• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 8 خرداد 1399
کد مطلب : 101520
+
-

چه‌کسی تفنگ را دست نیکزاد داد؟

سخنگوی فدراسیون تیراندازی در گفت‌وگو با همشهری ادعا می‌کند که وزیر دولت احمدی‌نژاد غیراز تیراندازی از فدراسیون جانبازان و معلولان هم پیشنهاد داشته است

لیلی خرسند

مجلس یازدهم دیروز شروع به‌کار کرد و درست پنج روز قبل وزیر ورزش برای علی نیکزاد، یکی از نمایندگان این مجلس حکم عضویت در هیأت رئیسه فدراسیون تیراندازی را صادر کرد. همزمانی این دو اتفاق شائبه‌هایی ایجاد کرده است؛ آیا مسعود سلطانی‌فر به‌دنبال لابی در مجلس است؟ بعضی‌ها احتمال می‌دهند سلطانی‌فر نگران استیضاح احتمالی است و از حالا دست به‌کار شده تا دوستانی در مجلس داشته باشد.نیکزاد انتخابش را با این احتمالات بی‌ربط می‌داند. او که یکی از نامزدهای نایب‌رئیسی مجلس جدید است، دو روز پیش به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «چند‌ماه پیش و قبل از عزم اینجانب برای حضور در انتخابات مجلس، رئیس فدراسیون تیراندازی این درخواست را داشتند و من هم پذیرفتم. روزهای گذشته با هجمه رسانه‌ها متوجه شدم که یا عضو هیأت‌ رئیسه فدراسیون هستم و یا شده‌ام. زمین و زمان را به یکدیگر دوخته‌اند تا موضوع را به مجلس جدید و اتفاقات لابی‌گری‌های آن ربط بدهند. نه وزیر محترم ورزش این پیشنهاد را داده و نه با ایشان در این خصوص مذاکره‌ای داشته‌ام.»نیکزاد در دولت نهم استاندار اردبیل بود و در دولت دهم وزیر مسکن و شهرسازی. تا قبل از اینکه به‌عنوان نماینده مجلس یازدهم انتخاب شود، رئیس هیأت مدیره گروه توسعه ساختمان تدبیر (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام) بود. سؤال این است که اگر انتخاب او به‌عنوان هیأت رئیسه، ربطی به حضورش در مجلس ندارد، این انتخاب چه دلیل دیگری داشته است؟ فدراسیون هم مدعی است که نیکزاد از پنج ‌شش‌ماه پیش به‌عنوان عضو 
هیأت رئیسه به وزارت ورزش پیشنهاد شده بود و شیوع کرونا باعث شد تا حکم او دیر ابلاغ شود. این در حالی است که وزارت ورزش در همین ایام برای اعضای هیأت رئیسه فدراسیون والیبال حکم صادر کرده بود.علی دادگر، رئیس فدراسیون تیراندازی پیشنهاد گفت‌وگو با همشهری را به بهانه حضور در جلسه قبول نکرد و پیشنهاد داد این گفت‌وگو با ناصر رسولی، سخنگوی فدراسیون انجام شود.
  چطور فدراسیون به این نتیجه رسید که باید نیکزاد را به هیأت‌رئیسه فدراسیون اضافه کند؟ 
رئیس فدراسیون این پیشنهاد را داد.
 آقای نیکزاد تخصص خاصی در این رشته دارند؟
شاید علاقه ایشان به تیراندازی است.
  فدراسیون چطور متوجه علاقه ایشان شده؟قبلا فعالیتی در تیراندازی داشته‌اند؟
این سؤال را خود آقای نیکزاد باید جواب بدهد که چرا به تیراندازی علاقه دارد. تیراندازی از ورزش‌هایی است که پیامبر توصیه کرده است. تا جایی که من می‌دانم ایشان قبلا رزمنده بوده‌اند و در رشته تیراندازی هم فعالیت داشته‌اند.
  مهم دلیل انتخاب فدراسیون است. فدراسیون چه ارتباطی بین آقای نیکزاد و تیراندازی دیده‌؟
نمی‌دانم. به هرحال پیشنهادی شده و ایشان هم پذیرفته‌اند.
  نمایندگی نیکزاد در مجلس دلیل انتخاب بود؟
نه فکر نمی‌کنم نماینده بودن ایشان در مجلس در این انتخاب تأثیری داشته باشد.
  آقای دادگر از سال 1396رئیس فدراسیون است، چرا در این مدت از نیکزاد برای حضور در هیأت رئیسه دعوت نکرده بود؟
شاید مشغله دیگری داشتند.
  الان که نماینده مجلس است و باید مشغله بیشتری داشته باشد.
نمی‌دانم. براساس اقتضای زمان و اقتضای شرایط این پیشنهاد شده ولی ارتباطی به اینکه ایشان نماینده شده‌اند، ندارد. سابقه‌شان مشخص است، قبلا وزیر بوده و در جایگاه‌های بالای مملکت بوده‌ و فرد توانمند و پاکدستی است.
  این انتخاب در روزهایی که مجلس یازدهم شروع به‌کار کرده، شبهه‌برانگیز است. بعضی‌ها می‌گویند انتخاب وزیر بوده تا یک حامی در مجلس جدید داشته باشد.
بعید می‌دانم این مسائل مطرح باشد. به هر حال بعضی‌ها حاشیه‌سازی می‌کنند و اخبار را به هم ربط می‌دهند. از هزاران اتفاقی که در دنیا می‌افتد، می‌شود هزاران سناریو در ذهن طراحی کرد. قطعا این موارد هیچ ارتباط کاری به کسی ندارد. این یک تصمیم دو طرفه بین آقای دادگر و آقای نیکزاد بوده. این پیشنهاد هم به تازگی مطرح نشده. پنج شش‌ماه پیش بود که آقای دادگر ایشان را برای هیأت‌رئیسه پیشنهاد کرد. اما به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، مراحل ادارای به تعویق افتاد و معرفی ایشان با آغاز به‌کار مجلس یازدهم همزمان شد. همزمان دو فدراسیون جانبازان و معلولان و فدراسیون تیراندازی درخواست داشتند که از آقای نیکزاد در
 هیأت رئیسه استفاده کنند. اما با توجه به اینکه آقای دادگر و آقای نیکزاد از آشنایان قدیمی و همکاران قدیمی در ورزش هستند، پیشنهاد آقای دادگر را قبول کردند.
  نیکزاد قبلا در ورزش بوده؟
در استان‌هایی که آقای دادگر مسئولیت داشتند، همکاری داشتند. هر دو از استان اردبیل هستند و آذری زبان.
  اعضای هیأت‌رئیسه براساس توانایی‌هایشان انتخاب می‌شوند و انتظاراتی از آنها هست. فدراسیون چه انتظاری از نیکزاد دارد؟
طبق اساسنامه فدراسیون‌ها نیاز است که هیأت‌رئیسه تشکیل شود و تصمیمات تخصصی فدراسیون، تصمیماتی که نیاز به مصوبه هیأت‌رئیسه دارند، در این هیأت مطرح شود.
 بله درست، ولی نوع کمک اعضا مهم است. بعضی از اعضا می‌توانند در بحث فنی به فدراسیون کمک کنند، بعضی‌ها هم انتخاب می‌شوند که مشکلات مالی فدراسیون را برطرف کنند. نیکزاد با چه تخصص ویژه‌ای می‌خواهد در هیأت رئیسه باشد؟
با توجه به تجاربی که ایشان به‌عنوان وزیر با حضور در جاهای مختلف داشته‌، کمک‌های زیادی می‌تواند از نظر فکری داشته باشد و راهکارهایی به فدراسیون بدهد تا فدراسیون مستفیض شود.
 مثلا در چه موردهایی؟ 
نمی‌شود الان عینی مثال زد. باید جلساتی برگزار و مواردی که نیاز دارد فدراسیون به تصویب هیأت‌رئیسه برساند، مطرح شود تا فدراسیون از راهکارهایی که ایشان پیشنهاد می‌دهد، بهره‌مند شود.
 هنوز در جلسه‌ای شرکت نکرده‌اند؟
نه هنوز جلسه‌ رسمی برگزار نشده.
  وقتی نماینده‌ای از مجلس به اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون‌ها اضافه می‌شود‌، تصور عمومی این است که این نماینده قرار است لابی‌هایی را به نفع آن فدراسیون انجام بدهد. خود روسای فدراسیون‌ها هم اغلب تأیید می‌کنند که هدف‌شان از این انتخاب، استفاده از قدرت سیاسی نمایندگان است. فدراسیون تیراندازی چه نیازی به این لابی‌ها دارد؟ 
قطعا حضور آقای نیکزاد در ورزش کمک به ورزش است. ما باید برای توسعه ورزش از وجود این افراد استفاده کنیم. این اتفاق در همه جای دنیا می‌افتد، از آدم‌های چهره‌ و توانمند و پاکدست در بدنه ورزش و حتی در راس فدراسیون استفاده می‌کنند. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. این انتخاب اتفاق عجیبی نیست و قبلا هم از این انتخا‌ب‌ها در سال‌های قبل و در فدراسیون‌های دیگر داشته‌ایم. نمونه‌اش فدراسیون والیبال است که یک‌ماه پیش آقای مونسان، وزیر گردشگری را به‌عنوان عضو هیأت رئیسه معرفی کرد. در ضمن عضو
 هیأت رئیسه بودن، شغل حساب نمی‌شود و حقوقی دریافت نمی‌کنند و فقط مسئولیتی به مسئولیت‌های این عزیزان اضافه می‌شود.
  تیراندازی و فدراسیون به حمایت‌های قانونی نیاز دارد، آیا قانونی هست که مانع فعالیت این رشته بشود و نیکزاد بتواند برای اصلاح این قانون یا نادیده گرفتنش کمک کند؟
تیراندازی به‌دلیل تحریم‌ها متضرر شده و این تحریم‌ها روی تامین تجهیزات تأثیرات منفی گذاشته. نیاز است که فدراسیون با خیلی از سازمان‌ها و ارگان‌ها و مقاماتی که می‌توانند به ما کمک کنند، ارتباط و هماهنگی‌های لازم را داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید