• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 خرداد 1399
کد مطلب : 101348
+
-

آزاد‌سازی‌ سهام عدالت؛ از امروز

مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند از امروز سهام عدالت خود را با مراجعه به بانک‌ها بفروشند _ مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند باید منتظر بمانند تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس شوند تا سهامشان قابل معامله شود

سهام عدالت
آزاد‌سازی‌ سهام عدالت؛ از امروز

پس از یک دهه انتظار، بالاخره از امروز عملیات اجرایی آزاد‌سازی‌ سهام عدالت آغاز می‌شود. با این حال، در مرحله نخست فقط مشمولانی که روش آزادسازی مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، مجازند با مراجعه به بانک‌ها تا 30درصد از سهامشان را بفروشند. بقیه مشمولان، که به گفته سخنگوی سهام عدالت 80درصد کل دارندگان سهام عدالت را تشکیل می‌دهند، می‌بایست تا زمان ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس برای فروش سهامشان منتظر بمانند. به گزارش همشهری، بالاخره بعد از یک دهه انتظار عملیات آزاد‌سازی‌ سهام عدالت آغاز شد. منظور از آزادسازی سهام عدالت این است که دسترسی دارندگان سهام عدالت به دارایی‌شان چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم فراهم شود.

علت تفاوت بین روش مستقیم و غیرمستقیم 
وزارت اقتصاد قبلا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود همه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از ۶خرداد برای فروش سهامشان به شعب بانک‌ها مراجعه کنند اما با اظهارات اخیر سخنگوی سهام عدالت مشخص شد از امروز فقط مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند سهامشان را بفروشند و مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، باید فعلا منتظر بمانند.
علت تفاوت زمانی در روش مستقیم و غیرمستقیم به موضوع پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بازمی‌گردد. سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، به‌طور مستقیم مالک 36شرکتی می‌شوند که در سبد سهام عدالت موجود است اما مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند و کل 36شرکت در قالب یک سبد یا سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری استانی به آنها اختصاص می‌یابد. بنابر‌این مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، باید منتظر بمانند.

آغاز پذیرش سرمایه‌گذاری‌های استانی از 10خرداد
قرار است از 10خرداد مراحل پذیرش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس آغاز شود. به گفته سخنگوی سهام عدالت، مراحل ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس یک‌ماه به طول می‌انجامد. البته به‌نظر می‌رسد مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، با وجود اینکه مجبورند زمان بیشتری را منتظر بمانند، با این حال با محدودیت 30درصدی فروش سهامشان مواجه نیستند و می‌توانند بعد از ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس 100درصد سهامشان را یکجا بفروشند.

برای فروش سهام عدالت به کجا برویم؟
مشمولانی که روش مستقیم را برای آزاد‌سازی‌ سهامشان انتخاب کرده‌‌اند، می‌توانند از امروز به شعب بانک‌هایی که قبلا در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی‌سازی‌ معرفی کرده‌اند، مراجعه کنند و با تکمیل فرم‌های مربوطه 30درصد از سهامشان را بفروشند. مشمولان باید توجه داشته باشند که نمی‌توانند بانک خود را عوض کنند و فقط باید به یکی از شعب همان بانکی که شماره شبای خود را قبلا در سازمان خصوصی‌سازی‌ ثبت کرده‌اند، مراجعه کنند. مراجعه مشمولان به شعب بانک‌ها اجباری نیست‌ و مشمولان می‌توانند از اپلیکیشن یا وب‌سایت بانک خود استفاده کنند.
بانک‌ها نیز از 10خرداد به‌تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان اقدام کرده و وجوه حاصل را در قالب توافق‌شده به‌حساب مشمولان سهام عدالت واریز خواهند کرد. بانک‌ها هر 3روز یک‌بار باید اطلاعات مربوط به درخواست‌های فروش سهام عدالت متقاضیان را به‌صورت تدریجی به کارگزاران بورس ارسال کنند. کارگزاران بورس نیز مکلفند پس از دریافت اطلاعات به فروش سهام متقاضیان اقدام و وجوه حاصل از فروش سهام را حداکثر تا ابتدای روز کاری بعد از فروش به‌حساب بانک ذیربط واریز کنند. پس از آن، بانک‌ها مکلف هستند به‌محض وصول وجوه واریزی از طرف کارگزاران بورس، وجوه مربوطه را به‌حساب متقاضیان واریز کنند.

   آزاد‌سازی‌ سهام عدالت از امروز

حسین فهیمی، سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت، با اشاره به اینکه ۸۰‌درصد مشمولان سهام عدالت روش غیرمستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده‌اند، گفت: بقیه افرادی که روش مستقیم را برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت انتخاب کرده‌اند، می‌توانند از امروز (ششم خرداد) با مراجعه به بانک‌ها سهامشان را بفروشند. او در مورد مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند هم گفت: این دسته از مشمولان می‌توانند به محض پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری هر استان در بورس و باز‌شدن نماد، درخواست وکالت را به بانک بدهند با این تفاوت که در روش غیرمستقیم محدودیت ۳۰درصدی دیگر وجود ندارد و افراد می‌توانند وکالت تمام سهام خود را به بانک‌ها بسپارند. فهیمی افزود: برای اینکه بتوان سهام این شرکت‌ها را معامله کرد، باید نماد آنها در بورس باز شود. هنوز کار پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس تمام نشده و این شرکت‌ها هنوز وارد بورس نشده‌اند، به محض اینکه نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس باز شود، سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، بدون محدودیت درصد می‌توانند هم از طریق بانک و هم از طریق کارگزاری، سهام خود را بفروشند. او درباره زمان پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس، گفت: به‌تدریج از دهم خرداد به بعد، استان به استان کار پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس انجام می‌شود و امیدواریم پذیرش‌ها در کمتر از یک‌ماه انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید