• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10184
+
-

مبادله 115هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در سال96

سرمایه‌گذاران در سال96 بیش از 40هزار میلیارد تومان اوراق بدهی خریدند

بازارسهام
مبادله 115هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در سال96

آمار‌ها نشان می‌دهد که سهامداران در سال1396 جمعا 115هزار میلیارد تومان معادل 25میلیارد دلار اوراق بهادار در بازار سرمایه خریداری کرده‌اند.


به گزارش همشهری، داده‌های آماری از وضعیت معاملات اوراق بهادار در سال96 نشان می‌دهد که جمع کل معاملات انجام شده در فرابورس 18درصد رشد داشته اما معاملات بورس تهران امسال نسبت به سال قبل تفاوتی نداشته است. این داده‌ها نشان می‌دهد که سهام، همچنان پرطرفدار‌ترین محصول در میان سایر اوراق بهادار است و امسال هم 60درصد از کل معاملات را به‌خوداختصاص داده است.


مطابق این آمار‌ها در سال96 جمعا 115هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سرمایه خریداری شده که از این مقدار 69هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات سهام بوده است. در سال 96همچنین بیش از 40هزار میلیارد تومان اوراق بدهی شامل صکوک، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت در بازار سرمایه دادوستد شد که این مقدار 35درصد از جمع کل معاملات را شامل می‌شود. در این مدت همچنین 4درصد از کل معاملات یعنی رقمی معادل 4200میلیارد تومان به معاملات واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله اختصاص یافت. در سال96 همچنین متقاضیان 1275میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن برای دریافت وام مسکن از طریق فرابورس خریداری کردند که این مقدار یک درصد از کل معاملات اوراق بهادار را در سال96 تشکیل می‌دهد.در سال 1396 شاخص کل بورس تهران به‌طور میانگین 25درصد رشد کرد که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاران در طول یک سال است.

 

 

سهامداران در سال96 بیشتر سود کردند


معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در تحلیل مقدار بازده و عملکرد بازار اوراق بهادار در سال96 گفت: سهامداران در سال96 بیشتر از سال‌های ۹۵ و ۹۴ سود کردند.  روح‌الله حسینی مقدم درباره بازده بورس تهران در سال ۱۳۹۶ گفت: در سال۹۶ بازار سرمایه وضعیت مناسبی داشت و صنایع اثرگذار نیز روندی مناسب را در پیش گرفتند. وی ادامه داد: در سال 1396 سود شرکت‌های بورس افزایش یافت. این افزایش سود نشان می‌دهد که وضع سودآوری شرکت‌ها بهتر شده است و این موضوع اثرات خود را بر بازار سهام در سال1396 برجای گذاشت.


معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران با اشاره به  دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها، گفت: در سال۹۶ تغییری در دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها داشتیم و هم‌اکنون 2‌ماه است که بازار با مکانیزم جدید کار می‌کند. بورس در تلاش است که نقدشوندگی افزایش یابد و نتایج این تصمیم بر نقدشوندگی مشهود است.


وی تأکید کرد: با دستورالعمل جدید امیدوار هستیم تفسیر از مقررات از بین برود و همچنین نقدشوندگی و شفافیت توامان افزایش پیدا کند.

 

 

پیش‌بینی سال 97


مدیرعامل کارگزاری بانک دی درباره وضعیت بازار اوراق بهادار در سال97 گفت: تغییرات ناخواسته در تصمیم‌گیری‌های اقتصاد کلان به‌خصوص تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی و ایجاد محدودیت برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری 2 عامل مؤثر در افت‌های اخیر بازار سهام بودند.


فردین آقابزرگی گفت: با توجه به وضعیت نرخ ارز، تقاضای جهانی مواد خام، نفت و همچنین پیش‌بینی رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۸، می‌توان پیش‌بینی کرد در سال۹۷ بازده بازار سرمایه در مقایسه با بقیه بازار‌ها بیشتر خواهد بود.


وی ادامه داد: با وجود چالش‌هایی که ممکن است در سال‌جاری در حوزه مسائل بین‌‌المللی و مبادلات مالی و همچنین مسئله حوزه مذاکرات هسته‌ای با آنها مواجه باشیم، به‌نظر می‌رسد اقتصاد ایران با این مسئله خو گرفته و دیگر مانند قبل با ادبیات این موضوعات غریبه نیست.


آقا بزرگی افزود: به‌نظر من با درنظر گرفتن تمام این مسائل و ریسک‌‌ها و جوانب موجود، بازار سرمایه بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در سال۹۷ خواهد بود.


این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با توجه به برنامه‌ها و ماموریت‌های دولت فعلی و برنامه‌های کنترل تورم و سیاست‌های انقباضی به‌نظر می‌رسد وضعیت اقتصاد در سال ۹۷ تغییر خاصی را نسبت به سال ۹۶ نخواهد داشت.


 مدیرعامل کارگزاری بانک دی با ارزیابی ٤ عامل شاخص خرده‌فروشی از سال پایه ١٣٥٦ تا ١٣٩١، تولید ناخالص ملی، میزان جمعیت و درآمد حاصل از فروش نفت پیش‌بینی کرد نتیجه تغییرات این عوامل در آینده مستقیماً روی شرکت‌های بورس اثر بگذارد و منجر به افزایش سود آنها شود. وی یادآور شد: افزایش نرخ ارز در آینده نزدیک مهم‌‌‌ترین عامل برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. مدیرعامل تامین سرمایه نوین هم بازار سهام را یکی از مدعیان جذب نقدینگی در سال ۹۷ خواند و گفت: براساس پیش‌بینی کارشناسان بین‌المللی، قیمت مواد خام در بازارهای جهانی در سال بعد یا در سطح فعلی باقی می‌ماند یا افزایش می‌یابد. ولی نادی قمی، افزود: همچنین افزایش تقاضای اقتصادهای نوظهور نظیر هند و چین همچنان قیمت مواد خام را در سطح بالایی نگه خواهد داشت. این موضوع برای بازار سهام ایران که بیش از ۵۰ درصد آن را سهام شرکت‌های وابسته به قیمت جهانی مواد خام تشکیل می‌دهد خبر خوبی است. وی با بیان اینکه محرک دیگر قیمت ارز است که بالاتر از برآورد اولیه کارشناسان بازار سهام قرار گرفته است، گفت: این موضوع نیز به این منجر می‌شود که درآمدها و به تبع آن سود شرکت‌ها در سطح بالایی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید