• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 خرداد 1399
کد مطلب : 101364
+
-

محاکمه قرن

اولین جلسه محاکمه نخست‌وزیر فعلی اسرائیل بعد از 3سال تحقیقات پلیس و دستگاه قضایی برگزار شد

محاکمه قرن

سیاوش فلاح‌پور _ خبرنگار

 سرانجام در ظهر روز یکشنبه، نخستین جلسه از محاکمه تاریخی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دادگاه عالی این رژیم در شرق شهر قدس برگزار شد، آن هم درحالی‌که تنها یک هفته از تشکیل دولت ائتلافی اسرائیل به ریاست نتانیاهو می‌گذرد و او درتلاش برای اجرای هرچه سریع‌تر طرحی است که به معامله قرن معروف شده. این طرح با پشتیبانی دولت ترامپ با ادعای دستیابی به صلح، امکان تشکیل کشور فلسطین را منتفی می‌کند. این محاکمه نتیجه 3سال تحقیقات فشرده پلیس و دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی درباره نقش نتانیاهو و همسر وی در 3پرونده فساد به شمار می‌رود؛ پرونده‌هایی که عبارتند از دریافت رشوه، خیانت در امانت عمومی (سوءاستفاده از قدرت دولتی) و کلاهبرداری!
جنجال‌های مرتبط با این دادگاه همانطور که انتظار می‌رفت، ساعاتی پیش از نخستین جلسه محاکمه و توسط شخص نتانیاهو آغاز شد. او پیش از ورود به ساختمان دادگاه به خبرنگاران گفت: هدف از این صحنه‌سازی، حذف کامل جریان راست از قدرت به واسطه اختیارات قضایی است. جریان چپ بیش از یک‌دهه است که در کسب قدرت از طریق صندوق‌های رأی ناکام بوده و حالا برای حذف من به گزینه قضایی روی آورده است!
از سوی دیگر تعدادی از حامیان نتانیاهو نیز در مقابل ساختمان دادگاه تجمع کرده و شعارهای تندی را علیه احزاب سیاسی چپ و رسانه‌های منتقد نخست‌وزیر اسرائیل سر دادند. به نوشته روزنامه هاآرتص، حدود 200نفر از شهرک‌نشینان با در دست داشتن پرچم‌های رژیم صهیونیستی و تصاویری از نتانیاهو در تمام ساعات برگزاری محاکمه مقابل ساختمان دادگاه حضور داشته و شعارهایی نظیر «نتانیاهو تنها نیست» یا «چپ‌ها دشمن اسرائیل» سرمی‌دادند. همچنین براساس گزارش هاآرتص، برخی وزرای دولت، ازجمله وزیر ورزش و وزیر امور اوقاف دینی نیز در تجمع حامیان نتانیاهو حضور داشتند.
عوفر شیلح، از نمایندگان کنست اسرائیل که به ضدیت با سیاست‌های نتانیاهو مشهور است و نقش چشمگیری هم در پیشروی قانونی پرونده قضایی وی داشته، با اشاره به این تحرکات در مصاحبه با یدیعوت احرونوت گفت: نتانیاهو با این رفتارها یک پیام روشن و البته خطرناک را برای مخالفان خود و دستگاه قضایی ارسال کرد؛ پیامی مبنی بر اینکه برای جنگ با شما آماده‌ام! یائیر لاپید، از سران ائتلاف آبی-سفید هم در حساب توییتر خود نوشت: رفتار تهاجمی نتانیاهو علیه دستگاه قضایی، آن هم درحالی‌که هنوز محاکمه وی آغاز نشده نشان می‌دهد که حضور او در جایگاه ریاست دولت اسرائیل تا چه اندازه خطرناک است.
در مقابل، اما احزاب چپ که کمترین سهم از قدرت را نسبت به سایر احزاب و قوای سیاسی رژیم صهیونیستی در اختیار دارند از ورود به گفت‌وگوی مستقیم با نتانیاهو و پاسخ به اتهامات وی خودداری کرده و دیگر سران دولت ائتلافی، ازجمله بنی‌گانتز و ژنرال اشکنازی را مخاطب قرار دادند. برای مثال تمام زندبرگ، از نمایندگان اصلی حزب مرتز (اصلی‌ترین حزب چپ اسرائیلی) در مصاحبه با هاآرتص گفت: انتظار داریم چنین مواضعی از سوی چهره‌های معتدل در دولت جدید، ازجمله بنی‌گانتز و ژنرال اشکنازی بی‌پاسخ نماند، چرا که زیر سؤال بردن جایگاه دستگاه قضایی با طرح چنین اتهاماتی به ضرر کلیت رژیم صهیونیستی خواهد بود.

پرونده‌های سه‌گانه فساد
اولین پرونده نتانیاهو به پرونده هزارمشهور است که براساس آن نتانیاهو متهم به دریافت رشوه شده است. گفته می‌شود نتانیاهو و همسرش بعد از سال2009 (انتخاب وی به‌عنوان نخست‌وزیر) هدایایی به ارزش 200هزار دلار از یک تاجر اسرائیلی دریافت کرده‌اند که درحقیقت حکم رشوه را داشته است. این هدایا براساس روایت رسانه‌های اسرائیلی عبارت است از شیشه‌های شامپاین و سیگارهای بسیار فاخر.
دومین پرونده (مشهور به 2هزار) مربوط به ارتباط غیرقانونی نتانیاهو با نونی موزیس، ناشر و سردبیر روزنامه یدیعوت احرونوت است. گفته می‌شود نتانیاهو در سال2013 به درخواست موزیس تلاش کرده تا مانع از انتشار ضمیمه هفتگی روزنامه اسرائیل امروز، متعلق به شلدون ادلسون شود تا به این ترتیب، خسارت‌های یدیعوت احرونوت کاهش یابد. در ازای این تلاش‌ها نیز یدیعوت احرونوت متعهد شده رویکرد انتقادی خود نسبت به نتانیاهو را کنار بگذارد!
پرونده سوم (مشهور به 4هزار) نیز درباره روابط غیرقانونی نتانیاهو با شاول الوفیچز، مدیر شرکت بیزک (ارتباطات زمینی) و سایت مشهور عبری زبان والا است. نخست‌وزیر اسرائیل متهم است که امتیازات اقتصادی غیرقانونی و ناعادلانه‌ای را در ازای کمپین رسانه‌ای والا برای حمایت از خود و همسرش در اختیار الوفیچز قرار داده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید