• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 8 خرداد 1399
کد مطلب : 101495
+
-

رئیس‌جمهور در افتتاحیه مجلس یازدهم:

ما از مجلس اخوت می‌خواهیم

دولت
ما از مجلس اخوت می‌خواهیم

«خواست بنده از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم.» رئیس‌جمهور اگر برای مجلس دهمی‌ها از حسن سلوک دولت در ارتباط با آنان سخن گفته بود، در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم خواهان اخوت آنان با دولت تدبیر و امید شد. دولتی که یک سال تا پایان آن بیشتر باقی نمانده است و اکثریت رقبای اصولگرای دولت، مجلس را دوقبضه کرده‌اند. او از دمکراسی و سابقه تشکیل مجلس شورای ملی، قانون اساسی و اصل استقلال قوا برای تازه راه‌یافتگان به مجلس یازدهم سخن گفت. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در بخشی از صحبت‌‌های خود با بیان اینکه «بی‌تردید کار مجلس شورای اسلامی، اجرا و مسئولیت‌های اجرایی و قضایی نیست» تأکید کرد: استقلال قوا در قانون اساسی ما تأکید شده است اما استقلال قوا به‌معنای تنازع قوا و در برابر یکدیگر ایستادن نیست. می‌توانیم با حفظ استقلال قوا، تعامل قوای ما به‌گونه‌ای باشد که به هدف اصلی دست یابیم.
روحانی با اشاره به سابقه فعالیت مجالس ده‌گانه پیش از مجلس یازدهم در دوره انقلاب خطاب به منتخبان راه یافته به مجلس گفت: مجلس‌ها آمدند و رفتند، دولت‌ها هم آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به‌عنوان محکم‌ترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانونگذاری ایران است.

مجلس ملت، نه اقوام
او با بیان اینکه مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است، خطاب به نمایندگان حاضر بر کرسی‌های نمایندگی گفت: ما تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم. آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید. همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح بدهیم. بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه، نه مجلس اقوام، نه مجلس جناح‌ها و نه مجلس فرق است. مجلس شورای اسلامی خانه ملت و از آن ملت ایران است. ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه‌های انتخابیه و جناحی به‌عنوان اساس کار برای همکاری دولت و مجلس خواهد بود.

تکیه‌گاه دولت باشید
روحانی در طرح درخواست خود از نحوه تعامل مجلس با دولت دوازدهم گفت: خواست بنده از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم. دوره امروز، دوره ایستادگی و بردباری است؛ اما با پیوند با یکدیگر و حمایت یکدیگر و هم‌افزایی کنار هم. به هیچ عنوان دنبال این نیستیم که مجلس شورای اسلامی در دو وظیفه بسیار مهم خود یعنی تقنین و نظارت، هیچ کجا کوتاه بیاید. بدون کم و کاست به‌دنبال مجلس قوی، صالح و کارآمد و همین مجلسی  هستیم که مقام معظم رهبری در پیام امروزشان تأکید کردند، مجلسی که برای مردم امید و برای دولت تکیه‌گاه باشد. دنبال این هستیم که رابطه دولت و مجلس به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم در این سال بسیار سخت و مشکل که هم با تحریم دشمن و تحریک دشمن مواجه هستیم، هم با ویروس خطرناک کرونا، در این شرایط بتوانیم کشور را اداره کنیم و بتوانیم در مقابله با کرونا به موفقیت نهایی برسیم. او با بیان اینکه دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند، تصریح کرد: ما از مجلس اخوت را می‌خواهیم همانطور که همه ما از رهبری بزرگوارمان ابوت را می‌خواهیم و مطمئن هستیم با همکاری همدیگر در این سال بسیار سخت به مردم امید بیشتر می‌دهیم و یأس بیشتر را برای دشمنان نظام و دشمنان ملت بزرگ ایران در سر داریم  و پیشرفت و توسعه کشور را ادامه خواهیم داد.دولت 10لایحه مهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی دهم کرده بود که فرصت رسیدگی به آنها نشد، همه آنها را به‌زودی تقدیم این مجلس خواهیم کرد در راستای اهداف بلندی که برای اقتصاد مردمی و عدم‌تصدیگری دولت و نهادهای عمومی در اقتصاد کشور که جزو دستورات مقام معظم رهبری است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
نقل قول خبر/پیگیر وعده‌های شهرداری خواهیم بود