• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10140
+
-

شیش سیخ جیگر، سیخی شیش‌زار‌

خاطره بازی اصغر خوئینی با یک جگرکی که سال‌هاست در بازار زنجان به عنوان یک کاسب معروف و متعهد فعالیت می‌کند

مشاغل
شیش سیخ جیگر، سیخی شیش‌زار‌

امید کمالی| خبرنگار   -زنجان: 

 زنجان قدیم را هنوز می‌توان از کوچه پس کوچه‌هایش حس کرد، شهری که هنوز مردمانش نام راسته‌ها و سراهایش را به یاد دارند. هنوز می‌توان اثری از مشاغل قدیمی را در شهر دید و مردان و زنانی که رسومات قدیم را فراموش نکرده‌اند و از مدرنیزه فاصله گرفته‌اند. به زنجان قدیم بازمی گردیم. 

به بازار بزرگ زنجان که بوی گذشته را می‌دهد. راسته حاج حیدر در بازار سنتی قیصریه زنجان، یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین قسمت‌های بازار است که معمولاً هر اهل دلی لااقل چند بار از این گذرگاه خوشمزه گذر کرده!  راسته‌ای با بیش از 20 جگرکی و کبابی و پخت غذای سنتی زنجان (جغور بغور) که همیشه شلوغ و مورد توجه مسافران‏، بازاریان و همشهریان است.
«اصغر خوئینی» یکی از کسبه معتمد، متعهد و معروف و قدیمی در این صنف است که با همکاری برادرانش، شغل پدر مرحوم خود را ادامه می‌دهد. اما یک ویژگی خاص وی را معروف‌تر از هم صنفان خود کرده است تا جایی که وقتی نام او را در اینترنت جست وجو می کنیم تصاویر و اطلاعات مختلفی در مورد وی یافت می‌شود!


از میان خاطره‌ ها

اصغر متولد 1351 در شهر زنجان است. وی درسال 57 در مدرسه 29 آبان سابق در دانشسرا تحصیلات ابتدایی خود را شروع کرد و به گفته خود بسیار درسخوان و باهوش بود. به دلیل مشکلات معیشتی خانواده، وی همزمان با تحصیل، یک شیفت هم در کنار پدرش در مغازه جگرکی کار می‌کرد. مغازه‌ای که پدر در سال 55 در همین مکان امروزی آنرا افتتاح کرده بود.
تحصیلات اصغر تا ابتدای دوره راهنمایی ادامه داشت و وی به دلیل سختی کار مجبور شد به رغم علاقه، ترک تحصیل کند و تمام وقت در اختیار اقتصاد خانواده باشد.
سال 64 نقطه عطف زندگی اصغر خوئینی بود که وی مسئولیت مغازه را رسماً برعهده گرفت. با شیوه جدید فروش جگر توانست در مدت کوتاهی معروف و محبوب شود.

 وی برای فروش جگر شیوه خیلی ساده و در عین حال جالبی داشت:یک ترازو به ادوات کبابی اضافه شد. وی ابتدا مقدار مورد درخواست گوشت و جگر را وزن  و قیمت میزان مواد را به‌صورت کیلویی حساب می‌کرد و سپس گوشت و جگر را به سیخ می‌کشید و کباب و از مشتریانش پذیرایی می‌کرد! همین کار در ظاهر ساده مانع کم فروشی و گران فروشی و کسب مال حرام می‌شد. 

وی اعتقاد دارد زندگی شخصی خود و خانواده‌اش را بنا به آموزه‌های دینی تنظیم کرده و مهم‌ترین رکن زندگی را کسب حلال می‌داند.
از پدر مرحومش به نیکی یاد می‌کند. عکس زیبایی از پیرمردی با چهره آرام زینت بخش مغازه‌اش شده است. حدیثی به نقل از امام علی (ع) نیز در تابلویی زیبا خود نمایی می‌کند: (کسب روزی حلال سخت‌تر از شمشیر زدن در میدان جنگ است).

 قدیمی‌ترین قیمت جگر را کیلویی 17 تومان به یاد دارد که اکنون بین 65 تا 80 هزار تومان است.
مشتریان هم متفاوت شده اند و بالطبع به دلیل وجود رکود در بازار و وضعیت معیشتی سخت مردم، مشتریان وی نیز بسیار کمتر شده‌اند. اصغر از مشتریانی یاد می‌کند که حدود 35 سال است مشتری ثابت وی هستند.


مشکلات صنف جگرکی‌ها

از مشکلات صنف می‌پرسم، وی بعضی تصمیمات ناصحیح را در اتحادیه عامل تغییر و مشکل در زندگی هم صنفی‌هایش می‌داند. برای مثال، اعتقاد دارد بازار و مرکز شهر زنجان ظرفیت این تعداد مجوز و پروانه کسب غذاخوری را ندارد. همجواری 20 تا 30 غذاخوری در چند متری هم باعث می‌شود خیلی از مغازه داران متاسفانه پس از مدتی ورشکسته و مجبور به جمع کردن مغازه خود ‌شوند، اما در این میان موضوع مهم برای اتحادیه صرفاً اخذ مبلغ دریافتی برای صدور مجوز است.
از مشکلات دیگر دوری کشتارگاه جدید با فاصله 50 کیلومتری، بسیاری از مردم را دچار مشکل می‌سازد.
از روال روزمره کارش می‌پرسم: برنامه اینگونه است که هر روز حدود ساعت 5 صبح برای تهیه جگر و گوشت تازه باید به کشتارگاه بروند و برگردند و غذاخوری نیز حدوداً از 8 صبح تا 8 شب میزبان مردم است. سخن آخر وی نیز تاکید بر شریعت اسلام و اجرای احکام دینی در معاملات است و معتقد است ،کم فروشی و کلاهبرداری و درآمد نامشروع، زندگی دنیوی و آخرت خیلی‌ها را بر باد داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید