• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101675
+
-

رئیس‌جمهوری، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

اکنون شرایط سخت‌تری از اسفند و فروردین داریم

به‌زودی به شرایط قبل از کرونا برنخواهیم گشت

کرونا
اکنون شرایط سخت‌تری از اسفند و فروردین داریم


مردم انتظار دارند پس از سه‌ماه خانه‌نشینی و خودقرنطینگی، هر چه سریع‌تر زندگی به شرایط عادی بازگردد، اما رئیس‌جمهوری دیروز آب پاکی را روی دست همگان ریخت، زمانی که گفت: مردم باید باور کنند به‌زودی نمی‌توانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم. برای مدت طولانی باید سبک زندگی را تغییر دهیم و محدودیت‌ها را بپذیریم.
به گزارش همشهری، روحانی دیروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه این بیماری همچنان به‌عنوان مسئله اصلی و مهم در کشور ما ظهور و بروز دارد، گفت که این ویروس موجب تحولات بسیار زیادی در مسائل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی شده است: «پیش از این مرزها کمرنگ شده بودند، اما کرونا موضوع مرزها را پر رنگ کرد. مهاجرت و سفر را تغییر داد و امروز ما با شرایط جدید مواجه‌ایم.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این شرایط زندگی ما محدودتر و بخشی از آن مجازی شده است، افزود:«مثل گذشته که می‌توانستیم جمع‌های 10تا 20نفره کنار هم داشته باشیم باید برای مدتی از آن صرف‌نظر کنیم و این رفتار را ترک کنیم، اجتماعات باید کوچک و با فاصله اجتماعی همراه باشد. اکنون شرایط سخت‌تری از اسفند و فروردین داریم چون در آن ماه‌ها با کسانی روبه‌رو بودیم که علایم این بیماری را به وضوح داشتند و اصلا خودشان می‌دانستند که مبتلا شده‌اند، اما الان شکل مسئله عوض شده است و ممکن است علایم ظاهری کرونا را نداشته باشند از این‌رو باید حتما تست بگیریم و وقتی هم تست می‌گیریم افراد باورشان نمی‌شود که مبتلا هستند؛ بنابراین الان کار سخت‌تر شده است.»
او از کادر درمانی قدردانی کرد:«هیچ وقت در جامعه نبوده که چند‌ماه دبستان، دبیرستان، دانشگاه‌ها تعطیل باشند و طبیعی است که خانواده‌ها نگران باشند، اما ناچاریم که بخشی از آموزش را به‌طور مجازی و بخشی را حضوری برگزار کنیم؛ چرا که شرایط کاملا متفاوت شده است.»
رئیس‌جمهوری در عین حال تأکید کرد که القای ترس و اضطراب و عدم‌قطعیت نسبت به آینده مفید نیست و افزود:«باید تصمیم بگیریم که با ویروس کرونا بناست ماه‌ها زندگی کنیم اما زندگی توأم با احتیاط کامل. هم‌اکنون واکسنی برای درمان این ویروس نیست و ویروس هم از این شهر به آن شهر در حال چرخش است.»
روحانی گفت:«سامان دادن به زندگی و اقتصاد مردم در این شرایط مهم است. هم‌اکنون در بخش تولید دچار تفاوت فاحش در فعالیت بخش‌های مختلف نیستیم، اما در بخش خدمات نسبت به شرایط قبلی فاصله داریم. طی مواجه با این ویروس شرایط عید نوروز،‌ماه رمضان و اکنون تابستان را داریم تجربه می‌کنیم که هر کدام شرایط خاص خود را داشته و دارند.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه با شروع تابستان سفرها هم شروع شده و این شرایط را برای ما سخت می‌کند، ادامه داد:« من نمی‌خواهم بگویم سفر ممنوع شود بلکه باید با کرونا زندگی کرد، ولی با احتیاط کامل و مراقبت‌ها و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی.»
 به گفته روحانی تعداد مبتلایان نباید برای مردم نگران‌کننده باشد؛ زیرا تعداد مبتلایان جدید بر مبنای تستی است که انجام می‌شود و  ممکن است کسی هیچ علایمی نداشته باشد ولی برای اینکه دیگران را مبتلا نکند در قرنطینه خانگی قرار بگیرد: «معیار دیگر ما  R ZERO است که مخصوص شدت اپیدمی است در این معیار اگر عدد بالای یک باشد جای نگرانی است که البته این عدد در کشور ما زیر یک است اما برخی استان‌ها بالای یک رفته بودند. اشغال تعداد تخت بیمارستان و درصد آنتی بادی جمعیت نیز از دیگر معیارهاست. اگر 40درصد جمعیت دارای آنتی بادی باشند، کمی خیال ما راحت می‌شود اما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.»
رئیس‌جمهوری همچنین گفت:«در جلسه امروز تصمیم گرفتیم که مساجد در سراسر کشور برای نمازهای روزانه با رعایت دستورالعمل‌های پزشکی باز شود. محدودیت فعالیت پاساژها را که تا ساعت 6بود برداشتیم البته این بازگشایی‌ها به این معنا نیست که خطرات کاهش یافته است بلکه به این معناست که باید با احتیاط کارهای روزمره انجام شود. در جلسه امروز همچنین مطرح شد که صحن‌های مطهر که صبح‌ها باز هستند، شب‌ها هم باز باشند که بنا شد بررسی‌‎ها انجام شود تا در جلسه بعد درباره آن تصمیم‌گیری شود. درباره سالن‌های اجتماعات باید با دقت و سرعت کمتر به سمت گشایش برویم.»


هشدار
تغییر  فاجعه‌باری در راه است


 بازگشت مردم به اداره‌ها و ازسرگرفتن زندگی روزمره آنطور که مسئولان دولتی انتظار داشتند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه نبوده است؛ بسیاری از مردم استفاده از ماسک را سهل‌گیرانه کنار گذاشته‌اند و حساسیت به رعایت فاصله اجتماعی در حال کاهش ا‌ست. معاون وزیر بهداشت با استناد به نتایج تحقیق تازه‌ای هشدار داده که شرایط کنونی و بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی، نگران‌‎کننده است و نتایج آن فاجعه‌بار است. «ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از تغییر باورهای برخی از مردم در مورد ویروس کرونا و عادی‌انگاشتن آن، بر لزوم استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل تأکید کرد. حریرچی با بیان اینکه با اقدامات صورت‌گرفته، دستاورد بسیار مهم کاهش مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کووید-۱۹ به زیر ۵۰نفر در روز را داشته‌ایم، به ایسنا گفته است: اخیرا با عادی‌انگاشتن ویروس توسط مردم و برخی مسئولان و تغییر باورها در مورد کروناویروس مشکلاتی ایجاد شده است. به‌طور مثال اعتقاد به فاصله‌گذاری اجتماعی در نظرسنجی‌ها از ۹۰درصد به ۴۰درصد رسیده؛ به این ترتیب واهمه و ترس از ویروس کرونا که موضوعی سازنده بود از ۷۰درصد به ۳۴درصد کاهش یافته و اعتقاد به لزوم در خانه‌ماندن از ۸۶درصد به ۳۲درصد تقلیل یافته است. معاون وزیر بهداشت این تغییرات آماری رخ‌داده را فاجعه خواند: «نتیجه این می‌شود که مردم اقدام به سفرهای غیرضروری می‌کنند. از دید وزیر بهداشت، سفر ضروری، سفر کاری است و سفر غیرضروری برای تفریح است؛ به شکلی که تعداد زیادی سوار ماشین شده و شیشه‌های خودرو را بالا برده و کولر خودرو را روشن می‌کنیم و ویروس را به چرخش درمی‌آوریم. یا مثال دیگر اینکه آیا ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی بین راهی برای عدم‌انتقال ویروس به‌طور مرتب انجام می‌شود؟ این سفرها مثل بمب ساعتی عمل می‌کنند؛ چراکه سبب جابه‌جایی ویروس می‌شوند.»

استفاده از ماسک باید اجباری شود
حریرچی در مورد استفاده از ماسک هم تأکید کرده است که هرکسی از منزل خارج می‌شود ماسک بزند. افراد می‌توانند از ماسک پارچه‌ای و خانگی نیز استفاده کنند. هر فردی که در جمع چندنفره‌ای شرکت می‌کند، ملزم به داشتن ماسک است. او گفته: «ما در جلسات ستاد ملی کرونا برای ادارات دولتی پیشنهاد کردیم این موضوع برای آنها اجباری باشد.» او با تأکید بر اینکه هنوز واکسن علیه ویروس کرونا ساخته نشده است، ادامه داد: «هنوز ایمنی جمعی نیز رخ نداده است. این باور که ویروس ضعیف شده، غلط است. برخلاف تصورات، یکی از تئوری‌ها برای علت افزایش ویروس در استان‌های جنوبی استفاده از کولر گازی در فصل تابستان در محیط بسته است. گرما و سرما تأثیری بر ویروس نخواهد گذاشت؛ چراکه آمار 2کشور برزیل و روسیه به‌عنوان نقاط گرمسیر و سردسیر قابل مشاهده است‌.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید