• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 7 خرداد 1399
کد مطلب : 101383
+
-

هدیه ارتش به مردم

06 بوستان می‌شود

عملیات اجرایی برای تبدیل پادگان واقع در پاسداران تهران به فضای همگانی آغاز شد

06 بوستان می‌شود

 تبدیل پادگان 06 به فضای همگانی وارد فاز عملیاتی شده و اوایل هفته آینده کلنگ اقدامات لازم برای این منظور به زمین می‌خورد.
به گزارش همشهری، سال 72بود که با تصویب طرح جامع ساماندهی تهران (اتک) بحث انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر هم مطرح شد. آن زمان قرار بر این بود که یک سری از پادگان‌ها به خارج از شهر منتقل شوند و زمین‌های آنها به نفع شهروندان تغییر کاربری دهند. بعدها تعدادی از پادگان‌ها انتقال پیدا کردند، اما در طرح جامع سال ۱۳۸۶، روی بعضی از پادگان‌ها کاربری‌های خاصی گذاشته شد تا مسئله کمی پیچیده شود. از این میان، انتقال پادگان 06 نیز اما و اگرهای خاص خود را پیدا کرد که ماجرای اصلی، درباره توافق مدیریت شهری دوره پیشین درباره میزان تراکم وعده داده شده، بود. سرانجام میزان مجوز تراکم‌هایی که در این محدوده محل بحث بود با جلسات مختلف میان کمیسیون ماده 5، شورای‌عالی شهرسازی و معماری، ارتش و شهرداری کاهش یافت و سپس کار به مدیریت شهری فعلی رسید تا موضوع جدی‌تر از همیشه دنبال شود. حال اینطور که خبر می‌رسد امرای عالی‌رتبه ارتش و وزارت دفاع با اهدای فضای گسترده‌ای از این پادگان قدیمی تهران به مردم موافقت کرده‌اند. بر همین اساس اقدامات توسعه و ساماندهی فضای سبز این پادگان آغاز شده و به‌زودی خبرهای خوشی درباره این محل منتشر خواهد شد. با این حساب تبدیل 35هکتار از 50هکتار اراضی پادگان   06تهران به پارک برای منفعت عمومی، نوید خوشی برای شهروندان این منطقه از کلانشهر تهران خواهد بود. نکته اینجاست که خروج پادگان 06 تهران و طرح مرکز مدنی پاسداران در شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز به تصویب نهایی رسیده است.

پادگانی از سلطنت‌آباد
پادگان ۰۶ واقع در شمال شرق تهران و در محدوده خیابان‌های پاسداران، دولت، گلستان و اتوبان صیاد شیرازی، هویت تاریخی دارد و به بخشی از خاطره جمعی مردم این کشور تبدیل شده است. چند نسل از مردم ایران در این مکان دوران سربازی خود را گذرانده‌اند. 06جزو پادگان‌هایی است که درختان قابل توجهی دارد و بخشی از باغ سلطنت‌آباد نیز بوده است. در ادامه نظر شهردار تهران، تعدادی از مدیران شهری و امرای ارتش را در رابطه با تبدیل آن به فضای سبز می‌خوانید.

امیر سرتیپ دوم محمد حسینی
معاون مهندسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
واگذاری بخشی از پادگان 06 جوادالائمه یا همان پادگان 06پاسداران باعث ارتقای کارکرد بوم‌شناختی تهران خواهد شد. این کار با حفظ منافع ارتش انجام می‌شود تا در آن ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک الگوی جامع و مترقی تمام جنبه‌های خود را به منصه ظهور بگذارد. شاید تمام مردم تهران با‌ پادگان 06 آشنا نبودند، اما امیدواریم که تمام شهروندان تهران از فرصت به‌دست آمده بهره ببرند.

پیروز حناچی
 شهردار تهران
به‌دلیل اینکه باغ سلطنت‌آباد از دوران قاجار در این محدوده قرار داشت، سلطنت‌آباد نام گرفت. اکنون هم پادگان  06و بخشی از تسلیحات ارتش در محل همین باغ قرار دارد. موضوع پادگان 06از یک دهه پیش مطرح و ایده‌های مختلفی برای آن ارائه شده است. اکنون بناست این پادگان به‌گونه‌ای بازطراحی شود که مردم تهران بتوانند از آن به‌صورت یک فضای تجهیز شده شهری برای گذراندن اوقات فراغت استفاده کنند. اگر همکاری همه دستگاه‌های ذیربط مانند ارتش، وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی نبود، این اتفاق خوب رقم نمی‌خورد. پارکی معادل پارک ملت در محدوده پاسداران شکل پیدا می‌کند و «بوستان بزرگ ارتش» که نماد همدلی و همیاری مردم ایران، نیرو‌های مسلح و یادآوری خاطرات 8سال دفاع‌مقدس ایجاد می‌شود.

محمدحسن طالبیان
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری
مجموعه باغ‌های ییلاقی سلطنت‌آباد در دوره‌های مختلف به لحاظ ارزش‌های طبیعی و فرهنگی ملموس و ناملموس برای کشور خیلی ارزشمند بوده است.
خوشبختانه در اردیبهشت 98با همکاری فرماندهان و مجموعه ارتش، شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، هم کل مجموعه سلطنت‌آباد و هم پادگان 06که یکی از باغ‌های سلطنت‌آباد بود، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. امیدواریم بخشی از موزه‌های ملی تهران در این محدوده ایجاد شود و بهره‌برداری مناسبی از آنها اتفاق بیفتد تا در آینده تمام مجموعه سلطنت‌آباد به‌صورت یک مقصد ملی و جهانی دربیاید.

محمد سالاری 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران
به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم در شورای پنجم عرض می‌کنم که براساس وعده‌ای که ما به مردم داده بودیم، استراتژی توجه به انسان‌محور کردن شهر، افزایش سرانه‌های زیستی توسعه و گسترش عرصه‌های عمومی را دنبال می‌کنیم. در این مسیر توانستیم در یک الگوی موفق و مبتنی بر تعامل نهاد‌های دولتی، نظامی، حاکمیتی و مدیریت شهری 35هکتار از محدوده حدود 50هکتاری پادگان 06 را  با رویکرد برد - برد به مردم تقدیم کنیم. این کار در نتیجه تعامل با ارتش انجام شد و باید از اهتمام شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و همینطور شورای‌عالی معماری و شهرسازی تشکر کنیم.

عبدالرضا گلپایگانی
معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران
در منطقه پاسداران مشکلی در نبود فضا‌های همگانی داشتیم که پادگان 06 فرصتی بود که بتوانیم آن را تبدیل به فضای همگانی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم، ولی برای این کار نیاز بود که با ذینفع اصلی آن یعنی ارتش به توافق برسیم. این توافق بعد از 1.5 سال در شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده است و امیدوارم به خلق کیفیت بهتر زندگی شهری کمک کرده باشد. پارکی به وسعت 35هکتار که از پارک ملت 5هکتار بیشتر است، در اختیار شهروندان تهران قرار می‌گیرد. پارکی که پر از خاطرات دوران سربازی است.



اجرای فاز به فاز طرح ها در پادگان 06

اینطور که معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهرداری تهران عنوان کرد پادگان 06بیش از 50هکتاروسعت دارد و طبق توافق بین شهرداری و ارتش، 70درصد معادل 35هکتار در اختیار شهرداری تهران و شهروندان تهرانی قرار گرفته و 30درصد دیگرمعادل 15هکتار برای بهره‌برداری متناسب با پهنه در اختیار ارتش خواهد بود. علی خانی به همشهری گفت: « رویکرد کلی برنامه‌هایی که شهرداری تهران قصد دارد در این پهنه 35هکتاری برای شهروندان اجرا کند، احیای ساختمان‌های تاریخی، مرمت و در نهایت، بهره‌برداری برای مردم خواهد بود و سازمان نوسازی هم متولی آن است. شهرداری تهران براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی قرار است در فضای 35هکتاری آزاد شده از پادگان 06، طرح‌های لازم برای منظر شهری و احیای ابنیه را تهیه کند و بعد از تصویب درکمیسیون ماده 5، این طرح‌ها، ملاک عمل شهرداری قرار خواهد گرفت.» او با بیان اینکه معاونت شهرسازی شهرداری تهران کلیات طرح‌ها را آماده کرده و برای اجرای جزئیات از مشاوران کمک خواهند گرفت، افزود: «مشاوران طرح نیز قرار است از هفته آینده تهیه طرح‌ها را در دستور کار قرار دهند. ممکن است تهیه طرح‌ها چند‌ماه طول بکشد؛ بنابراین در این فاصله، سازمان بوستان‌ها کارهای لازم برای بهره‌برداری از پهنه را در اولویت قرار می‌دهد تا شهروندان معطل اجرای پروژه‌های مدت‌دار نشوند. برهمین اساس می‌توان گفت که رویکرد اجرای برنامه‌ها فاز به فاز است تا هرچه سریع‌تر این پهنه به‌عنوان بوستان شهری در اختیار شهروندان قرار بگیرد.»
براساس این گزارش از هفته گذشته، فضای باز و سبز منطقه در اختیار سازمان بوستان‌ها قرار گرفته و این سازمان در محل مستقر شده تا کارهای لازم مانند پارک‌سازی‌ و رسیدگی به فضای سبز را انجام دهد. خانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهرداری تهران در این رابطه گفت: «با توجه به اینکه سال‌ها این فضا مورد استفاده عموم نبوده، به تامین بهداشت و ایمن‌سازی‌ نیاز دارد. بنابراین، سرویس‌های بهداشتی و فضاهای خدماتی از این دست، برای تامین آسایش شهروندان، جزو فازهای اول طرح خواهد بود. طرح‌هایی که مانع اجرایی کمتر و اثرگذاری بیشتری در بهره‌برداری و رضایت شهروندان دارند، به‌طور کلی در اولویت اجرا قرار دارند. اما برنامه‌هایی که لازمه‌اش کارهای فنی‌تر و دقیق‌تر است، در فازهای بعد به بهره‌برداری خواهند رسید.به همین‌خاطر، فضاهای خدماتی مانند، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و جاهایی از این جنس که باید به مردم سرویس دهی کنند در مرحله بعد قرار دارد.» او اضافه کرد: « در زون شرقی محوطه هم طی صحبت‌هایی که با شرکت‌های استارتاپی داشتیم، قرار شده با سرمایه‌گذاری خودشان، فعالیت‌های دانش‌بنیان متناسب با شرایط محل، در آنجا مستقر شود. ضمن اینکه هزینه‌های اقتصادی پروژه نیز از طریق مشارکت تامین خواهد شد. طرح‌هایی که مانع اجرایی کمتری دارند و اثرگذاری بیشتری در بهره‌برداری و رضایت شهروندان دارد در اولویت اول است.اما طرح‌هایی که کارهای فنی‌تر و دقیق‌تر، لازمه‌اش است در فازهای بعد است.»
  جزئیات: 
پادگان ۰۶ تهران در شمال شرق و در منطقه پاسداران در مساحتی بالغ بر 50هکتار واقع شده که در اجرای قانون طرح انتقال پادگان‌ها از شهر، طرح انتقال آن نیز در دستورکار قرار گرفت.
  50هکتار: کل مساحت پادگان 
  70درصد در اختیار شهرداری: 35هکتار 
  30درصد در اختیار ارتش: 15هکتار 
  پهنه‌ای که در اختیار شهرداری قرار دارد شامل 3زون اصلی می‌شود:
   زون غربی (با سابقه تاریخی دوره قاجاری): رویکرد فعالیت‌ها دراین زون، بعد از مرمت و احیاء، متناسب با بناها پیش‌بینی خواهد شد
   زون میانی: قبلا رستوران، آشپزخانه و مسجد بوده و این زون قرار است به فضای خدماتی مجموعه تبدیل شود.
  زون شرقی(با سابقه تاریخی دوران پهلوی): این زون هم متناسب با فعالیتش طرح‌هایی برای آن پیش‌بینی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید