• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101769
+
-

پرونده باز مسکن مهر در قم

ضعف مدیریت و اختلاف میان تعاونی ها و متقاضیان مسکن مهردر قم، تکمیل این پروژه را با بن‌بست روبه‌رو کرده است

قم
پرونده باز مسکن مهر در قم

روح‌الله کریمی _ قم - خبرنگار 

جشن اتمام پروژه مسکن مهر قم چندین بار دستخوش وعده‌های مسئولان شده است. بهار 97، دهه فجر 97، شهریور 98 و آبان 98 در تقویم وعده‌های اتمام این پروژه قرار دارد و حالا مسئولان استان می‌گویند که امیدوارند در سال جاری پرونده مسکن مهر در قم بسته شود.
تعهد این پروژه در قم، ساخت 43 هزار و 504 واحد مسکونی بود. صرف‌نظر از مسائل حقوقی واحدهای ساخته‌شده، اکنون 198 واحد مسکونی به دلیل مشکلات حقوقی و قضایی نیمه‌کاره مانده است. مسئله‌ای که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، ریشه در ناکارآمدی و ضعف در مدیریت و اجرای پروژه دارد.

10 سال چشم انتظاری
یکی از پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن مهر، مجتمع 256 واحدی مرواریدسازان است که از سال 89 آغاز شده و با وجود بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی، به دلیل مطالبه مجدد آورده مالی اعضا و شکایت از پیمانکار، زمین‌گیر شده و اعضای این تعاونی مدت‌هاست که در مقابل نهادهای مرتبط و دفاتر نمایندگان مجلس تجمع می‌کنند. رضا ذوالفقاری یکی از اعضای این مجتمع به همشهری می‌گوید: این مجتمع دارای 3 بلوک 96، 48 و 112 واحدی است که تاکنون بلوک 96 واحدی با آورده مالی همه اعضا تکمیل و واگذار شده ولی دو بلوک دیگر نیمه‌کاره مانده و پیمانکار مجددا از ما درخواست 40 میلیون تومان کرده است.
وی می‌افزاید: در ابتدای آغاز مسکن مهر، با پرداخت کمتر از 20 میلیون تومان می‌توانستیم صاحب خانه شویم ولی در این پروژه تاکنون 110 میلیون تومان پرداخت کردیم و  به‌جز 45 میلیون تومان تسهیلات، 40 میلیون تومان دیگر از ما مطالبه کردند. این مبلغ برای ساخت واحد 84 متری غیرقابل توجیه است.
ذوالفقاری با بیان اینکه طبق وعده مسئولان تعاونی، این واحدها می‌بایست در سال 97 تحویل داده می‌شد، می‌گوید: تعاونی، در سال گذشته با پول حساب مشترک همه اعضا یکی از بلوک‌ها را تکمیل و تحویل داد، اما در حق ما ظلم شده. چرا ما باید جور بی‌تدبیری پیمانکار را بکشیم؟ عده‌ای از اقشار محروم جامعه که به امید خانه‌دار شدن 10 سال صبر کردند، به خاطر افزایش قیمت‌های بی‌رویه و ناتوانی تعاونی، اخراج یا مجبور به فروش خانه‌هایشان با قیمت پایین شدند و تعدادی هم با قسط‌های سنگین در انتظار خانه‌هایشان هستند. اما تعاونی به دلیل عدم یکسان‌سازی در پروژه که کاری غیرقانونی است، فشار فراوانی برخی از اعضا وارد کرده. شکایت از این تعاونی هم بعد از ماه‌ها بدون جواب مانده است. یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌کاره متعلق به تعاونی مسکن مهر طاهاست که اعضای آن را زنان سرپرست خانوار و مددجویان بهزیستی تشکیل می‌دهند. این پروژه به دلیل ناتوانی اعضا در تأمین آورده مالی، زمین‌گیر شده و به عنوان آخرین پروژه مسکن مهر استان مطرح است. البته معاون امور عمرانی استاندار قم پس از بازدید از این پروژه به شرکت‌های خدمات‌رسان، دستگاه‌های اجرایی و خیرین تاکید کرد که برای تکمیل این پروژه همکاری داشته باشند.
این پروژه 114 واحدی به 3 بلوک 38 واحدی تقسیم شده و تاکنون دو بلوک آن تکمیل و واگذار شده است.

پیگیری مستمر
هر دریچه‌ای که برای پیگیری مسائل حقوقی واحدهای نیمه‌کاره به روی اعضای تعاونی‌های مسکن مهر باز می‌شود برایشان امیدبخش است. معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به همشهری می‌گوید که تاکنون چندین جلسه برای پیگیری مسائل واحدهای نیمه‌تمام در دفتر نمایندگان مجلس و نهادهای استانی برگزار شده و در آخرین جلسه به اعضای این تعاونی‌ها پیشنهاد شده که برای تسویه آورده مالی، وام دریافت کنند.
حسین بیدگلی می‌افزاید: مسائل حقوقی تعاونی‌ها و اعضایشان باید در اتاق تعاون بررسی و حل و فصل شود و اداره کل تعاون برای تسهیل در اتمام زودتر پروژه مسکن مهر همکاری لازم را دارد.
وی در مورد شناخت ناکافی اعضای تعاونی‌ها از قوانین می‌گوید: طرح مسکن مهر برای کمک به خانوارهای کم‌بضاعت و جلوگیری از تورم افسارگسیخته در حوزه مسکن آغاز شد. افرادی که با پول اندک نمی‌توانستند صاحب خانه شوند، تعاونی تشکیل دادند اما بسیاری از این افراد سابقه کار تیمی و ساخت و ساز را نداشتند. بنابراین برخی از اعضا با مسائل و چالش‌هایی مواجه شدند. از طرفی دیگر، چون این طرح ضربتی بود، اعضای تعاونی‌ها امکان مطالعه و بررسی بیشتر را نداشتند که امور ساخت و ساز را به پیمانکاران صاحب‌گرید بسپارند. اطلاعات اعضای تعاونی از حق و حقوق‌شان هم پایین بود. حتی برخی از این افراد در مجمع عمومی تعاونی شرکت نمی‌کردند و فکر می‌کردند رأی آنها تاثیرگذار نیست.

پرونده‌های ناتمام
ماه‌های پایانی مختومه شدن پرونده مسکن مهر با آغاز پرونده ساخت 4 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن همزمان شده است. تمام تلاش مسئولان استان، اتمام عملیات ساخت مسکن مهر است اما جدال برخی ساکنان واحدهای مسکن مهر با مسئولان تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها همچنان ادامه دارد. نمونه‌اش اتحادیه مسکن کارکنان دولت است که 8 سال پیش واحدهای تعاونی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) را تکمیل کرده و تحویل داده ولی برگه‌های تسویه را گرو نگه داشته و از اعضای تعاونی بین 8 تا 12 میلیون تومان بابت محوطه‌سازی طلب می‌کند، در حالی که ساکنان این مجتمع با ارائه اسناد و مدارک می‌گویند آورده مالی اعضا به طور کامل پرداخت شده است. دفتر اتحادیه هم بسته شده و اعضای تعاونی برای فروش خانه‌هایشان برگه تسویه ندارند و این، یعنی پرونده مسکن مهر در قم همچنان باز است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید