• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10179
+
-

تهران آماده نوروز

تهران آماده نوروز

امروز کاروان گل در تهران راه می‌افتد. از شمال تا جنوب. از شرق تا غرب. تخم‌مرغ‌های نوروزی هم در جای‌جای شهر رنگ‌آمیزی شده‌اند. نوای ساز و دهل هم در 22نوروزگاه شهر تهران پیچیده است. لاله‌ها و گل‌های نوروزی نیز در میادین مختلف شهر کاشته شده‌اند و همه اینها نویدبخش یک چیز است؛ نوروز 97.
«به‌منظور برگزاری طرح نوروزگاه بلوار کشاورز در بخش‌ هنرهای تجسمی، نمایشی، آفرینش ادبی و موسیقی و سرود از سوم تا دوازدهم فروردین 97در حدفاصل خیابان فلسطین تا خیابان 16آذر پیاده‌راه می‌شود»؛ این خبر را برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران دیروز به شهرنوشت گفت.
بی‌تردید بلوار کشاورز یا همان بلوار آب کرج را می‌توان یکی از سرحال‌ترین خیابان‌های پایتخت دانست. حالا قرار است همزمان با عید نوروز حال و هوای بهتر هم پیدا کند و گذرگاهی شود که ورود بهار را نوید می‌دهد؛ بلواری که در تاریخش به محل تفرجگاهی مردم مشهور بوده و سرافراز غزنی، طراحش، دیگر در میان مردم نیست. او اردیبهشت امسال درگذشت. حال شهروندان می‌توانند اطلاعات دقیق بلوار کشاورز را در شناسنامه‌ای واقع در ضلع غربی میدان ولیعصر مشاهده کنند و سپس در طرح نوروزگاهش شرکت کنند. اینطور که ضرغامی گفت این طرح شامل نمایشگاه‌های عکس، کاریکاتور، کارت پستال، خوشنویسی، صنایع‌دستی، اجرای تئاتر خیابانی و میدانی، کمدی، خیمه‌شب بازی، نوروزخوانی، گروه سرنا و دهل و... خواهد بود. او روز گذشته در نشست خبری خود، دیگر برنامه‌های زیباسازی شهر تهران را هم به مناسبت سال جدید اعلام کرد که به‌طور خلاصه می‌خوانید. بیش از ۸هزار و ۵۰۰طرح از هنرمندان در بخش‌های متعدد پیشواز از نوروز به سازمان زیباسازی رسیده است. در مجموع ۶۴۶ طرح پس از داوری برای اجرا برگزیده شده‌اند. همچنین در حوزه هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق ۱۰۱طرح از ۹۶ هنرمند برگزیده شده و ۴۵ اثر حجمی در سطح شهر جانمایی و نصب شده‌اند. ۷۹ طرح در جشنواره تخم‌مرغ‌های نوروزی برگزیده شده که با همکاری مناطق، یک نقطه مشخص و هنرمندان آن منطقه در رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌ها مشارکت داده شده‌اند. در خیابان ولیعصر۴۰ اثر برای ایجاد آثار حجمی روی درختان خشکیده انتخاب و اجرا شد.
طرح «دیوارهای کوچک شهر من» برای اجرای طرح‌های گرافیکی با مشارکت هنرمندان محله‌ها یکی دیگر از برنامه‌های پیشواز از نوروز سازمان زیباسازی است. ۱۰۷هزارمتر نورپردازی ریسه‌ای در مسیرهای خیابان دماوند تا میدان آزادی، خیابان شریعتی از دروازه شمیران تا میدان قدس، خیابان ولیعصر)، ترمینال جنوب تا خیابان رجایی و همچنین خیمه نوری میدان هفت تیر و خیابان هنگام نیز در دستور کار قرار دارد. اشعاری با مضمون بهار استخراج و با همکاری هنرمندان خوشنویسی نستعلیق نگاشته شده و به‌صورت گرافیکی روی دیوارهای شهر اجرا می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید