• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101733
+
-

اژدها در ایستگاه فضایی

برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت فضایی فضاپیمای ساخت شرکتی خصوصی 2 فضانورد ناسا را به وسیله موشکی با قابلیت استفاده مجدد به ایستگاه فضایی رساند

عصر روز گذشته و پس از پشت سر گذاشتن مسیری ۱۹ساعته 2فضانورد ناسا برای نخستین‌بار در تاریخ، با فضاپیمایی ساخت شرکتی خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند.
داگ هرلی و باب بنکن که پرتابی موفق را ساعت ۲۳:۵۲ شنبه ‌شب (به‌وقت تهران) به‌وسیله موشک فالکون۹ ساخت شرکت اسپیس‌ایکس تجربه کردند حدود ساعت۱۹ عصر روز گذشته فرایند اتصال کپسول فضایی دراگون به ایستگاه فضایی را با موفقیت پشت‌سر گذاشتند. هرچند کپسول دراگون یا اژدها در یک روند کاملا خودکار به ایستگاه فضایی متصل شد اما در چنین مواقعی سرنشینان باید برای همه سناریوهای احتمالی آماده باشند. این پرتاب موفق اتفاق‌های مهمی در تاریخ صنعت هوا و فضا به همراه داشت. پس از ۹سال ناسا توانست برای نخستین بار فضانوردان خود را از خاک آمریکا به فضا اعزام کند. از سال۲۰۱۱ که برنامه شاتل‌های فضایی تعطیل شد ناسا برای اعزام فضانوردان، وابسته به کپسول روسی سایوز بود. علاوه بر این پرتاب کپسول کرو دراگون (یا مدل سرنشین‌دار دراگون) به وسیله موشک قابل استفاده مجدد فالکون۹ صورت گرفت. اسیتج اول موشک‌های فالکون۹ که وظیفه اولیه پرتاب را بر عهده دارند می‌توانند پس از گذشت حدود 2.5دقیقه از پرتاب جدا شوند و روی سکوهای ثابت یا شناور فرود بیایند. این استیج اول می‌تواند در پرتاب‌های بعدی مورد استفاده مجدد قرار بگیرد. شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس با ابداع این روش در طول سال‌های اخیر تحولی در صنعت فضایی ایجاد کرده و به‌شدت باعث کاهش هزینه‌های ماموریت فضایی شده است.

مسئله دیگری که توجه بسیاری از مردم را در زمان پرتاب کپسول دراگون جلب کرد نبود هیچ دسته‌ای برای کنترل پرواز در این فضاپیما بود. همه دستورات در دراگون برخلاف فضاپیماهای قدیمی‌تر باید از طریق صفحه‌های لمسی وارد سیستم شود.
این پرتاب درواقع ماموریت آزمایشی به‌حساب می‌آید. اگر عملیات فعلی با بازگشت سالم فضانوردان به زمین همراه شود، پرتاب اصلی احتمالا با 3 فضانورد ‌در ماه آگوست انجام خواهد شد. شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس، قراردادی ۲.۶میلیارد دلاری با ناسا برای انجام 6پرتاب حامل فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی دارد.
شرکت بوئینگ هم قرارداد مشابهی با ناسا دارد، اما بوئینگ از نظر توسعه حداقل یک سال از اسپیس‌ایکس عقب است. این پرتاب به خوبی نشان می‌دهد که آینده صنعت فضایی در اختیار شرکت‌های خصوصی است. شرکت اسپیس‌ایکس ۱۸سال قبل توسط ایلان ماسک که بنیانگذار شرکت تسلا موتورز هم به‌حساب می‌آید تاسیس شد. خودروهای کاملا برقی و خودران تسلا هم از ایده‌های ماسک به‌حساب می‌آید که حالا طرفداران زیادی دارند.
در وهله اول اسپیس توانست با تیمی چابک و خلاق برای نخستین بار در جهان محموله‌های فضایی مثل ماهواره‌ها را با موشک قابل استفاده مجدد فالکون۹ به مدار زمین برساند و  تحولی بی‌سابقه در این حوزه به‌وجود آورد. این شرکت مدتی بعد موشک فالکون هوی را آزمایش کرد که در اصل ترکیبی از 3موشک فالکون۹ است اما قدرت بی‌نظیری برای بردن محموله‌های سنگین به فضا دارد.
 برخلاف  دهه‌های گذشته حالا شرکت‌های خلاق و نوآور هستند که آینده فضا را رقم می‌زنند. اسپیس‌ایکس برنامه مفصلی هم برای رساندن انسان به مریخ دارد و ایلان ماسک اعتقاد دارد که انسان باید سیاره سرخ را به اشغال خود درآورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید