• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 10 خرداد 1399
کد مطلب : 101548
+
-

آمریکا در آتش

اعتراض‌های خشونت‌بار به قتل یک سیاهپوست توسط نیروهای پلیس آمریکا، در حال گسترش به نقاط مختلف این کشور است

گزارش
آمریکا در آتش


محمدامین خرمی ـ خبرنگار

 سومین روز اعتراض‌ها به مرگ یک مرد سیاهپوست در شهر مینیاپلیس آمریکا، به درگیری‌ شدید میان معترضان و نیروهای امنیتی منتهی شد تا برخی خیابان‌های مرکزی این شهر به آتش کشیده شود.
معترضان به مرگ جورج فلوید 45ساله، پس از زدوخورد با نیروهای امنیتی، شبانه ساختمان اداره پلیس منطقه3 شهر مینیاپلیس را محاصره کرده و آن ‌را به آتش کشیدند. فلوید، روز دوشنبه توسط یکی از افسران سفیدپوست همین اداره، هنگام بازداشت به قتل رسید. ویدئوی منتشر شده در توییتر توسط یکی از رهگذران، افسر پلیس درک چاوین را نشان می‌دهد که زانویش را روی گردن جورج فلوید گذاشته تا مانع حرکت او شود. این در حالی است که فلوید دست‌بند به‌دست دارد و با لحن ملتمسانه به چاوین می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.»  4افسری که در جریان دستگیری جورج فلوید حضور داشته‌اند، از سوی مقام‌های پلیس بلافاصله اخراج شدند اما خانواده فلوید، رهبران اقلیت سیاهپوست مینیاپلیس و دیگر معترضان خواستار بازداشت و محاکمه آنها هستند. مرگ جورج فلوید برای سیاهپوستان آمریکایی، یادآور مرگ اریک گارنر در سال2014 است که در وضعیتی مشابه، هنگام بازداشت توسط نیروهای پلیس شهر نیویورک، دچار خفگی شد و درگذشت. گارنر 44ساله نیز هنگام مرگ فریاد می‌زد: «نمی‌توانم نفس بکشم.»  معترضان تنها سیاهپوستان نیستند و بسیاری از سفیدپوستان نیز به کاربرد خشونت از سوی نیروهای پلیس اعتراض دارند. در آمریکا سالانه حدود 1100نفر به‌ضرب گلوله نیروهای پلیس کشته می‌شوند. معترضان در مینیاپلیس ضمن تظاهرات در خیابان‌های شهر فریاد می‌زدند: «نمی‌توانم نفس بکشم.» راهپیمایی مردمی از نخستین ساعات دیروز به‌صورت مسالمت‌‌آمیز آغاز شد اما با تاریک شدن هوا رفته‌رفته رنگ‌و‌بوی خشونت گرفت. نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند. معترضان نیز با بستن خیابان‌ها به سمت نیروهای پلیس سنگ و شیشه پرتاب کردند. تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بانک‌ها نیز توسط مردم غارت شدند. تعدادی از فروشگاه‌ها نیز به آتش کشیده شدند. صدها نفر از معترضان در اطراف اداره پلیس منطقه3، عده‌ای در اطراف خانه افسر پلیس متهم به قتل و عده‌ای دیگر در اطراف خانه دادستان شهر تجمع کردند. نیروهای پلیس که خود را در برابر مردم معترض و خشمگین ناتوان دیدند پس از چند ساعت مقاومت، ساختمان اداره پلیس را تخلیه کردند. معترضان کل ساختمان را به‌آتش کشیدند؛ اتفاقی که توسط برخی حاضران در محل در شبکه‌های اجتماعی به‌طور زنده پخش می‌شد. دادستان مینیاپلیس اعلام کرده در حال تحقیق در مورد قتل جورج فلوید است و پس از تکمیل شدن پرونده در مورد بازداشت 4افسر پلیس تصمیم‌گیری خواهد کرد. معترضان در اطراف خانه دادستان بست نشسته‌اند و اعلام کرده‌‌اند تا زمان صدور دستور بازداشت افسران یادشده محل را ترک نمی‌کنند.

تهدید معترضان از سوی ترامپ 
مینیاپلیس، بزرگ‌ترین شهر ایالت مینه‌سوتا در نیمه غربی آمریکاست و احتمال کشیده شدن آشوب‌ها به دیگر شهرهای این ایالت، باعث دخالت مقام‌های ایالتی شده است. فرماندار مینه‌سوتا 500نفر از نیروهای گارد ملی مستقر در این ایالت را به کمک نیروهای پلیس محلی فرستاد. دامنه اعتراض‌ها البته از مینیاپلیس فراتر رفته و در برخی دیگر مناطق آمریکا نیز تجمع‌های اعتراضی شکل گرفته که در برخی موارد، درگیری مردم با نیروهای پلیس را نیز به‌دنبال داشته است. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، شهرهای کلمبوس در ایالت اوهایو، اوکلند در ایالت کالیفرنیا، لوئیس‌ویل در ایالت کنتاکی، دنور در ایالت کلورادو و نیویورک شاهد تظاهرات علیه خشونت پلیس نسبت به سیاهپوستان بود. در نیویورک، نیروهای پلیس با مردم درگیر شدند. وضعیت آشفته مینیاپلیس، اعتراض دونالد ترامپ و رویارویی او با شهردار این شهر را نیز به‌دنبال داشته است. ترامپ در پستی توییتری عملکرد جاکوب فری، شهردار، را «بسیار ضعیف» دانست و تهدید کرد که برای تحت کنترل درآوردن اوضاع، نیروهای ارتش را به این شهر اعزام خواهد کرد. شهردار نیز ساعاتی بعد در یک نشست خبری پاسخ ترامپ را داد. او گفت: «ضعف آن است که در میانه بحران، انگشت اتهام به سمت دیگران بگیریم.»
ترامپ همچنین در توییتر معترضان را «عده‌ای جانی» خطاب کرد و نوشت: «با فرماندار صحبت کردم و به او اطمینان دادم که ارتش در کنار او است. کنترل اوضاع را در دست خواهیم گرفت. زمانی که غارت‌ها شروع شود، تیراندازی هم شروع می‌شود. متشکرم!»
ترامپ که بارها به نژادپرستی متهم شده، تا به اینجا ترجیح داد در ماجرای قتل جورج فلوید موضع جدی نگیرد. او تنها در یک پست توییتری نوشت که این خبر «شوکه‌کننده» بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا هنوز در مورد ضرورت دستگیری افسران پلیس یا انجام تحقیقات در این‌باره هیچ اظهارنظری نکرده است.


توییتر علیه ترامپ
 ترامپ علیه توییتر

توییتر دیروز در اقدامی بی‌سابقه، یکی از پست‌های توییتری رئیس‌جمهور آمریکا را از پروفایلش پنهان کرد. ترامپ در این پست معترضان شهر مینیاپلیس را تهدید به اعزام نیروهای گارد ملی کرده و نوشته بود: «زمانی که غارت‌ها شروع شود، تیراندازی هم شروع می‌شود.» توییتر این پست را به‌دلیل «نقض قوانین مربوط به ترویج خشونت» پنهان کرده است. در واقع این توییت ترامپ حذف نشده، بلکه به جای آن پیام هشداری نمایش داده می‌شود و کاربران می‌توانند با کلیک کردن روی آن محتوای توییت را ببینند. توییتر پیش از این بارها به‌خاطر حذف نکردن پست‌های توییتری دونالد ترامپ که حاوی اظهارات و اطلاعات نادرست و توهین‌آمیز هستند، مورد انتقاد قرار گرفته است. این شبکه اجتماعی روز چهارشنبه نیز برای نخستین‌بار با افزودن اخطاری به یکی از توییت‌های دونالد ترامپ، امکان حقیقت‌سنجی آن را فراهم کرد. ترامپ در آن پست که روز سه‌شنبه منتشر کرده بود، مدعی شد که رأی‌گیری از طریق پست برای انتخابات پیش روی آمریکا زمینه تقلب گسترده را فراهم خواهد کرد. ترامپ نوشته بود: «صندوق‌های پستی سرقت می‌شوند، برگه‌های رأی جعل و حتی به‌طور غیرقانونی چاپ می‌شوند و به‌طور جعلی امضا می‌شوند.» اقدام توییتر علیه ترامپ، واکنش تند او را به‌دنبال داشت. ترامپ روز چهارشنبه تهدید کرد که مقررات سختی برای شبکه‌های اجتماعی اعمال خواهد کرد یا حتی آنها را خواهد بست. او روز پنجشنبه تهدید خود را عملی کرد و با امضای یک فرمان اجرایی در جهت محدود کردن امتیازهای حقوقی که شبکه‌های اجتماعی از آن بهره می‌برند گام برداشت. این دستور به نهادهای قانونی این امکان را می‌دهد که علیه شرکت‌هایی مثل فیسبوک و توییتر به‌خاطر نحوه نظارت بر محتوای موجود در این شبکه‌ها دست به اقدام قانونی بزنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید