• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101673
+
-

فیک‌نیوز علیه پروفسور ژاپنی

یک بیانیه از سوی تاسوکو هونجو منتشر شد که می‌گفت  او هرگز روی کرونا کار نکرده است

فیک‌نیوز علیه پروفسور ژاپنی



چندی پیش توییتی در شبکه‌های اجتماعی جهان و همچنین کانال‌های تلگرامی ایرانی دست به‌دست شد همراه با عکسی از پروفسور تاسوکو هونجو برنده جایزه نوبل که ادعا می‌کرد ویروس کرونا طبیعی نیست. پروفسور در این پیام می‌گفت: «اگر منشا ویروس طبیعت بود نمی‌توانست روی کل جهان تأثیر منفی بگذارد. طبق طبیعت، دما در کشورهای مختلف متفاوت است. اگر منشأ ویروس طبیعی بود، فقط باید در کشورهایی که دمایی مشابه چین دارند، تأثیر می‌گذاشت. اما امروز شیوع آن را هم در سوئیس می‌بینیم، هم در مناطق بیابانی. من 40سال روی حیوانات و ویروس‌ها تحقیق کرده‌ام. منشأ این ویروس طبیعی نیست. ساخت دست بشر و به‌طور کل مصنوعی است. 4سال در آزمایشگاه ووهان در چین کار کرده‌ام. با همه کارکنان آن آشنا هستم. بعد از حادثه کرونا، با همه آنها تماس گرفته‌ام اما موبایل‌هایشان 3‌ماه خاموش است. احتمالاً همه این تکنسین‌های آزمایشگاه مرده‌اند. براساس همه دانش و اطلاعاتم تا امروز می‌توانم بگویم که ویروس کرونا 100درصد غیرطبیعی است. از خفاش‌ها نیامده و چین آن را تولید کرده است. اگر ثابت شود چیزی که می‌گویم اشتباه است، چه حالا چه بعد از مرگم، دولت می‌تواند جایزه نوبل مرا پس بگیرد. اما چین دروغ می‌گوید و حقیقت یک روز بر همگان روشن می‌شود». اما رسانه‌های جریان اصلی سریعاٌ ثابت کردند که ادعاهای فوق تقلبی هستند. پروفسور تاسوکو هونجو استاد برنده جایزه نوبل از دانشگاه کیوتو ژاپن است. او در سال 2018 به همراه جیمز آلیسون به‌خاطر کشفی جدید در زمینه درمان سرطان، جایزه نوبل پزشکی را به‌دست آورد. وقتی با او تماس گرفته شد، همه این ادعاها را رد کرد. آلوک کومار، دانشجوی دکترایی که زیرنظر پروفسور کار می‌کند، در ایمیلی به نمایندگی از او، اعلام کرد که «پروفسور هونجو هرگز چنین حرفی نزده است. تک‌تک جملات این توییت‌ها کاملاً نادرست است و هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. پروفسور هونجو هرگز در آزمایشگاه ووهان کار نکرده است. او هرگز به آنجا زنگ نزده و روی منشأ ویروس و سایر موارد مرتبط با آن کار نکرده است. تمام محتوای این توییت جعلی است.»
حتی مراجعه به بیوگرافی پروفسور هونجو نیز نشان می‌دهد که او از سال 1984تا 2005 به شکل تمام وقت در دانشگاه کیوتو ژاپن مشغول تدریس بوده است. هم‌اکنون او استاد گروه ایمونولوژی و ژنومیک دانشگاه کیوتو است. علاوه بر ایمیل منتشر شده از سوی شاگرد استاد، دانشگاه کیوتو نیز در تاریخ 27 آوریل توضیح داد که از نام پروفسو تاسوکو هونجو دانشگاه برای انتشار اتهامات دروغین و اطلاعات نادرست سوءاستفاده شده است. بر این اساس  استاد مصاحبه‌ای هم با یک پورتال خبری مستقر در ژاپن با عنوان نیکی ایژین ریویو انجام داده که تاریخ آن به 10آوریل 2020 برمی‌گردد. استاد در این مصاحبه می‌گوید: «این بیماری از چین سرچشمه گرفته است، اما این کشور نخستین کشوری خواهد بود که از شر ویروس خلاص می‌شود. نمی‌توانم بگویم که آیا این امر باعث افزایش و قدرت نفوذ چین خواهد شد یا اینکه جهان چین را تحریم خواهد کرد، اما این احتمال وجود دارد که نظم جهانی پس از شیوع این ویروس تغییر کند». او در مورد اینکه ویروس کووید-19دست ساز بشر است چیزی نگفته است.  پس از همه اینها یک بیانیه نیز از سوی پروفسور منتشر شد که می‌گفت حساب توییتری که به نام او ساخته شده و منشا تولید و ارائه محتوای دروغین است، متعلق به استاد نیست و توسط شخصی با مقاصد مخرب ساخته شده است. لطفا این اخبار فیک را تمام کنید.

سوء‌استفاده از نام دکتر
علاوه بر ایمیل منتشر شده از سوی شاگرد استاد، دانشگاه کیوتو نیز در تاریخ 27 آوریل توضیح داد که از نام پروفسو تاسوکو هونجو دانشگاه برای انتشار اتهامات دروغین و اطلاعات نادرست سوءاستفاده شده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید