• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101697
+
-

کرونا، پنتاگون و نظریه‌های متناقض

درباره ادعاهای مطرح‌شده درباره طبیعی یا غیرطبیعی‌بودن ویروس کووید- 19

کرونا، پنتاگون و نظریه‌های متناقض

یکی از مقامات ارشد پنتاگون اواسط‌ماه آوریل اعلام کرد که بررسی‌های نیروهای اطلاعاتی آمریکا نشان از طبیعی‌بودن منشا ویروس کرونای جدید دارد. ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات‌متحده آمریکا حین ارائه توضیحات درباره مدارکی متعلق به سال 2018که واشنگتن‌پست در قالب گزارشی در آوریل سال 2020درباره نگرانی دیپلمات‌های آمریکایی از امنیت مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان منتشر کرده است، به طبیعی‌بودن منشأ ویروس کرونا اشاره کرد. به گفته او مدارک بسیاری به‌دست آمده‌ است که به‌احتمال بالقوه  بر طبیعی‌بودن منشأ ویروس تأکید دارند اما هیچ قطعیتی درباره این نتایج وجود ندارد.
سناریوی چینی منشأ آغاز شیوع ویروس انتقال آن از حیوان زنده به انسان در بازار فروش حیوانات زنده ووهان است؛ اگرچه از ابتدای آغاز ماجرا، تعدادی از مقامات چینی به‌نظریه‌های توطئه دست‌داشتن آمریکا در ساخت این ویروس و انتقال آن به چین از طریق سربازان آمریکایی دامن زده‌اند. گزارش واشنگتن‌پست درست زمانی منتشر شد که دولت ترامپ در تلاش بود دولت چین و سازمان جهانی بهداشت را به‌خاطر آغاز همه‌گیری متهم سازد.
مایلی در توضیح محتوای مدارک منتشرشده توسط واشنگتن‌پست گفت: شایعات و گمانه‌زنی‌های بسیاری میان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود. ما مدارک و اطلاعات زیادی درباره آن گردآوری کرده‌ایم و در این لحظه می‌توانم بگویم اگرچه بیشتر مدارک به طبیعی‌بودن منشأ همه‌گیری اشاره دارند، اما نتیجه تحقیقات هنوز قطعی نیست و ما از این موضوع اطمینان نداریم.
بیشتر دانشمندانی که روی موضوع کرونا و همه‌گیری آن تحقیق کرده‌اند، معتقدند ویروس کرونا در خفاش‌ها وجود داشته و به شکلی طبیعی و با کمک گرفتن از جهش‌های ژنتیک مسیر خود را به بدن انسان باز کرده است. هیچ مدرکی مبنی بر وقوع این انتقال در بازار ووهان وجود ندارد. مطالعات انجام‌شده روی 41مورد اولیه ابتلا به کووید-19نشان می‌دهد که 27مورد از آنها در بازار حیوانات زنده ووهان در معرض تماس مستقیم با ناقلان احتمالی ویروس قرار داشته‌اند اما همین پژوهش نشان می‌دهد نخستین مورد ابتلا در چین هیچ تماسی با ناقلان احتمالی نداشته است.
اظهارات مایلی درباره بعیدبودن دست‌داشتن انسان در انتشار ویروس درحالی بیان شد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت او به‌صورت مداوم ادعای خود مبنی بر دست‌داشتن چین در شیوع ویروس را تکرار می‌کنند. درواقع مایلی این سخنان را تنها یک روز پس از سخنان ترامپ درباره عمدی‌بودن شیوع ویروس بیان کرد. ترامپ در سخنرانی خود در 13آوریل 2020 اعلام کرد که مدارکی که به‌دست او رسیده بسیار معتبر است اما او اجازه صحبت درباره مدارک را ندارد. ترامپ همچنین روز چهارم می‌2020 در نشست خبری خود اعلام کرد که اطمینان زیادی دارد که ویروس از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان نشت کرده‌ و در ادامه سازمان جهانی بهداشت را به‌خاطر تبدیل‌شدن به آژانس روابط عمومی دولت چین، به باد انتقاد گرفت. با این‌همه ترامپ در هیچ‌یک از سخنرانی‌ها و نشست‌های خود هیچ مدرکی برای اثبات سخنانش ارائه نمی‌کند و همین موضوع باعث تمسخر ادعاهای او از سوی پژوهشگران شده است. این سخنان بی‌مدرک و اساس ترامپ که به‌صورت مداوم درحال تکرارشدن است، علاوه بر متناقض‌بودن با سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با یافته‌های سازمان جهانی بهداشت نیز در تعارض است. این سازمان روز دوم می‌2020در گزارشی اعلام کرد  که کووید-19منشأیی طبیعی دارد. مایکل رایان، مدیر اجرایی سازمان جهانی بهداشت در نشستی خبری اعلام کرد با توجه به سخنان تعداد زیادی از دانشمندان که در ماه‌های اخیر روی ویروس کرونا، توالی ژنتیک آن و همه‌گیری مطالعه کرده‌اند و با درک سطح اشتراک انسان-حیوان و چگونگی نفوذ ویروس به مرز گونه‌های انسانی-حیوانی، به این نتیجه قطعی رسیده‌ایم که ویروس کرونا منشأیی طبیعی دارد.
لس‌آنجلس تایمز نیز به تازگی در گزارشی به رد ادعای ترامپ پرداخته است. این گزارش که روز 9می‌2020منتشر شده‌ است، با استناد بر مقاله‌ای علمی که توسط گروهی از محققان از دانشگاه‌ها و مؤسساتی مانند مؤسسه پژوهشی اسکریپز در کالیفرنیا، دانشگاه ادینبرگ در بریتانیا، دانشگاه کلمبیا در آمریکا و دانشگاه سیدنی در استرالیا در نشریه نیچر منتشر شده می‌گوید ویروس Sars-CoV-2 ویروسی دست‌ساز بشر نیست، ویروسی است که از گذشته در بدن خفاش‌ها وجود داشته و اکنون جهش‌های ژنتیک متعدد باعث شده تا ویروس، میزبان خود را از حیوان به انسان تغییر دهد.

جهش ژنتیکی در ویروس
بیشتر دانشمندانی که روی موضوع کرونا و همه‌گیری آن تحقیق کرده‌اند، معتقدند ویروس کرونا در خفاش‌ها وجود داشته و به شکلی طبیعی و با کمک گرفتن از جهش‌های ژنتیک مسیر خود را به بدن انسان باز کرده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید