• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101816
+
-

یادآوری توییتری ظریف برای پمپئو

زمان آن رسیده است تا تمام جهان علیه نژادپرستی بسیج شود. زمان آن رسیده که دنیا علیه نژادپرستی متحد شود

سیاست خارجی
یادآوری توییتری ظریف برای پمپئو


اسماعیل سلطنت‌پور ـ خبر‌نگار

با بالا‌گرفتن اعتراضات سراسری در آمریکا، مقامات دیپلماتیک کشورمان در عوض موضع‌گیری‌های آمریکا در زمان ناآرامی‌های ایران همان روش آمریکایی‌ها را در پیش گرفتند. محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در یک توییت متن بیانیه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره اعتراض‌های داخل ایران به گرانی‌ها را با تغییر برخی واژه‌ها و عبارات بازنشر کرد که این کار خشم و عصبانیت آمریکایی‌ها را برانگیخت.
در این متن که با اشاره به بیانیه ۲۷ژوئن۲۰۱۸ مایک پمپئو تنظیم شده، آمده است: حکومت آمریکا منابع شهروندانش را به هدر می‌دهد؛ چه ماجراجویی‌هایش در آسیا، آفریقا یا آمریکای لاتین باشد، چه حمایتش از دیکتاتورهای بی‌شمار، یا جاه‌طلبی‌هایش برای توسعه پرهزینه سلاح هسته‌ای‌اش، همه اینها تنها به رنج مردم آمریکا می‌افزاید. همانطور که قبلا هم گفتم، هیچ جای تعجبی نیست که اعتراضات در آمریکا ادامه دارند. مردم آمریکا از رهبرانشان می‌خواهند تا آنها را در ثروت کشور سهیم کنند و به نیازهای برحقشان پاسخ دهند. ما تاکتیک‌های بی‌اثر همیشگی حکومت در سرکوب، زندانی‌کردن معترضان و انکار استیصال مردم آمریکا را محکوم می‌کنیم. مردم آمریکا از نژادپرستی، فساد، بی‌عدالتی و بی‌کفایتی رهبرانشان خسته‌اند و جهان صدای آنها را می‌شنود.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در توییت دیگری نوشت: «برخی نمی‌پندارند که جان سیاهپوستان ارزش دارد. برای کسانی از ما که جان آنها برایشان ارزش دارد، می‌گویم: زمان آن رسیده است تا تمام جهان علیه نژادپرستی بسیج شود. زمان آن رسیده که دنیا علیه نژادپرستی متحد شود.»
در واکنش به این موضع‌گیری‌ها وزیرخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای پوچ حکومت این کشور علیه ایران نوشت: «شما همجنسگرایان را اعدام، زنان را سنگسار و یهودیان را نابود می‌کنید!»
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در پیامی توییتری تأکید کرد: «رژیم آمریکا که به وعده‌اش برای توقف هدر‌دادن پول در ماجراجویی‌های خارجی عمل نکرده و اکنون هم غرق در بحران خودساخته کووید-۱۹ است، حالا برای ارعاب معترضان به ارتش، «سگ‌های شرور و سلاح‌های شوم» متوسل شده است.»
وزارت امور خارجه ایران تأکید کرده است: «آمریکا به جای این کار، باید صدای مردمش را بشنود و سیاست‌های شکست‌خورده‌اش را تغییر دهد.»
این دومین توییت وزارت خارجه ایران در این‌باره بود. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه‌شب نهم خرداد‌ماه هم در توییتی دیگر عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران از قتل تأسف‌بار سیاهپوستان ابراز تأسف کرده، تبعیض نژادی مرگ‌آور در آمریکا را تقبیح می‌کند و از مقامات آمریکایی می‌خواهد که عدالت را درخصوص اینگونه قتل‌ها اجرا کنند. صدای معترضان باید شنیده شود. بدین‌منظور، سرکوب آمریکایی‌های رنج‌‌دیده و محدودیت رسانه‌ها باید سریعا متوقف شود.»
دوشنبه هفته قبل یک افسر پلیس سعی کرد با رفتاری خشن، «جورج فلوید» سیاهپوست ۴۶ساله را که غیرمسلح بود، بازداشت کند. تصاویر منتشر‌شده از این حادثه که به سرعت در جهان پخش شد، نشان می‌داد که آن پلیس آمریکایی، زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده و مانع نفس‌کشیدن او شده بود. این رفتار خشونت‌آمیز که نهایتا منجر به مرگ فلوید شد، تظاهرات گسترده رنگین‌پوستان آمریکایی را در شهر مینیاپلیس و چند شهر بزرگ این کشور درپی داشت.


این خبر را به اشتراک بگذارید