• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10132
+
-

کاهش رغبت لرستانی ها به سفر هوایی

مدیر فرودگاه خرم‌آباد: ایرلاین‌ها و ناوگان جدید اتوبوس‌رانی دلیل کاهش تمایل مردم به سفرهوایی است، نه تجهیزات فرودگاه

حمل‌ونقل
کاهش رغبت لرستانی ها به سفر هوایی



عباس دارایی| خرم آباد- خبرنگار:


حمل و نقل هوایی یکی از ابزار های مهم برای بنیه اقتصادی و اجتماعی لرستان شمار می رود که با برقراری پروازهای منظم می توان ضمن جذب سرمایه گذار و گردشگر، در راستای توسعه استان گام برداشت.
از آنجا که در گذشته فرودگاه خرم آباد برای دستیابی به توسعه اقتصادی استان نیازمند برخی تجهیزات و زیرساخت ها بود، طرح توسعه این فرودگاه در دستور کار قرار گرفته و با ساماندهی آن گام های خوبی برای تبدیل آن به یک فرودگاه پیشرفته برداشته شده ،اما به هر حال این فرودگاه بامشکلاتی در پروازها مواجه است. فرودگاه خرم آباد در حالی امروز باکاهش پرواز و کمبود مسافر در قیاس با گذشته مواجه است که از حیث زیرساخت ها و تجهیزات، این فرودگاه در زمره فرودگاه های مجهز کشور به شمار می رود.


کاهش رغبت مسافران به مسافرت هوایی 

یکی از شهروندان خرم آبادی با بیان این که پروازهای فرودگاه خرم آباد نسبت به گذشته کم شده است به همشهری می گوید:  به واسطه شغلی  که دارم باید هفته ای 2 بار به تهران سفر کنم و به دلیل صرفه جویی در وقت و راحتی، سفر با هواپیما را انتخاب کرده ام. اما متاسفانه پروازها نسبت به گذشته کم شده است.
«مهدی حسین زاده» با بیان اینکه ساعات پرواز فرودگاه خرم آباد تغییر کرده است ،ادامه می‌دهد: سال گذشته پروازه های فرودگاه خرم‌آباد در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر انجام می شد، اما با حذف پروازهای نوبت صبح تعداد مسافران نیز به نسبت کاهش پروازها ،کم شده است.

این شهروند لرستانی عنوان می کند: بیشتر کسانی که سفر هوایی را ترجیح می دهند،افرادی هستند که یا کار اداری دارند و یا بسته به نوع شغل خود می خواهند صبح سفر کنند و عصر هم به محل کار و زندگی خود برگردند. اما تغییر ساعات پرواز در فرودگاه خرم آباد روی مسافران تاثیر گذاشته و تعداد سفرها و پروازها کاهش یافته است.


نقش موثر حمل و نقل هوایی در توسعه استان

یکی دیگر از شهروندان خرم آبادی که در حوزه قطعات فلزی شاغل است با اشاره به تاثیر کاهش پروازها از خرم آباد به همشهری می گوید:سفر هوایی برای من و افرادی که در مشاغل تجاری مشغول فعالیت هستند، بسیار خوب است و در وقت ما صرفه جویی می کند. ضمن این که حمل و نقل هوایی و فرودگاه نقش موثری در توسعه استان دارد که باید به این ظرفیت مهم توجه شود.
«رضا خواجوی» می افزاید: زنجیره ای از مشاغل تولیدی به پروازهای منظم فرودگاهی و توسعه حمل و نقل هوایی بستگی دارند که باید در لرستان برای سرمایه گذاری در این بخش گام برداشته شود.

وی بیان می‌کند: طراحی، ساخت، فروش، آموزش و خدمات بعد از فروش از جمله مشاغلی است که برای سرمایه گذاری نیازمند حمل و نقل هوایی هستند.
خواجوی می گوید: برای سرمایه گذاری هلدینگ‌ها و شرکت های مادر تخصصی و هر فعالیت اقتصادی باید به موضوع پروازها اهمیت بدهیم زیرا داشتن فرودگاه خوب یکی از ارکان توسعه است و باید مسئولان استان مانع از کاهش پروازها در فرودگاه خرم آباد شوند.

در همین زمینه و برای جویا شدن دلیل کاهش سفرهای هوایی از فرودگاه مرکز لرستان با مدیر فرودگاه خرم آباد گفت و گو کردیم.  مدیر فرودگاه خرم آباد عنوان می کند: فرودگاه خرم آباد یکی از فرودگاه های استاندارد و ایمن در کشور به شمار می رود و زیرساخت های لازم برای پرواز در این فرودگاه در حال حاضر فراهم است. به گونه ای که از آخرین تجهیزات ناوبری و بهترین چراغ ها و سیستم روشنایی و پهنای باند برای فرود هواپیمای پهن پیکر بهره مند و از حیث تجهیزات ناوبری، فرودگاهی بین المللی است. «غلامرضا بنی صدر» تصریح می کند:با تعطیلی فرودگاه به دلیل عملیات اجرایی طرح توسعه پروازهای صبح لغو شد. زیرا همزمان در آن برهه محدودیت های پروازی را در فرودگاه مهر آباد شاهد بودیم و چون بهسازی باند دوم مهر آباد در دست اجراست این فرودگاه مبدا پروازها را محدود و برای شرکت ها ساعات پروازی را سهمیه بندی کرده و ما در آن برهه تعطیل بودیم . 

از این رو  باید برای تغییر ساعات که یک کار متمرکز در فرودگاه مبدا است ، منتظر پایان بهسازی باند دوم مهر آباد باشیم تا ساعات به حالت عادی برگردد. این مسئول می گوید:شرکت هواپیمایی تابان یکی از شرکت‌های فعال در فرودگاه خرم آباد بود که در 6 ماه دوم سال پروازهای خود را از خرم‌آباد به مقصد تهران و برعکس، به این سبب که هواپیما ندارد، لغو کرده است.  از این رو، ما برای برقراری کامل و روزانه پروازهای تابان 2 ماه با استفاده از توان و رایزنی استاندار پیگیری کردیم و منتظر تصمیم‌گیری مدیران این شرکت هواپیمایی بودیم که متاسفانه موفق به جلب نظر آنها نشدیم. وی عنوان می کند: در حال حاضر عمده پروازهای فرودگاه خرم آباد از سوی شرکت هواپیمایی ماهان انجام می شود.

مدیر فرودگاه خرم آباد می گوید: در حال حاضر پروازها از تهران به مقصد خرم‌آباد و برعکس در قالب 20 پرواز در هفته به استثنای روزهای شنبه برقرار و پرواز مشهد نیز دایر و بسترهای لازم برای پرواز در فرودگاه فراهم است .
این مسئول در پایان سخنانش بیان می کند: ایرلاین ها باید بازاریابی کرده و پیگیر برقراری پروازها در ساعات مناسب باشند. زیرا اگر ساعات به حالت اولیه برگردد پروازهای رفت به سمت تهران  صبح ها برقرار باشد و پرواز برگشت به خرم آباد،غروب و یا شب انجام شود، بر افزایش پروازها و مسافران تاثیر گذار خواهد بود.


مشکلات ایرلاین ها و جوان بودن ناوگان اتوبوس‌رانی 

مدیر فرودگاه خرم آباد با اشاره به دلایل کاهش پروازها از این فرودگاه می گوید:از هیچ کوششی برای توسعه فرودگاه و ارتقای کیفی آن فروگذاری  نکرده ایم و کاهش پروازها و کاهش رغبت مردم لرستان به استفاده از سفرهای هوایی را باید در مولفه های دیگری جست وجو کرد که ما در آن دخیل نیستیم. 

«غلامرضا بنی صدر» در گفت و گو با همشهری می افزاید:در حال حاضر ساعات پروازها نسبت به گذشته تغییر کرده است.ضمن این که نرخ بلیت نیز در مقایسه با قبل افزایش یافته و علاوه بر این ناوگان اتوبوس‌رانی برون استانی لرستان یک ناوگان جوان است و از ساعت های منظم و مناسبی برای سفر های خارج استانی بهره مند و این عوامل در کاهش رغبت مردم به پرواز در فرودگاه خرم آباد تاثیر گذار بوده است. وی ادامه می دهد: تا قبل از تعطیلی 3 ماهه فرودگاه خرم آباد ساعات پرواز در 2 نوبت صبح و عصر بوده و اگر کمبودهایی نیز در زمینه مسافر بوده استانداری با حمایت های مالی و ساپورت شرکت های هواپیمایی مانع از کاهش پروازها با وجود کم بودن تعداد مسافران شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید