• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10167
+
-

شهر در رسانه‌ها

راه رفته شهردار، نیمه کاره رها نشود

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به درخواست استعفای شهردار تهران پرداخته است. فاطمه سعیدی، عضو مجمع نمایندگان تهران با اشاره به موضوع بیماری نجفی، نوشته «آنچه موجب نگرانی است و ممکن است درصورت رفتن آقای نجفی برای شهردار بعدی تهران نیز بروز کند مسئله فشارهای خارج از مجموعه شهرداری است. در صحبت‌های اخیر خود ایشان و نیز اعضای شورای شهر می‌توان نشانه‌های صریحی یافت که برخی فشارها از بیرون شهرداری و برخی نهادها و اشخاص دیگر در این تصمیم بی‌تأثیر نبوده است.» سعیدی با اشاره به گام‌های اساسی که در این مدت کوتاه برای شفاف شدن وضعیت شهر تهران انجام گرفته، می‌نویسد: «چه آقای دکتر نجفی در شهرداری تهران بماند و چه شورای شهر با استعفای ایشان مخالفت کند نباید راهی که توسط ایشان آغاز شد نیمه‌کاره رها شود.»

فرصت مغتنم ماندن نجفی

احمد شیرزاد طی یادداشتی در روزنامه «آرمان» ادامه حضور نجفی در شهرداری تهران را فرصتی «مغتنم» توصیف کرده و نوشته که نجفی به لحاظ سنی در شرایطی است که هنوز می‌توان روی کارآمدی او حساب کرد و به‌نظر می‌رسد اگر بیماری او مشکل خاصی به‌وجود نیاورد، خیلی زود است که بخواهیم سرمایه‌های کشور را از دست بدهیم. در بخشی از یادداشت آرمان آمده است: «‌برنامه‌های آقای نجفی برای شهرداری تهران که بسیار هم خوب بود نباید متوقف شود و اگر امکانی باشد که آقای نجفی توانایی ماندن داشته باشد و شرایط جسمی به وی آسیبی نرساند قطعا موقعیت مغتنمی است. اما اگر او معذوریت پزشکی دارد باید این جایگزینی طوری انجام شود که شاهد افت‌و‌خیز و نوسانی در فرایند کارهای شهرداری نباشیم. کارهای شهرداری می‌تواند با همان شدت و حدت ادامه پیدا کند.»

دوره‌گذار از شهرفروشی

روزنامه «دنیای اقتصاد» با مهدی حجت، معاون شهرسازی پایتخت گفت‌وگو کرده است. به گفته حجت، در دوره‌گذار از شهرفروشی‌-فروش مجوزهای تراکم و تغییر کاربری- قرار است از ظرفیت‌های بالقوه همچون وصول مطالبات شهرداری (از جمله سهم دولت در تأمین مالی پایتخت)، در ازای کاهش درآمدهای ناسالم استفاده شود. مقصد، واقعی‌سازی عوارض نوسازی است. معاون شهردار تهران برای توضیح چگونگی عبور از شهرفروشی و دستیابی به منابع پایدار برای اداره پایتخت، با تأکید بر آنکه نیاز است تا یک دوره‌گذار همراه با سختی برای شهرداری برای توقف کامل شهرفروشی طی شود، می‌گوید: اگر ورودی منابع درآمدی به هر دلیلی دچار اختلال شود اداره شهر با مشکل مواجه می‌شود اما اگر مدیریت شهری بخواهد این خروجی دچار اختلال نشود و به وضعیت نگهداشت و تکالیف خود طبق روال ادامه دهد باید تدبیری برای افزایش منابع درآمدی از مسیر دیگری داشته باشد.

رشد توریست‌پذیری تهران

وبسایت «شهرفردا» از توریست‌پذیری پایتخت در نوروز گزارش داده است. بنابر این گزارش، در سال‌های 2015و 2016به‌ترتیب 1.51و 1.64میلیون توریست به تهران آمدند که بیشترین مسافران اتباع عراقی بودند. تهران پس از شهرهایی مثل دوبی، ریاض و ابوظبی در رده پنجم ورود گردشگران خارجی در سال 2016در منطقه قرار داشته و 1.64میلیون نفر در این سال وارد تهران شده‌اند و حاصل آن نیم میلیارد دلار هزینه به‌دست آمده است. به نوشته شهرفردا، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ این میزان با رشد ۹ درصدی روبه‌رو باشد که به این ترتیب حدود1.79میلیون نفر افزوده می‌شود. با این حال پیش‌بینی می‌شود در میان شهرهای خاورمیانه، تهران بیشترین رشد را از نظر ورود گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۷ داشته باشد.

کوچ کارگاه‌های سپهسالار

روزنامه «شهروند» پیرامون طرح انتقال کارگاه‌ها و تولیدی‌های کیف و کفش بازار سپهسالار واقع در خیابان جمهوری به خارج از شهر تهران گزارش داده است. این گزارش درباره دلایل اجرای این طرح نوشته که «حمل مواداولیه و فرسودگی محیط داخل کارگاه‌ها باعث شده بود محیط کاری آنها ناامن شود و این ناامنی برای واحدهای مسکونی افراد نیز مشکلات زیادی را به‌وجود آورد.» به نوشته شهروند، این طرح زندگی اقشار کم‌درآمد جامعه را نشانه گرفته و موجبات نگرانی کسبه این بازار قدیمی را فراهم آورده است: «طرح انتقال برخی مشاغل به خارج از تهران و کلانشهرها شاید در نگاه اول طرحی جامع و درست باشد اما تجربه نشان داده است که اجرای ناقص قوانین همواره موجب آسیب به اقتصاد خرد و کلان کشور شده و بیم آن می‌رود که اجرای ناقص این قانون نیز همین ثمره را داشته باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید