشانده است تا جایی که آن را دلیلی برای کم‌کاری شهردار می‌دانند. 
اما شهردار همدان معتقد است این موضوع ربطی به شهرداری ندارد و اشتباه مسئولان میراث فرهنگی چنین وضعیتی را رقم زده. عباس صوفی به همشهری می‌گوید: زمانی که قرار شد نقطه مرکزی میدان به جای آبنما به موزه تبدیل شود، ستاد بازآفرینی کشور، مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه برای ساخت این سایت‌موزه به مسکن و شهرسازی اختصاص داد و هم‌زمان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور نیز 250 میلیون تومان برای ساخت آن در نظر گرفت. وی می‌افزاید: شرط مسکن و شهرسازی برای تامین هزینه سایت‌موزه، امضای قرارداد آن بود، اما اداره کل میراث فرهنگی بدون هماهنگی نقشه‌ای برای سایت‌موزه طراحی، مناقصه را برگزار و فونداسیون آن را تهیه کرد. نقشه تهیه‌شده از سوی میراث فرهنگی با نقشه مسکن و شهرسازی تفاوت داشت و از سوی دیگر، وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در سفر به همدان تغییراتی در نقشه سایت‌موزه اعمال کرد. این عوامل موجب شد بودجه‌ مسکن و شهرسازی برای ساخت این سایت‌موزه کافی نباشد و پیمانکار نتواند طرح را اجرا کند. صوفی با بیان‌ این‌که شهرداری فقط نقش نظارتی در این پروژه دارد، توضیح می‌دهد: طبق برآورد آخرین جلسه درباره سایت‌موزه، با در نظر گرفتن تغییرات نقشه و تورم، پروژه به 2 میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه نیاز دارد. مسکن و شهرسازی قبلا یک میلیارد تومان به پیمانکار پرداخته بود و به همین دلیل قرار شد پروژه را مجددا به پیمان بگذارد یک میلیارد تومانی هم که باید بر بودجه پروژه اضافه شود، دوباره باید از ستاد بازآفرینی کشور پیگیری شود که این موضوع عملا از اختیار شهرداری خارج است.
ساخت سایت‌موزه در دایره دوست‌داشتنی همدان می‌توانست به یک ظرفیت استثنایی گردشگری برای کشور تبدیل شود، اما فعلا ناهماهنگی این اتفاق را به یک رویا تبدیل کرده است و شهروندان هر روز فقط گودالی را مشاهده می‌کنند که هر چند وقت یک بار دور آن حصاری کشیده می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید