• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10145
+
-

راه‌های نرفته برای تبریز 2018

سید مرتضی احمدپور| روزنامه‌نگار:

سه ماه از رویداد تبریز 2018 یا همان تبریز شهر نمونه گردشگری کشور‌های اسلامی در سال 2018می‌گذرد و نه فقط خبری از صدها هزار مسافر خارجی و داخلی نیست، بلکه در انتظار افتتاح این رویداد 5 ماه پس از آغاز آن در اردیبهشت 97 هستیم. روزهای 2018 در حالی سپری می‌شود که بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها برای این رخداد مهم در حد رنگ کردن ناقص جدول‌ها و تعویض سطل‌های زباله در شهر باقی مانده است و گویا نیازی به آن 10 میلیارد تومان بودجه اختصاصی هم وجود ندارد. برای این‌‌‌که بتوان این رخداد را دست کم در چند ماه باقیمانده بهتر برگزار کنیم، شاید بهتر باشد کمی از آن طرف ماجرا به این رخداد نگاه کنیم.

به فرض این‌‌‌که تبلیغات گسترده‌ای برای این رخداد در آن‌‌‌سوی مرزها و در 54 کشور اسلامی انجام شده و مردم این کشورها از این رخداد و نامگذاری تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام مطلع شده‌‌‌اند. حال این گردشگران به انگیزه‌های کافی نیاز دارند تا به تبریز سفر کنند. شهروند خارجی برای سفر به تبریز باید هزینه‌هایی را برای پرواز به این شهر صرف کند، در حالی که می‌توان با همکاری یک شرکت هواپیمایی معتبر از کشورهای همسایه که چندین بار نیز آمادگی خود را اعلام کرده‌اند خطوط مستقیم پروازی به تبریز راه‌اندازی کرد تا مسیر ورود گردشگران خارجی به این شهر هموار شود. این راهکار هزینه‌ای برای مدیران استان ندارد و شرکت‌های بین المللی با توجه به فضای رقابتی که دارند برای حضور در این رخداد صف خواهند بست. کاش مسئولان برنامه‌ریز تبریز 2018 کمی از دید گردشگران به این رخداد نگاه کنند. نکتۀ دیگر انگیزه‌هایی است که برای حضور گردشگران در تبریز وجود دارد. غیر از ائل گلی، پارک فاخر دیگری نداریم تا در مقایسه با پارک‌های زیبای بین المللی، توجه گردشگران را برانگیزد. بازاری نیمه بسته که عنوان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده جهان را دارد، باید با جلوه‌‌‌های زیبا و شگفت‌انگیزی منتظر گردشگران باشد و باید هتل‌هایی داشته باشیم که چشم گردشگران را خیره ‌کند. در نبود بسیاری از این زیرساخت‌ها نمی‌‌‌توان منتظر حضور چشم‌گیر گردشگر باشیم.  

شاید در این چند ماه باقیمانده، برگزاری چند فستیوال بزرگ بین‌المللی برای گردشگران خارجی هیجان‌انگیز باشد. برگزاری مسابقات ورزشی از جمله فوتبال با حضور ستارگان جهانی می‌تواند یک راهکار باشد. همچنین مسابقات هنری مانند برگزاری جشنواره موسیقی آذری با جایزه میلیاردی و وسوسه‌برانگیز می‌تواند توجه گردشگران را جلب کند. می‌توان از برندهای معتبر جهانی در زمینه غذا هم برای رقابت با غذاهای محلی تبریز از جمله کوفته دعوت و جایزه‌ای بزرگ برای آن تعیین کرد. تبریز می‌تواند محل رفت و آمد ستارگان بزرگ سینمایی جهان و اجرای برنامه‌های خیریه به نفع کودکان فقیر جهان باشد. استفاده از مزیت خانه‌های تاریخی تبریز که به گفته مسئولان به 800 خانه می‌رسد می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. اقامت چندروزه در این خانه‌ها و پذیرایی به سبک سنتی برای هر گردشگر هیجان انگیز خواهد بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید