• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 6 خرداد 1399
کد مطلب : 101315
+
-

شیب صعودی کرونا در 3 استان

سلامت
شیب صعودی کرونا در 3 استان

روند بستری و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور سیر نزولی دارد اما با تقویت روند بیماریابی در کشور آمارهای ابتلا به این بیماری در بسیاری از شهرهای کشور افزایشی است. به گزارش گروه ایرانشهر همشهری، مقامات وزارت بهداشت، وضعیت برخی از استان‌ها را در شیوع کرونا قرمز اعلام می‌کنند و از احتمال صعودی شدن شیب ابتلا در شهرهای سفید خبر می‌دهند. هر چند با اعلام نشدن آمارهای شفاف و کامل از بیماران کرونا در برخی استان‌ها از جمله تهران، خراسان رضوی، مازندران، گلستان، قم، اصفهان، گیلان و البرز نواقصی در اعلام تعداد مبتلایان و شهرهای سفید وجود دارد.  بهترین اتفاق طی روزهای اخیر خروج ایران از میان فهرست ۱۰ کشور با بیشترین آمار ابتلا به کرونا بود اما نمی‌توان با توجه به روند افزایشی ابتلا به کووید 19 چندان به این رتبه‌بندی امیدوار ماند. چون کرمانشاهی‌ها‌ در چند روز گذشته با افزایش آمار مبتلایان به کرونا مواجه شده‌اند. روند ابتلا به کرونا در زنجان هم روی شیب صعودی قرار گرفته و اردبیلی‌ها هم همچنان رکورد افزایش ابتلا به کرونا طی 24 ساعت را ثبت می‌کنند. اتفاقی که با توجه به بازگشایی مشاغل پرخطر، افزایش سفرها و بازگشت مردم به زندگی عادی، شهرهای با آمار ابتلای کم را هم تهدید می‌کند.

نگرانی از موج سفرها 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان این که شمار بیماران مبتلا به کرونا در استان به بیش از هزار نفر رسیده است، اظهار کرد: هیچ یک از شهرهای استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد و اسدآباد نخستین شهر استان است که در وضعیت سفیدکرونایی قرار گرفته. اما منوچهر کرمی از افزایش سفر‌ها در چند روز اخیر با توجه به تعطیلات عید فطر ابراز نگرانی کرد و گفت: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا روزانه در استان به کمتر از ۱۰ مورد رسیده است اما اگر مردم  دید و بازدید و حضور در مراکز  شلوغ  را افزایش دهند دوباره شاهد شیوع صعودی آن خواهیم بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم آمار مبتلایان به کرونا را صعودی عنوان کرد و افزود: آمار مبتلایان تا اوایل هفته جاری روی عدد ۳ ثابت بود اما از دیروز بار دیگر این آمارها صعودی شده است. پرویز قزلباش بیان کرد: با وجود این روند صعودی و افزایش سفرها بهتر است مردم از ترددهای غیرضروری و اجتماعات پرهیز کنند تا شاهد پیک کرونا در شهرهای مختلف نباشیم. 
ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم از افزایش بی‌سابقه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این استان خبر داد و اعلام کرد: آمار مبتلایان به این بیماری در کرمانشاه در حال حاضر سه رقمی شده است که بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی، عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شلوغی مجتمع‌های تجاری علت این رویداد است. ‌‌رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه درباره برخی باورها مبنی بر تضعیف ویروس با گرم شدن هوا گفت: ویروس کرونا، جدید و کاملا ناشناخته است و هرگونه اظهارنظر قطعی درباره این ویروس اشتباه است. آمار بالای مبتلایان و نیز فوتی‌های کرونا در استان‌های خوزستان، لرستان، کرمانشاه و غیره نشان داد که نمی‌توان هیچ ارتباطی بین گرما و از بین رفتن این ویروس متصور شد. سیاوش وزیری با اشاره به اینکه خدمات پزشکی و تلاش‌های کادرهای درمانی در بحث مبارزه با ویروس کرونا تنها با همکاری مردم موفقیت آمیز خواهد بود، تاکید کرد: برخی از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمینه مبارزه با کرونا را فراموش کرده‌اند و همین عامل باعث تشدید فعالیت مجدد این ویروس در استان کرمانشاه شده است. 
  
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از استان‌های کشور، خوزستان با 10419 بیمار، آذربایجان شرقی با 7924 بیمار، فارس با 5492 بیمار سه استانی هستند که بیشتری آمار ابتلا را تا 4 خرداد به خود اختصاص داده‌اند. کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، بوشهر و خراسان جنوبی در فهرست استان‌های با موارد ابتلای کمتر هستند. 
در این باره حسن روحانی، رئیس جمهور از استانداران و مسئولان شهرهایی که در روزهای اخیر شاهد روند افزایشی بیماری بوده‌اند، خواسته تا مراقبت‌ها را افزایش داده و با توجیه افکار عمومی و اطلاع رسانی دقیق، مردم را به رعایت کامل اصول بهداشتی دعوت کنند. بی شک در خانه ماندن کم هزینه‌ترین راه مقابله با این بیماری است زیرا ویروس کرونا بسیار جدی و بسیار خطرناک است و تاکنون راه درمان موثری برای آن پیدا نشده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید