• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101776
+
-

رئیس شورای شهر تهران دیروز از احضار محمدجواد حق‌شناس به دادسرا گلایه کرد

عضو شورا احضار شد؛ تذکرها بالا گرفت

شورا
عضو شورا احضار شد؛ تذکرها بالا گرفت

مجید جباری _ خبر‌نگار

در روزی که یک عضو شورای شهر به‌خاطر پیگیری حقوق موکلانش به دادسرای رسانه احضار شده بود، شورای شهر تنها یک مصوبه داشت و بازار تذکرات بیش از دیگر روزها داغ بود. رئیس شورای شهر هم برای تعامل با مجمع نمایندگان مجلس اعلام آمادگی کرد.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران  که در 2ماه اخیر انتقادهای کرونایی زیادی را مطرح کرده بود    و درخواست شفافیت در نحوه اعلام آمارها را داشت، دیروز به جای خیابان بهشت، به دادسرای رسانه رفته بود تا پاسخگوی صحبت‌هایش باشد؛ موضوعی که واکنش رئیس شورای شهر تهران را هم به‌دنبال داشت و محسن هاشمی رفسنجانی در جلسه دیروز از اینکه عضو شورای شهر به‌خاطر انجام وظیفه نمایندگی‌اش به دادسرا احضار شده، گلایه کرد و گفت که امیدوارم این موضوع هرچه زودتر پایان یابد. جلسه شورای شهر تهران بعد از صحبت‌های رئیس شورا و نطق پیش از دستور الهام فخاری با 6تذکر اعضا تشکیل شد؛ تذکراتی که به موضوعات مهم روز پایتخت مربوط می‌شد. دیروز سیدآرش حسینی میلانی درباره ضرورت انتشار اطلاعات مکانی گسل‌های تهران به شهردار تذکرداد. زهرا نژادبهرام از «پیگیری ضعیف شهردار درباره هدیه دولت چین به پایتخت» و همچنین آشفتگی ترافیکی پایتخت گلایه داشت. مجید فراهانی از تعطیلی پارک چیتگر با وجود مجوز ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی بوستان‌ها انتقاد کرد. علی اعطا از شهرداری خواست تا لایحه فرایند صدور پروانه را هرچه زودتر به شورا بیاورد و حجت نظری هم ضمن نگرانی از افزایش دوباره کرونا در پایتخت، بار دیگر از به‌کار‌گیری بازنشستگان در شهرداری انتقاد کرد و پاسخ شهردار به تذکرش دراین باره را «پرابهام» خواند.

تصویب لایحه شهرداری تهران
اما تنها دستور کار دویست‌و‌شانزدهمین جلسه پارلمان شهری پایتخت، بررسی لایحه تعیین چارچوب اختیارات کمیسیون‌های داخلی مناطق بود که این لایحه شهرداری تهران پس از چکش‌کاری شورا به تصویب رسید.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران دیروز در جریان بررسی این لایحه شهرداری تهران که یک فوریتش در جلسه دویست‌ودوازدهم تصویب شده بود، گفت: «شورای پنجم و علی‌الخصوص کمیسیون شهرسازی و معماری آن در راستای کاهش تخلفات مناطق ۲۲گانه در حوزه شهرسازی و معماری مصوبات بسیار خوبی ازجمله تعیین حدود اختیارات شوراهای معماری مناطق در فرایند صدور پروانه و صدور گواهی‌های ساختمانی داشته است. در این شوراها تصمیمات فراتر از ضوابط ملاک عمل گرفته می‌شد که طی سال‌های گذشته شاهد حجم قابل توجهی از انحرافات جدی از طرح تفصیلی و ضوابط و اصول شهرسازی و معماری بودیم. شورای پنجم مبتنی بر وعده‌های خود در راستای مبارزه با فساد و رانت و شفاف‌سازی‌ چارچوب اختیارات شوراهای معماری مناطق را مشخص کرد تا تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و امضاهای طلایی در فرایند مجوزهای ساختمانی حذف شوند و تصمیم‌گیری‌های این شوراها در چارچوب طرح تفصیلی و قوانین فرادست به‌صورت شفاف و در راستای حل مشکلات مردم انجام شود.» سالاری در توضیح برخی ‌بندهای لایحه شهرداری تهران گفت: «در این لایحه اعضای کمیسیون‌های داخلی مشخص شده‌اند و شهردار منطقه مسئول اصلی تصمیمات کمیسیون داخلی است. در ماده‌ دوم حدود اختیارات کمیسیون براساس مقررات و ضوابط طرح تفصیلی و مقررات ملی ساختمان و همچنین مصوبات گذشته شورای تهران تعیین شده است. بخشی از این اختیارات درخصوص تخلفات جزئی است که در مناطق صورت می‌گیرد که در گذشته تا ۵۰‌مترمربع مجاز به تصمیم‌گیری بودند اما تا چند هزار مترمربع هم در این کمیسیون‌ها تصمیم‌گیری می‌شد اما اکنون سقف این تصمیم‌گیری را تا ۵۰۰مترمربع برای مساحت‌های زیربنا تا ۱۰هزار مترمربع تعیین کردیم و تصمیمات کمیسیون‌های داخلی نباید فراتر از این میزان برود. حد و حدود را برای ارتفاع ساختمان‌ها تعیین و در ماده‌ای، فرایند و سازوکار بررسی و تصمیم‌گیری و درخواست‌ها را مشخص کردیم. اگر تخلفی صورت گرفت، شهرداری باید از تخلف ممانعت کند و تصمیم‌گیری‌ها درخصوص تعیین عوارض نیز شفاف و سیستمی باشد. همچنین در این لایحه، شهرداری را مکلف کردیم تصمیمات کمیسیون‌ها پارامتریک و سنجش‌پذیر و از طریق سامانه‌های شهرسازی باشد.» شورای شهر پس از رأی به کلیات این لایحه وارد بررسی جزئیات آن شد. اعضای شورای شهر در جریان بررسی این لایحه، پیشنهادهای مختلفی را ارائه کردند و بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسی آنقدر بالا گرفت که همه وقت جلسه دیروز به این دستور جلسه اختصاص داشت. در این جلسه زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا که در دوره مدیریت کرباسچی نخستین شهردار زن در جمهوری اسلامی لقب گرفته است، به پشتوانه اطلاعاتش در رأس مدیریت اجرایی منطقه7 تهران، فعال‌ترین عضو شورا در بررسی این لایحه بود.
در این جلسه، الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستورش از اقدامات کرونایی «نیروهای خدوم شهرداری» قدردانی کرد.

جلسه اعضای شورای شهر تهران با منتخبان مجلس یازدهم 
رئیس شورای شهر تهران از برگزاری جلسه مشترک بین اعضای پارلمان شهری تهران و منتخبان مجلس یازدهم شورای اسلامی جهت بیان مشکلات پایتخت خبر داد. محسن هاشمی رفسنجانی که در پایان جلسه دیروز شورا در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در تشریح مصوبات این جلسه، گفت:« ما در شورای شهر یک فوریت لایحه اختیارات کمیسیون مناطق را به تصویب رساندیم و امروز(دیروز یکشنبه) در صحن شورای شهر تهران به بررسی جزئیات و مواد آن پرداختیم.» او با تأکید بر این نکته که لایحه تعیین حدود اختیارات مناطق از اهمیت بالایی برخوردار است گفت:« پس از تصویب کلیات لایحه جزئیات و مواد آن در صحن شورای شهر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعضای شورای شهر برخی اصلاحات روی آن انجام دادند.» هاشمی با اشاره به ریاست قالیباف در مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار کرد:« همانگونه که می‌دانیم قالیباف سابقه طولانی و ۱۲ ساله در مدیریت شهر تهران دارد و از این‌رو با مسائل و مشکلات شهر آگاه است.» او ادامه داد: «امیدواریم با تعامل بین دستگاهی با مجلس یازدهم‌شورای اسلامی و رئیس جدید این نهاد بسیاری از مشکلات شهری تهران مانند بافت فرسوده حل شود.» رئیس شورای شهر تهران گفت:«ما در شورای شهر تهران این برنامه را داریم که جلسه‌ای با منتخبان مجلس یازدهم شورای اسلامی و ۳۰ نماینده منتخب تهران داشته باشیم و مسائل و مشکلات را با آنها در میان بگذاریم.» 

شهرداری لایحه فرآیند صدور پروانه را به شورا بیاورد
علی اعطا|  طبق مصوبه تیرماه ۹۸شورا، شهرداری می‌بایست لایحه فرآیند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی‌های ساختمانی را ظرف مدت ٢‌ماه به شورا ارسال می‌کرد، اما هنوز شهرداری این مصوبه را اجرایی نکرده است. هم‌اکنون بعضا طول مدت دریافت پروانه به اندازه مدت ساخت ساختمان زمان می‌برد که این به معنای خواب سرمایه و زیان سرمایه‌گذار و شهرداری است. فرآیند صدور پروانه دارای اشکالات متعدد است. انواع موازی‌کاری‌ها و اقدامات غیرضروری در این فرآیند طی می‌شود. مقاومت شهرداری برای ارسال این لایحه را درک نمی‌کنم؛ لذا خواستار پیگیری این موضوع هستم و اگر لایحه به شورا ارسال نشود، از سایر ظرفیت‌های قانونی استفاده خواهم کرد.

ابهام در پاسخ شهردار به تذکر به‌کارگیری بازنشستگان
حجت نظری| شهردار تهران در پاسخ به تذکر اینجانب با‌عنوان عدم‌اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران، نامه‌ای را به شورا ارسال کردند که دارای ابهامات فراوانی است. لازم است معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در این رابطه شفاف‌سازی‌ کند و اگر هستند افرادی که تقاضای تمدید قرارداد پس از موعد بازنشستگی کرده‌اند، لیست آنها را به شورا ارائه کند. تمام این ابهامات درحالی است که مقامات شهرداری تهران مدام در جلسات خصوصی از مازاد نیرو در این سازمان گلایه دارند و حتی شهرداری تهران در تبصره‌های بودجه سال ۹۹ نیز مجوز بازنشستگی پیش از موعد را از شورا اخذ کرده است. مسلما توجیهی برای تمدید قرارداد عده‌ای از مدیران که بیش از ۳۰ سال به خدمت مشغول بوده‌اند، وجود ندارد. در بخش دیگری از این نامه، پاسخی به تذکر اینجانب باعنوان تمدید قرارداد جانبازان 70درصد شاغل در شهرداری تهران داده شده است که اساسا پاسخ ارتباطی با تذکر مطرح ‌شده ندارد.

انتقاد از تعطیلی چیتگر
مجید فراهانی| ستاد مقابله با کرونا نسبت به بازگشایی بوستان‌ها اقدام کرده اما چیتگر همچنان بسته است. براساس بخشنامه رسمی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، همه پارک‌ها و تفرجگاه‌ها باز شده‌اند، ولی متأسفانه هنوز این پارک بسته است و مردم به زحمت و با وجود بسته بودن درها، خود را به پارک می‌رسانند. در طول 20 سال گذشته هیچگاه اینگونه پارک چیتگر تعطیل نبوده و این امر سبب نارضایتی شدید مردم شده و طبق نامه دبیر دبیران شورایاران، مردم ناراضی هستند. بخشنامه سازمان پارک‌ها و اجازه ستاد کرونا برای بازگشایی موجود است اما شائبه‌هایی وجود دارد که در پی تعطیلی بوستان، اتفاقاتی در پارک رخ می‌دهد که البته مستند نیست و باید بررسی کنیم. از شهردار تهران می‌خواهم با دستور مستقیم این مجموعه را باز کند.

شهرداری اطلاعات مکانی گسل‌های تهران را منتشر کند
سیدآرش حسینی‌میلانی| براساس طرح جامع شهر تهران شهرداری باید با شناسایی دقیق پهنه‌های گسلی، خطواره‌های گسلی را با مقیاس یک، دوهزارم در نقشه‌های موضوعی تهیه کرده و به‌عنوان یک لایحه اطلاعاتی شامل سازوکار گسل‌ها و حریم آنها را روی نقشه‌ای تفصیلی پیاده کرده و ضوابط احداث ساختمان و تأسیسات زیربنایی را لحاظ کند. به شهرداری تهران تذکر می‌دهم با توجه به مقابله با خطرات احتمالی آتی و مدیریت ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها و مناطق پرخطر با همکاری سازمان‌های مربوطه ازجمله سازمان زمین‌شناسی نسبت به تکمیل اطلاعات مکانی و انجام مطالعات لغزش‌ها و جابه‌جایی تدریجی گسل‌های تهران به‌ویژه گسل مشاء و ری پیگیری و اقدام لازم را انجام دهد.

از طرح ترافیک تا واگذاری هدیه تهران به قم
زهرا نژادبهرام| تکلیف شهروندان در استفاده از طرح ترافیک هنوز مشخص نیست. شهردار تهران باید درخصوص آشفتگی ترافیکی پایتخت پاسخگو باشد. از روز شنبه بسیاری از شهروندان اطلاعی از اجرا نشدن طرح ترافیک نداشتند. همچنین آخرین اخبار دریافتی درخصوص دستگاه زباله‌سوز اهدایی دولت چین به کلانشهر تهران حاکی از آن است که با پیشنهاد و پیگیری جدی شهردار قم، این دستگاه زباله‌سوز به شهر قم اختصاص یافت. این در حالی است که براساس آمارهای ارائه شده از زمان شیوع ویروس کرونا میزان جمع‌آوری پسماندهای خطرناک بیمارستانی تهران به‌عنوان پایتخت کشور در طول روز به ۱۱۰ تن افزایش پیدا کرده است و شرایط موجود این امکان را برای بیمارستان‌ها فراهم نمی‌کند که بخواهند با استفاده از دستگاه‌های اتوکلاو پسماند‌های بیمارستانی خود را بی‌خطر کنند. حجم زباله‌های بیمارستانی و پسماندهای عفونی کلانشهر تهران در قیاس با شهر قم بیش از ۲۰ برابر است و کارکرد این دستگاه می‌توانست در پایتخت به‌مراتب مؤثرتر از شهر قم باشد. به شهردار تهران تذکر می‌دهم تا جزئیات آخرین اقدامات و پیگیری‌هایی که برای دریافت دستگاه زباله سوز انجام داده‌اند را به شورای شهر و شهروندان تهران گزارش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید