• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 8 خرداد 1399
کد مطلب : 101494
+
-

حاشیه‌نگاری‌های خبرنگار همشهری از افتتاحیه متفاوت یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

مجلس سوگند خورد

سایه یارکشی‌ها برای انتخابات هیأت رئیسه بر جلسه افتتاحیه سنگینی می‌کرد

مجلس
مجلس سوگند خورد

بالاخره دیروز مجلس یازدهمی‌ها نخستین نشست خود را در بهارستان برگزار کردند، مقامات آمدند، سخنرانی‌ها انجام شد و منتخبان، سوگند نمایندگی خوردند که در ایفای وظایف وکالت ملت از اصول قانون اساسی کوتاه نخواهند آمد.
افتتاحیه مجلس یازدهم با حضور 268نماینده به نشستی تبدیل شده بود که به غیر از دقایقی که آیات قرآن تلاوت می‌شد، در دیگر دقایق، رایزنی‌ها، گعده‌ها و لابی‌های مدعیان کرسی‌های هیأت‌رئیسه خبر از عمق هیجان و سهم‌خواهی طیفی از منتخبان می‌داد و صحن را در روز افتتاح به محل چانه‌زنی‌های غیررسمی و خارج از دستور تبدیل کرده بود.
حاضران دیروز بهارستان به‌جز 2ردیف اول صندلی‌های آن که مخصوص سران و مهمانان مجلس است، قریب‌الاتفاق مشغول خوش‌و‌بش و رایزنی درباره سرانجام کرسی‌های هیأت رئیسه مجلس بودند که قرار است صبح امروز تعیین تکلیف شود. براساس روند مرسوم مجلس، منتخبان می‌بایست در نشست بعدی مجلس که یکشنبه آتی برگزار می شود به این دستور - انتخابات هیأت رئیسه موقت - ورود کنند. تا اینجای کار محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، حمیدرضا حاجی‌بابایی و فریدون عباسی، نامزدهای ریاست مجلس یازدهم هستند. اگرچه هر 4نفر آنان به ظاهر آرام بر کرسی‌های ساده نمایندگی تکیه زده بودند اما حامیانشان مکررا بین صندلی‌ها و راهروهای صحن در حال تردد و رایزنی بودند. محمدباقر قالیباف با تغییر در سبک ریش و موهایش در بهارستان حاضر شده بود، محاسن بلند و رنگ شده او و تغییر در پوشش وی موضوع زمزمه بین خبرنگاران بود.
در این بین علی نیکزاد از یاران دولت بهار که هفته پیش از رقابت بر سر کرسی ریاست کناره‌گیری کرد و از کاندیداهای نایب‌رئیسی است روز شلوغی داشت و نمایندگان زیادی به او رجوع می کردند. علیرضا زاکانی، منتخب قم که رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی هم است از جمله منتخبانی بود که بیشترین مراجعه‌کننده را داشت، او بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی ضدکرونایی با حاضران دست می‌داد و رایزنی می‌کرد.

همگامی سیدحسن خمینی و لاریجانی
روسای قوای مجریه و قضاییه، دولتمردان حسن روحانی، علی لاریجانی، غلامعلی حدادعادل، سیدحسن خمینی و جمعی از مقامات کشوری و لشکری در این مراسم حضور پیدا کردند. نکته قابل توجه ورود همزمان علی لاریجانی به همراه سیدحسن خمینی بود. گل‌آرایی جایگاه هیأت‌رئیسه مجلس و مزین شدن آن به عکس شهدای نماینده از دیگر نکات قابل توجه بود. علاوه بر این تصویری از آیت‌الله سیدحسن مدرس نیز جلوی تریبون سخنران و تصویری از سردار شهید سلیمانی مقابل تریبون جایگاه ریاست مجلس قرار داده شده بود.
به‌صورت مرسوم در نشست‌های افتتاحیه ادوار مجلس اعضای هیأت دولت، مسئولان کشوری و لشکری، استانداران، علما و پیشوایان مذاهب و اقلیت‌ها و نمایندگان صنوف مختلف دعوت می‌شدند، اما امسال به‌دلیل شرایط خاص شمار مهمانان به یک سوم کاهش پیدا کرده بود. مدعوین جلسه افتتاحیه پیش از ورود به مجلس از تونل ضدعفونی رد شدند و دمای بدنشان سنجیده شد، با این حال بعد از درگذشت 2منتخب مجلس یازدهم به‌دلیل کرونا، میهمانان افتتاحیه مجاب شده بودند که در این جلسه ماسک و دستکش با خود داشته باشند.  در سوی دیگر اما به‌دلیل گرفتن تست کرونا از همه منتخبان، قریب الاتفاق منتخبان ماسک و دستکش‌ها را کنار گذاشته بودند و بی‌پروا باهم خوش و بش می‌کردند، بی‌پروایی آنان درحالی بود که 2 منتخب - فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی - این مجلس به‌دلیل ابتلا به کرونا در زمستان گذشته فوت کردند. از دیگر اثرات کرونا بر روند نشست اجلاسیه، لغو برنامه حضور منتخبان در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی بود که این برنامه به حضور منتخبان بر مزار شهدای گمنام درحیاط بهارستان محدود شد.
بررسی عکس و فیلم‌های مراسم دیروز افتتاح مجلس یازدهم، حکایت از این داشت که آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، عضو شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص در برنامه حضور نداشتند  و کرسی‌های خالی آنان در حالی خودنمایی می‌کرد که هنوز دلیل این غیب مشخص نیست.

در افتتاحیه مجلس چه گذشت؟
سیدرضا تقوی متولد1325 به‌عنوان رئیس سنی مجلس یازدهم ریاست جلسه را بر عهده گرفت. رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که حالا از فهرست تهران به مجلس راه یافته است در نطقی بیان کرد: ما به این حاشیه‌سازان متذکر می‌شویم که تلاش نکنند ما را به حاشیه برانند. ما می‌خواهیم در زندگی مردم تأثیرگذار باشیم. ما وکیل‌الدوله و معاندالدوله نیستیم. به‌دنبال نطق تقوی سخنرانی وزیر کشور و ارائه گزارشی درباره نحوه برگزاری انتخابات این دوره مجلس، در دستورکار قرار گرفت. رحمانی فضلی در سخنان خود از شرایط خاص انتخابات مجلس یازدهم بعد از شهادت سردار سلیمانی و کرونا گفت و از نمایندگان مجلس یازدهم خواست تا قانون فعلی انتخابات مجلس را بازنگری کنند. درنهایت نوبت به سخنرانی حسن روحانی رسید، در زمان سخنرانی او رایزنی‌ها و لابی‌های منتخبان شدت بیشتری گرفت و بی‌نظمی صحن به اوج خود رسید، بی‌تفاوتی مجلسی‌ها به روحانی در حالی بود که تعامل و همکاری ماندگار میان دولت و مجلس محور نطق رئیس‌جمهور بود.

تبریک شهردار تهران به مجلس
شهردار تهران در پیام توییتری خود ضمن تشکر از ریاست پیشین مجلس به منتخبان جدید ملت تبریک گفت. پیروز حناچی در پیامی توییتری نوشت: «تصویب لوایح ارزش‌افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها خدمات بزرگی برای شهرداری‌های کشور بود که با همراهی نمایندگان مجلس دهم و نظر مثبت برادر عزیز دکتر لاریجانی به ثمر نشست. ضمن تشکر از ایشان و تبریک به منتخبان جدید ملت، امیدوارم شاهد همکاری‌های گسترده‌تری با مجلس یازدهم باشیم.»

فتح بابی برای تعامل
 سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در نخستین روز شروع به‌کار مجلس یازدهم در توییتی نوشت: مجلس دانا و توانا پشتوانه دیپلماسی است. پشت‌گرمی ما به ارتباط دو سویه با این نهاد مردم سالارِ در رأس امور است. وزارت امور خارجه در روز شروع مجلس یازدهم ضمن استقبال از دیپلماسی پارلمانی، خبر تشکیل «فراکسیون دیپلماسی» را فتح بابی برای تعامل دلسوزانه و مسئولانه در دوره جدید می‌داند.

تقلای مجازی منتخبان 

از دیگر حواشی افتتاحیه دیروز مجلس تمایل منتخبان به گرفتن قاب یادگاری برای بازنشر در صفحات مجازی‌شان بود؛ در همین راستا وقتی که دستور کار مجلس به تعیین شعب رسید شمار زیادی از منتخبان گوشی به‌دست شدند و ژست عکاسی گرفتند و به دوربین‌ها لبخند زدند.درنهایت پس از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه مجلس منتخبان به مزار شهدای گمنام مجلس رفتند و دسته‌جمعی عکس یادگاری گرفتند.

قالیباف 166 رأی برای ریاست مجلس دارد
در جلسه عصر دیروز فراکسیون انقلاب اسلامی- فراکسیون اکثریت مجلس- از مجموع 240 رأی مأخوذه، محمدباقر قالیباف با اخذ 166 رأی گزینه نهایی این فراکسیون برای ریاست مجلس انتخاب شد. 
به این ترتیب به نظر می‌رسد امروز قالیباف به عنوان ششمین رئیس مجلس پس از انقلاب انتخاب شود. علی نیکزاد و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به عنوان گزینه‌های فراکسیون اکثریت مجلس برای نایب رئیسی مجلس انتخاب شدند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید