• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101814
+
-

پاسخ به سؤالات حقوقی

پاسخ به سؤالات حقوقی


زهره پیروی ـ وکیل دادگستری

شرایط ازدواج مجدد
بعد از حدود 7سال زندگی مشترک با شوهرم، او می‌خواهد با زن دیگری ازدواج کند. آیا او این حق را دارد؟ برای اینکه زندگی‌ام از هم نپاشد، چه باید بکنم؟
در عقد دائم مرد حق ازدواج مجدد ندارد مگر در چند مورد؛ اول اینکه همسرش خود با اختیار کامل رضایتنامه کتبی درخصوص موافقت با ازدواج دوباره شوهرش را  امضا کند و به دفاتر رسمی ارائه دهد یا اینکه به‌دنبال صدور حکم قطعی عدم‌تمکین زن، مرد اقدام به تقدیم دادخواست ازدواج مجدد (طبق ماده۱۶ قانون حمایت خانواده) کند و دادگاه صالح به رسیدگی دعاوی خانوادگی، با احضار طرفین و بررسی دلایل و قرائن دعوی، حکم به ازدواج مجدد مرد دهد. در غیر موارد ذکر شده مرد حق ازدواج مجدد نخواهد داشت.

شرایط استفاده از خدمتکار در خانه
مدتی است همسرم اصرار دارد که باید برای انجام کارهای خانه خدمتکار استخدام کنیم. آیا او به‌طور قانونی می‌تواند مرا مجبور به این کار کند.
در ماده۱۱۰۷ قانون مدنی در این خصوص به صراحت تعیین‌تکلیف شده و داشتن خادم برای زن را منوط به 2مورد کرده است؛ اول عادت زن به داشتن خادم و مورد دیگر احتیاج او به‌دلیل بیماری یا نقصان اعضا. علاوه بر این موارد، حتی هزینه درمان، دارو و بیمه نیز برعهده مرد است و البته درصورت بروز اختلاف بین زوجین و تقدیم دادخواست، شغل مرد و میزان درآمد او، اموال و دارایی و استطاعت وی با ارجاع به کارشناسان دادگستری بررسی و در نهایت حکم صادر خواهد شد.

شرایط اشتغال زن
مدت‌هاست که در یک شرکت خصوصی کار می‌کنم اما حالا چند‌ماه بعد از ازدواج شوهرم می‌گوید که اجازه نمی‌دهد من سر کار بروم. لطفا راهنمایی کنید که آیا او این حق را دارد که مرا از شاغل بودن محروم کند؟
در قانون درخصوص اشتغال زن موادی وجود دارد؛ مثلا در ماده۱۱۱۷ قانون مدنی درخصوص اشتغال زن آمده که منع اشتغال زن توسط شوهرش منوط به اثبات مخالفت شغل وی با مصالح خانوادگی یا حیثیت اوست. همچنین درصورتی که هنگام ازدواج در شروط ضمن عقد حق اشتغال به زن داده شده باشد، شوهرش به‌راحتی نمی‌تواند مانع کار کردن او شود؛ به‌طور مثال باید اثبات کند که همسرش همزمان در 2 جا مشغول کار است و زمان کافی برای رسیدگی به فرزند مشترک و امور خانوادگی را ندارد و مصالح خانواده به خطر افتاده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید