• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10141
+
-

سهم صفر درصدی اردبیل در جذب سرمایه‌گذار خارجی

آنا مغانلو|  اردبیل- خبرنگار:

اردبیل با داشتن بیش از 350 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و توانمندی گردشگری، کشاورزی و معدنی هنوز جزو استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود که نشان از ضعف مدیریتی در طول سال‌های متمادی در آن دارد. 
جذب سرمایه‌گذار در حال حاضر یکی از شاخص‌های توسعه است. در وضعیتی که نبود بودجه و اعتبار برای پیشبرد برنامه‌های مورد نیاز خروج از محرومیت استان عنوان می‌شود، جذب سرمایه‌گذار می‌تواند کلید توسعه استان باشد. 

کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به هر علت و شکلی که صورت گیرد، اثرات قابل ملاحظه‌ای بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله کاهش نرخ بهره، کاهش نرخ ارز، افزایش رشد اقتصادی، کاهش بدهی دولت، بهبود توزیع درآمد، انتقال تکنولوژی، افزایش اشتغال، توسعه صادرات، کاهش واردات و تاثیر مثبت در تراز پرداخت‌ها دارد. 
با وجود اینکه جذب سرمایه‌گذار از سوی استاندار و مسئولان مورد تاکید قرار گرفته، اما شواهد نشان می‌دهد در این زمینه اردبیل موفق نبوده است. آمار ارائه شده از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران خبر از سهم صفر درصدی اردبیل در جذب سرمایه‌گذار خارجی از سال 92 تا 94 دارد. 
به اذعان حسین وثوق، دبیر اتاق بازرگانی اردبیل، سال 95 هیچ سرمایه‌گذاری خارجی در استان انجام نشده است. این امر نشان می‌دهد مدیران استان در طول 5 سال گذشته در این زمینه موفقیتی نداشته‌اند، هر چند سرمایه‌گذاری‌های سال‌های قبل از 92 نیز بسیار اندک بوده است. 

محرومیت و سهم صفر درصدی استان از جذب سرمایه‌گذار خارجی نشان می‌دهد مطلوب بودن شرایط و توانمندی اردبیل به تنهایی برای تشویق سرمایه‌گذاری خارجی کافی نبوده و عواملی چون ضعف مدیریتی، زمینه‌های نامطلوب فرهنگی و نبود زیرساخت‌ها مانع استفاده از ظرفیت‌های منطقه شده است. 
تصویب منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان و تعیین تکلیف و جذب سرمایه‌گذار منطقه ویژه اقتصادی نمین از گام‌هایی است که می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار و توسعه اقتصادی استان موثر واقع شود. 

در کنار فراهم کردن زمینه‌های سرمایه‌گذاری، باید زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود. تسهیل ارتباط یکی از این زیرساخت‌هاست. فراهم کردن مسیر ارتباطی هوایی، ریلی و زمینی یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌هاست که استان در این زمینه با محرومیت انکارناپذیری رو‌به‌رو است. در نبود راه‌آهن و مشکلات زیاد فرودگاه، این استان حتی یک کیلومتر ارتباط اتوبانی با استان‌های همجوار ندارد و ناگفته پیداست که چه مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید