• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101667
+
-

13ساعت عملیات نفسگیر در آلپ ایران

13ساعت عملیات نفسگیر در آلپ ایران


امدادگران هلال‌احمر در جریان عملیاتی طاقت‌فرسا در ارتفاعات سوادکوه که به آلپ ایران معروف است توانستند 2پسر جوان را نجات دهند. هرچند در این حادثه پدر این‌2‌پسر جان خود را از دست داده بود اما امدادگران موفق شدند جان این‌2‌پسر را نجات دهند.
به‌گزارش همشهری، عصر جمعه به امدادگران هلال‌احمر در پایگاه سوادکوه خبر رسید که 3نفر از بومیان منطقه هنگام صعود به قله خرونرو به دره سقوط کرده‌اند و شرایط وخیمی دارند. این قله به‌دلیل سخت‌گذر بودن به آلپ ایران معروف است و کمتر کوهنوردی به آنجا صعود می‌کند. آنطور که اطلاعات اولیه نشان می‌داد 3حادثه‌دیده پدری 64ساله و 2‌پسر جوانش بودند که هنگام بازگشت از قله دچار حادثه شده بودند. در این شرایط امدادگران هلال‌احمر همراه با گروهی از امدادگران اورژانس راهی محل حادثه شدند. با اینکه محدوده وقوع حادثه مشخص بود اما پیدا کردن محل دقیقی که این 3نفر در آنجا سقوط کرده بودند دشوار بود و باعث طولانی شدن عملیات جست‌وجو شد. اعضای تیم جست‌وجو تا جایی که امکان داشت با ماشین به سوی محل حادثه حرکت کردند اما در ادامه مجبور شدند با رها کردن خودرو با پای پیاده به سوی محل حادثه بروند. سرانجام پس از حدود 8ساعت جست‌وجو، در شرایطی که تاریکی هوا عملیات را سخت‌تر کرده بود امدادگران حدود ساعت 2بامداد توانستند 3حادثه‌دیده را در یکی از دره‌ها پیدا کنند.
محمدرضا شهمیر، یکی از امدادگران پایگاه هلال‌احمر سوادکوه که در این عملیات حضور داشت در این‌باره به همشهری می‌گوید:« آنطور که متوجه شدیم پدر و پسرانش بعد از صعود به قله در راه بازگشت دچار حادثه شده بودند. ابتدا پدر به دره‌‌ای به عمق حدود 150متر سقوط کرده بود و در ادامه 2پسر 40 و 42ساله‌اش که تلاش کرده بودند به او برسند، خود نیز سقوط کرده و دچار مصدومیت شده بودند.» وی ادامه می‌دهد: «وقتی به محل حادثه رسیدیم پدر به‌دلیل آسیب وارد شده به سر و ستون فقرات جان خود را از دست داده بود و 2مرد دیگر هم دچار شکستگی شده بودند. آنها بعد از سقوط پدرشان با تمام وجود، حتی با اینکه به‌شدت مصدوم شده بودند خود را به پدرشان رسانده و برای نجاتش تلاش کرده بودند. آنها با مصدومیتی که داشتند در آخرین لحظات به زحمت توانسته بودند با امداد تماس بگیرند. اگر این تماس برقرار نمی‌شد این 2برادر هم با سرنوشت نامعلومی روبه‌رو می‌شدند.»
در این شرایط بود که امدادگران درخواست تیم پشتیبانی کردند و در همانجا اقدامات اولیه درخصوص کمک به مصدومان را انجام دادند. این امدادگر درباره ادامه عملیات می‌گوید: «ساعتی بعد 2تیم پشتیبانی به ما ملحق شدند و در شرایطی که چندین ساعت از آغاز عملیات می‌گذشت، فرد فوت شده را در سبد مخصوص قرار دادیم و 2مصدوم را نیز در شرایطی ویژه به پایین‌دست منتقل کردیم و سرانجام این عملیات پس از 13ساعت در ساعت 6صبح به پایان رسید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید