• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10143
+
-

گمرک بازرگان در پیچ و تاب مدیریت

نماینده مردم ماکو، شوط و چالدران: یکی از دلایل تغییر مکرر مدیریت گمرک بازرگان ارتقا و بازنشستگی افراد بود

صادرات
گمرک بازرگان در پیچ و تاب مدیریت




نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار: 

با توجه به اهمیت استراتژیک گمرک بازرگان، مدیرانی که برای سکان‌داری آن انتخاب می‌شوند باید از افراد متخصص، متعهد، شفاف، جسور، قانونمند و اهل‌فن باشند و از سوی دیگر در این پست ثبات داشته باشند. باوجود اهمیت این موضوع در 3 سال گذشته، 5 مدیرکل (عباسپور، آذربد، برکابیان، انصاریان و معصومی) برای این سمت انتخاب و یا جابجا شده‌اند که این تغییرات مدیریتی نشان از بی‌ثباتی  مدیریتی دارد. 


دلایل تغییرات زیاد

نماینده مردم ماکو، شوط و چالدران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تغییرات مدیریتی گمرک بازگان می‌گوید: یکی از دلایل تغییر مدیریت گمرک بازرگان ارتقا و بازنشستگی افراد بود که آقای مختاری بازنشست شد و آقای برکابیان نیز ارتقا گرفت. توجه داشته باشید که در ساختار سازمانی، ثبات مدیریت یک اصل مهم در موفقیت است اما ضرورت بر این اصل اولویت دارد و وقتی وجود شخصی در جایگاهی دیگر کارآمدتر و مثمرثمرتر است باعث می‌شود تصمیم اصلح گرفته شود.

«عین الله شریف پور» با بیان اینکه مدیریتی که در گمرکات کشور انجام می‌شود باید از سیاست‌های کلی نظام تبعیت ‌ و از سیاست‌های مالی و انضباط مالی دولت پیروی کند، ادامه می‌دهد: ما باید در عین رعایت برون‌نگری، درون‌زایی نیز داشته باشیم چرا که برون‌نگری ناشی از علاقه جمهوری اسلامی به روابط بین‌المللی است اما درون‌زایی در مبحث تولید با افزایش درآمد سرانه و رفاه اجتماعی در بین مردم کشور محقق می‌شود. نماینده مردم ماکو، شوط و چالدران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تردد مجاز هم‌وطنان از مرز ماکو می‌افزاید: سالانه یک سری معافیت‌هایی برای هر ایرانی در نظر گرفته‌شده که اگر از میزان استاندارد تجاوز کند مسئولان گمرک باید طبق قوانین برخورد کنند که این رفتار مدیریتی در گمرکات قابل‌درک است.
شریف پور بابیان اینکه هر مدیریتی یک ظرفیت و حدی از توانایی را دارد، اظهار می‌کند: بنده از اقدامات مدیریت منطقه آزاد رضایت لازم و از مسئولان این منطقه تشکر می‌کنم.


جابه‌جایی زود هنگام مدیران

فرماندار ماکو درباره شرایط حاکم بر گمرک بازرگان و نبود ثبات مدیریتی در این گمرک، می‌گوید: اقدامات هر مدیری باید براساس قانون باشد و اگر خارج از این اساس و چهارچوب عمل شود کار کرد سیستم با مشکل مواجه می‌شود، در مورد گمرک بازرگان نیز باید نگاه ویژه‌ای اعمال شود چون بزرگ‌ترین گمرک زمینی کشور و راه ارتباطی ایران و اروپا است و حجم عظیمی از مبادلات زمینی و ترانزیتی با اروپا، از این کانال انجام می‌شود.
«شاهین علیزاده» ادامه می‌دهد: ثبات در مدیریت یک اصل است اما علاوه بر ثبات مدیریت، باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه شود تا سیستم دچار روزمرگی نشود و کارها بر طبق اصول پیش برود.

وی با اشاره به شرایط موجود در گمرک بازرگان می‌افزاید: باید یک نگاه عمیق صورت بگیرد و سعی شود افراد توانمند حفظ شوند و با حرف و رنجش هرکسی، متصدیان کارآمد این پست‌ها جابجا نشوند و یا تغییر پیدا نکنند.
فرماندار ماکو اذعان می‌کند: اساس مدیریت برنامه‌ریزی است و جابجایی زودهنگام مدیریت علاوه بر اینکه فرصت برنامه‌ریزی را از مدیر سلب می‌کند باعث می‌شود مدیر نتواند به‌خوبی تصمیم‌گیری کند و جسارت و ریسک‌پذیری لازم را نداشته باشد.

علیزاده با بیان اینکه تلاش تمام متصدیان ماکو در جهت پیشبرد صحیح اقدامات توسعه‌ای است، اظهار می‌کند: سعی بر این است تا ورود و خروج اتباع داخلی و خارجی و اقلام صادراتی و وارداتی به‌صورت قانونی صورت بگیرد و توقف اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و حتی اتومبیل‌ها کمتر شود و بهره‌وری افزایش پیدا کند.گرچه تلاش شد تا در رابطه با تغییر مکرر مدیران کل گمرک بازرگان با برکابیان ناظر گمرکات استان ارتباط برقرار شود و در این بین حتی از بهاری معاون وی نیز درخواست ارائه اطلاعات شد، اما متأسفانه این امکان برای خبرنگار همشهری به وجود نیامد تا قسمتی از ابهامات موجود در افکار عمومی در رابطه با جابه‌جایی ۵ مدیرکل گمرک بازرگان در 3 سال گذشته همچنان باقی بماند.


‌لزوم حمایت از مدیران متعهد و متخصص

فرماندار ماکو درباره برخی شایعات درباره تغییرات  زیاد مدیریتی در گمرک بازرگان می گوید : نبایدبرای رسیدن به اهداف خاصی، شایعاتی در بین مردم پراکنده شود . «شاهین علیزاده» با بیان اینکه مدیرکل فعلی یک فرد بسیار قانون‌مدار است و باید از ایشان حمایت شود، ادامه می‌دهد: همه باید کمک کنند تا به‌صورت مدرن در چهارچوب وظایف در گمرکات، روان‌سازی صورت گیرد که این تسهیل و روان‌سازی می‌تواند در پیشرفت منطقه آزاد ماکو نیز مؤثر باشد. علیزاده تصریح می‌کند: شاید فشارهایی مبنی بر همسو بودن مدیران اعمال شود  البته باید اعتراف کر د مدیری که گریز از مرکز باشد و نتواند به‌خوبی در حوزه خود فعالیت کند نمی‌تواند گزینه مناسبی برای احراز پست مدیرکلی باشد. وی اذعان می‌کند: همکاری، تعامل و اجماع بین مسئولان ماکو می‌تواند این شهر را به نقطه ثقل استان بدل کند، درواقع اگر وفاقی برای توسعه صورت نگیرد هر اقدامی آب در هاون کوبیدن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید