• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10139
+
-

تقابل میان زیارت و گردشگری درست نیست

محمدرحیم نوروزیان| فرماندار مشهد:

بافت تاریخی هر شهر، جزئی مهم از جاذبه‌های گردشگری آن است. باید بافت تاریخی و بافت فرسوده را تفکیک کرد و توجه داشت همۀ این‌ها بافت‌ها تاریخی محسوب نمی‌شود. بافت فرسوده باید نوسازی شود که در جذب گردشگر اثرگذار خواهد بود. با این همه نسبت به ظرفیت شهر، صنعت گردشگری، ما قوی نیست. در جلسه‌ای که با اتحادیه هتل‌داران و میهمان پذیران برگزار کردیم، از مشکلات این صنف این بود که در بهترین شرایط، حداکثر 60 درصد ظرفیت این هتل‌ها پر می‌شود. از دیگر سو واحدهای اقامتی که در مشهد ادارات و دستگاه ها آن را برپا کرده اند و به نوعی هتلداری می کنند، مشکل دیگری است.

 در حالی که بخش خصوصی در این حوزه به صورت میلیاردی سرمایه گذاری کرده است. این‌ها مانع توسعۀ گردشگری است و ما به دنبال پیگیری این مشکل هستیم تا با جهت گیری ها و سیاست گذاری هایی این مشکلات برطرف شود. همۀ مردم قادر به استفاده از هتل نیستند.

 اگر هتل‌ها خدماتی متناسب با درآمد مردم ارائه دهند، مردم از اسکان در هتل استقبال خواهند کرد. لذا باید خدماتی ارائه شود تا اگر مسافر به مساجد و حسینیه ها و مدارس نرود، هتل ها بتوانند به مردم خدمات دهند.  همیشه فکر می کنیم زائر به مشهد می‌آید، همین ما را تنبل کرده و خلاقیت و ابتکار را از ما گرفته است. نباید میان جاذبه‌های تفریحی و زیارت تقابل ایجاد کرد. این رویکرد به ضرر اقتصاد و معنویت شهر است. 

همه می‌دانند که زیارت امام رضا(ع) در این شهر محور است. این شهر با نام مشهد مقدس شناخته می‌شود و اهمیت مشهد نیز در همین نکته است. با این حال نباید میان تفریح و زیارت تقابل ایجاد کرد. مسافر نمی‌تواند از صبح تا غروب به حرم برود. اکنون مراکز تفریحی و گردشگری در مشهد کم است و به چنین مراکزی نیاز داریم. چون در این زمینه مشهد دچار فقر است و زیارت باید محور باشد.  برخی حاشیه ها و شایعات مربوط به امور اخلاقی سفر اعراب به مشهد نیز مطرح می‌شود. افراد ناسالم و متخلف در هر قوم و قشری هستند. 

در این موضوع بزرگنمایی می شود. اعراب از مسافران همیشگی مشهد هستند و گویا بخشی از این بحران، سناریویی طراحی شده باشد. دشمنان می خواهند جنگ میان عرب و عجم راه بیندازند. می‌خواهند نگاه بدبینانه‌ای در این حوزه ایجاد کنند و می خواهند اقتصادمان را هدف قرار دهند و بخصوص دنبال بدنام کردن مشهد مقدس هستند.  

در شورای تامین این موضوع مطرح و تاکید شد که نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی به شدت روی این موضوع حساس باشند و اگر موردی بود فوری و قاطع برخورد قانونی شود. مورد خاصی هم وجود نداشته است. نمی‌خواهیم مشهد مقدس به این شکل بدنام شود. دشمن می خواهد این موضوع را ترویج کند و عده‌ای از دوستان نادانسته نیز در این امر مشارکت می کنند که موضوع مهم و ظریفی است و پرداختن و اطلاع رسانی باید با دقت و حساسیت باشد.  

شفافیت و صحت اطلاعات در حوزه گردشگری برای مدیریت بهتر امور اهمیت ویژه ای دارد. موضوعی مهمی که باید مبنای کارهای باید باشد، شفافیت اطلاعات است. باید آمار و ارقام به درستی بررسی شود. زیرا آمار و اطلاعات و شفافیت در آن پایه کار است. میراث فرهنگی می خواهد موضوع گردشگری را مدیریت کند. اگر هر سال مدیران آن تغییر کند، نمی‌تواند به این نقش بپردازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید