• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101655
+
-

صدور مجوز کسب‌وکار 3روزه شد

انتظار می‌رود با راه‌اندازی پنجره جدید، فرایند شروع کسب و کار از 72.5روز به حداکثر 3روز کاهش یابد

کسب‌و‌کار
صدور مجوز کسب‌وکار 3روزه شد

راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار؛ اسم رمز آغاز عملیات کاهش بوروکراسی در محیط کسب‌وکار ایران است که اگر در حد شعار و تبلیغات باقی نماند، طلیعه‌ای برای اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و حذف مجوزهای زائد خواهد بود.به گزارش همشهری، دیروز با حضور مقامات ارشد اقتصادی دولت و بخش خصوصی، نخستین پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در اتاق تهران راه‌اندازی شد تا مجوزهای ضروری برای آغاز کسب‌وکار که تاکنون به‌واسطه پراکندگی دستگاه‌های مجری به‌صورت میانگین 72.5روز به طول می‌انجامید، در 3روز به‌دست متقاضیان برسد. این اتفاق گرچه در اغلب کشورهای توسعه‌یافته و اقتصادهای نوظهور، امری بدیهی است و گاه در نصف روز انجام می‌شود اما در ایران، سال‌هاست که سهولت ایجاد کسب‌وکار، آرزویی دور و دراز برای فعالان اقتصادی محسوب می‌شود.

صدور مجوز فقط 3روز
بررسی‌ها نشان می‌دهد زمان صدور مجوزهای شروع کسب‌وکار در ایران حدود 145برابر طولانی‌تر از این پروسه در کشورهای توسعه‌یافته است و به همین واسطه، در آخرین رتبه‌بندی جهانی سهولت کسب‌وکار (Ease Of Doing Business) ایران بدترین عملکرد را زیر شاخص «شروع کسب‌وکار» داشته و در رتبه 178جهان قرار گرفته است. حالا وزارت اقتصاد و پارلمان بخش خصوصی دست به کاری زده‌اند که لااقل شروع فعالیت‌های اقتصادی را تسهیل کند و آبروی ایران در شاخص جهانی کسب‌وکار بازیابی شود.

گام اول در مسیر طولانی
به گزارش همشهری، راه‌اندازی نخستین پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار که دیروز با حضور در اتاق تهران رونمایی شد، اقدامی است که رسالت بهبود رتبه ایران در شاخص جهانی کسب‌وکار را بر عهده دارد و برای تحقق این مهم، قرار است به‌تدریج در همه استان‌ها عملیاتی شود.
با آغاز به‌کار پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار، تهرانی‌ها برای دریافت انبوه مجوزهای موردنیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار، از مراجعه به دستگاه‌های متعدد بی‌نیاز هستند و مراحل موردنیاز برای دریافت همه مجوزها را از طریق این پنجره واحد در اتاق تهران انجام خواهند داد. در حقیقت هنوز تعدد مجوزها در محیط کسب‌وکار که سال‌هاست براساس قانون باید حذف می‌شد، برقرار است و فقط فرایند دریافت آنها تسهیل شده است. به همین واسطه بود که دیروز غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، آغاز به‌کار پنجره واحد شروع کسب‌وکار را گام نخست برای اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار دانست که از سال ۱۳۹۱ تاکنون اجرایی نشده است. به عقیده شافعی، مشکلات اقتصادی ریشه در ضعف نظام قاعده‌گذاری دارد و هر نوع تسهیلگری در محیط کسب‌وکار منوط به اصلاح این سیستم است.

حذف احراز هویت 55روزه
معاون وزیر اقتصاد می‌گوید: پیش از فعال شدن پنجره واحد شروع کسب‌وکار، این وزارتخانه تلاش کرد برخی از مجوزهای مرسوم برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی را به پس از راه‌اندازی موکول کند تا افراد در آغاز راه با دغدغه و مشقت کمتری مواجه باشند. محمدعلی دهقان دهنوی، با اشاره به جایگاه ۱۷۸ ایران در شاخص جهانی شروع کسب‌وکار می‌افزاید: باید در آغاز کسب‌وکار، ارتباط افراد با سازمان‌هایی مانند مالیات و تأمین اجتماعی به حداقل برسد و بررسی‌ها به پس از راه‌اندازی موکول شود؛ این مقام وزارت اقتصاد با تأکید بر اینکه ۵۵روزی که برای احراز هویت در سامانه مالیاتی نیاز بود، حذف شده و افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیازی به اخذ کد اقتصادی ندارند می‌افزاید: رویکرد ما این است که دولت، از دولت نگهبان به دولت باغبان تبدیل شود و به جای اینکه مثل یک نگهبان مواظب ورود و خروج باشیم مثل یک باغبان محیط را برای رشد فراهم کنیم.

     وزیر اقتصاد: شکایت کنید

وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از این پنجره واحد، گفت: بسیاری از کشورها شرایط صدور مجوزهای کسب‌وکار را تا حدی تسهیل کرده‌اند که کل کار در نصف روز انجام می‌شود اما این پروسه در ایران به‌طور میانگین 72.5روز به طول می‌انجامد که با راه‌اندازی این پنجره واحد باید ظرف 3روز انجام شود. فرهاد دژپسند با تأکید بر اینکه این مهلت 3روزه به‌هیچ‌وجه نباید طولانی‌تر شود، اعلام کرد: اگر فعالان اقتصادی با طولانی‌تر شدن پروسه صدور مجوزها به بیش از 3روز مواجه شدند می‌توانند در اعتراض به این اتفاق از طریق شماره تماس 1866شکایت کنند تا وزارت امور اقتصادی و دارایی شکایت را پیگیری کند. ساعتی پس از اعلام این خبر از سوی دژپسند، وزارت اقتصاد در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد: شماره اعلام شده از سوی وزیر تنها برای اعلام شکایت موضوع پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار است که شامل شکایت از فرایند ثبت یک شرکت مسئولیت محدود در تهران و انجام امور اولیه مالیاتی، دریافت کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی، انجام امور انتشار آگهی روزنامه رسمی، انتشار آگهی روزنامه کثیرالانتشار و ثبت درخواست دفاتر پلمب شده از شرکت پست می‌شود.

مسیر را باز کنید
  غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران: بهترین کار این است که مسیر فعالیت اقتصادی برای بخش خصوصی باز شود؛ پس از تصویب قانون فضای کسب و کار از سال 91تاکنون، اقدامی عملی برای اجرای این قانون انجام نشده که این امر لطمات زیادی را به اقتصاد ایران وارد کرده است.

بوروکراسی را کم کنید
  مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران: باید از بوروکراسی حاکم بر فضای اقتصاد کشور کم کرد؛ در شرایطی که ورود کالا تا 15روز معاف از جریمه است اما ترخیص کالا از گمرکات  2تا 6‌ماه به طول می‌انجامد. درحالی‌که در دنیا ترخیص کالا از گمرکات معمولا کمتر از 24ساعت طول می‌کشد.

همه قوا پای کار بیایند
  ذبیح‌الله خداییان، معاون رئیس قوه قضاییه: اقتصاد دولتی ام‌الامراض اقتصاد ایران است و 3 قوه باید دست به‌دست هم دهند تا در کوتاهترین زمان ممکن، فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم حدود 5شاخص از شاخص‌های فضای کسب و کار، به قوه قضاییه مربوط می‌شود و ما زمان ثبت شرکت‌ها را کم کرده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید