• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101641
+
-

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم و رئیس شورای‌عالی اصلاحات بالاخره سکوت خود را شکست و در نامه‌ای بلندبالا هم نقدها را پذیرفت و هم وعده داد به‌زودی از بی‌مهری‌ها سخن خواهد گفت

دفاع عارف

نقدها را می‌پذیرم اما رویه‌ام دوری از فریاد بیهوده است

دولت
دفاع عارف

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید دست به قلم شد و دیروز در نامه‌ای سرگشاده با عنوان گزارش به مردم، از نگاهش به مسائل و بحران‌های حکمرانی در کشور سخن گفت.
عارف با پذیرش برخی نقدهایی که عملکرد او و فراکسیون امید را طی 4سال گذشته مورد هجمه قرار داده بود اعلام کرده که رویه‌اش دوری از هیاهو و فریادزدن‌های بیهوده است.
این دومین نامه‌ای است که عارف خطاب به مردم ایران می‌نویسد. او 7سال پیش زمانی که به نفع حسن روحانی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد نیز نامه‌ای خطاب به حامیانش نوشت و چرایی انصرافش از کاندیداتوری را شرح داد.
او که ریاست شورای‌عالی اصلاحات را بر عهده دارد، در این گزارش که آن را جایگزین آخرین نطقش در مجلس دهم کرد، به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور پرداخته و راهکارهایی برای گذر از آنها پیشنهاد داده است. وی در این نامه مکررا تأکید کرده که احیا و حفظ سرمایه اجتماعی مهم‌ترین موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان و سیاستگذاران قرار گیرد.
عارف در مقدمه این نامه با اشاره به اینکه همزمان با ورود به قرن۱۵ هجری شمسی و پس از گذشت بیش از 4دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران عزیزمان و مردم کشورمان با چالش‌های متنوع و بسیاری روبه‌رو هستند، آورده است: اگرچه پیشرفت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در 4دهه گذشته، با همه نقدهایی که وارد است، مسیر توسعه سیاسی و اجتماعی ایران را متفاوت کرده، اما چالش‌های تجربه‌نشده‌ای را پیش روی سیاستگذاران قرار داده است. ریشه این چالش‌ها، برخی برگرفته از روندهای مخرب جهانی، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و یا تقابل و رقابت‌های منطقه‌ای است و دسته سوم به‌دلیل شرایط خاص ساختار حکمرانی، فرهنگ، توسعه و اقتصاد و چالش‌های مدیریتی در کشور است.

ضرورت احیای سرمایه اجتماعی
رئیس شورای‌عالی اصلاحات سپس با بیان اینکه سال۹۸، سالی متفاوت و پرچالش برای ایران و مردم بود، با تأکید بر ضرورت حفظ و احیای سرمایه اجتماعی در ادامه تأکید کرده است: جز با همدلی و مشارکت آحاد مردم با هر سلیقه و باوری، نمی‌توان بر بحران‌ها فائق آمد و در مسیر توسعه قرار گرفت. مهارت صبر، امید و گفت‌وگو باید در بین سیاستمداران، دولتمردان، مجلسیان، ناظران، مدیران و... به‌طور جدی گسترش یابد و در جوانان تمرین شود و توسعه پیدا کند. تقابل‌های بی‌حاصل، فریادزدن‌های تنش‌آفرین، قضاوت‌های مخرب و سخنرانی‌های هیجانی باید جایش را به تعامل، آرامش و گفت‌وگوهای مبتنی بر اشتراکات بدهد.
وی در ادامه نامه‌اش آورده است: متأسفانه سیاست‌های نادرست و ناهماهنگ و چالش‌های ناکارآمدی در نظام اداری کشور، تأثیری فراتر از تحریم‌ها بر اقتصاد و زندگی مردم داشته و اساسا، اثرات سوء تحریم‌ها به واسطه چالش‌های سیاستگذاری در کشور، فراگیر شده است. «رشد اقتصادی پایین» و «رشد نابرابری در جامعه»، مهم‌ترین نگرانی‌های راهبردی کشورمان، تنها حاصل تحریم‌های تحمیل شده نبوده، بلکه حاصل «سیاستگذاری‌های غلط» و عدم‌استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان، در به‌کارگیری منابع ارزشمند کشور است. اگر اصلاح ساختار اقتصادی و مدیریتی کشور، کانون توجه مدیران و سیاستگذاران قرار نگیرد، حتی با رفع تحریم‌ها، توفیقی در حل بحران اقتصادی و رفع تنگناهای معیشتی مردم حاصل نخواهد شد. باید ضعف مدیریتی و سیاستگذاری به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی را بپذیریم و در جهت اصلاح ساختارها و کنار گذاشتن مدیران بی‌انگیزه، محتاط، منفعت‌طلب و ناکارآمد، و البته حمایت و پشتیبانی از مدیران سالم، توانمند و باانگیزه، رویکردی جدی را آغاز کنیم.

اگر از گذشته می‌پرسید، نقدها را قبول دارم 
فراز مهم نامه او اما بخشی است که با «اگر از گذشته می‌پرسید» به آن پرداخته و آورده: از عملکرد دولت تدبیر و امید و یا از عملکرد مجلس دهم شورای اسلامی و یا از کارکرد فراکسیون امید و شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ایران اسلامی؛ پاسخ من تصدیق بسیاری از نقدهای شما به ناکارآمدی‌ها و یا فرصت‌سوزی‌هاست. پاسخ من همراهی با دیدگاه شما درخصوص وجود تضادها و تقابل‌هایی است که مانع از عملکرد درست نهادهای اجرایی و تقنینی می‌شود. من با شما هم‌نظرم که می‌توانستیم در حوزه‌های مختلف بهتر عمل کنیم و به انتظارات شما بیشتر نزدیک شویم. من قطعا بسیاری از نقدهای شما به ‌خودم را به‌عنوان رئیس فراکسیون امید مجلس و یا رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، وارد می‌دانم و ضمن پذیرش نقدها، به شما خواهم گفت که چگونه تلاش شده است بسیاری از اقدامات و مصوبات خوب همکارانم در فراکسیون امید نادیده گرفته شود و سایه ناامیدی توسط برخی رسانه‌ها و جریان‌ها و افراد خاص بر سر کشور مستولی شود. 
او وعده داده به‌زودی در یک نشست خبری «از بی‌مهری‌ها و رد صلاحیت‌های گسترده افراد خدوم و کارآمد» خواهد گفت. او گفته است خواهد گفت که چگونه رقیبان جبهه اصلاحات از فضای سرد سیاسی و دلخوری بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان، نهایت بهره‌برداری را با رد صلاحیت گسترده کردند که این نه به نفع کشور است، نه به نفع جریان‌های سیاسی و حتی اصولگرایان.

 رویه من گزارش بدون فریادزدن است 
او خطاب به مردم شریف ایران نوشته است: رویه و اعتقاد من این است که بدون آنکه فریاد بزنم، یا در دام هیاهوی تبلیغاتی گرفتار شوم و یا در جنگ لفظی و کلامی با دیگران، منابع ارزشمند کشور را معطل تصمیم‌گیری نمایم، به شما گزارش دهم. هم از گذشته و هم از برنامه‌های پیش‌رو تا از دل همه تهدیدها، محدودیت‌ها، چالش‌ها، بی‌انصافی‌ها، تخریب‌ها و... راهکارهایی برای برون‌رفت از چالش‌های پیش‌روی کشورمان شناسایی و اجرایی شود. تأکید عارف بر گزارش بدون فریاد به این دلیل است که طی 4سال گذشته نقدهایی علیه او شکل گرفته بود که وی را در جایگاه ریاست فراکسیون امید به سکوت و عدم‌موضع‌گیری بموقع و رسانه‌ای در مباحث متهم می‌کرد؛ نقدی که آنچنان در میان منتقدانش فراگیر شد که حالا عارف را بر آن داشته برای چرایی این روش دلایلش را ارائه کند و به صراحت بگوید تلاشش دوری از هیاهو و فریادزدن‌های بیهوده بوده است.

شرحی مختصر از دستاورد 4ساله امید 

عارف همچنین در توضیح آنچه شرح دستاورد مجلس دهم و تلاش‌های فراکسیون امید نامیده متذکر شده که اقداماتی همچون لوایح چهارگانه FATF، لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، لایحه حمایت از حقوق معلولان، طرح تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها، طرح استقلال شورای شهر و مدیریت شهری، طرح خط‌مشی و اداره صداوسیما، طرح اصلاح قانون جرم سیاسی، طرح الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود، طرح آموزش اجباری قبل از ازدواج، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده و... نمونه‌هایی از اقداماتی است در ظاهر ساده، بدون هیاهو و جنجال که موجب احیای حقوق معطل‌شده بسیاری از اقشار جامعه شده‌اند و یا درخصوص اصلاح برخی رویه‌ها اقدام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید