• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101254
+
-

چراغ سبز طالبان به آمریکا، گلایه از کابل


بعد از نامه‌های محبت‌آمیز میان رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهور آمریکا، حالا این پیام متفاوت رهبر طالبان با محتوایی خطاب به واشنگتن است که بار دیگر ثابت می‌کند جهان شاهد عجیب‌ترین دوران سیاست خارجی و داخلی آمریکاست.
ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان دیروز در پیامی به مناسبت عید فطر، از آمریکا خواست که به کسی اجازه ندهد موافقتنامه صلح میان آنها را با مانع، تأخیر و ناکامی روبه‌رو کند. 
به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، رهبر طالبان در این پیام که دیروز منتشر شده گفته ‌است، موافقتنامه صلح میان طالبان و آمریکا در سطح جهانی پذیرفته شده و چارچوبی واضح به نفع دو طرف است. او امضای این سند را پیروزی بزرگ برای گروه طالبان خوانده و تأکید کرده که این گروه به این موافقتنامه پایبند است و از آمریکا هم می‌خواهد بر تعهدات خود محکم باقی بماند.
رهبر طالبان در این پیام برخلاف لحن متحدانه‌ای که نسبت به آمریکا داشته، در مقابل دولت افغانستان موضعی گلایه‌آمیز گرفته و نوشته‌است، دولت افغانستان خانه‌های غیرنظامیان را بمباران می‌کند. او از نهادهای خارجی خواسته برای جلوگیری از این حملات اقدام کنند.
در روزهای گذشته حملات به غیرنظامیان افغان ازجمله، حمله تکان‌دهنده به یک زایشگاه، افزایش یافته‌است. طالبان مسئولیت این حملات را نپذیرفته ‌است. دولت افغانستان می‌گوید؛ شواهدی دارد که عوامل طالبان با داعش در این حملات همکاری داشته‌اند. اما منابع آمریکایی مدعی شده‌اند که این حملات کار داعش و گروه‌های دیگر است و طالبان دست به این حملات نزده ‌است. 
رهبر طالبان هم در پیام خود مدعی شده که نیروهایش را از حمله به غیرنظامیان منع کرده و کمیته‌ای برای رسیدگی به تخلفات احتمالی کسانی که غیرنظامیان را هدف حمله قرار می‌دهند تشکیل داده‌است.
مقامات دولت افغانستان پیام رهبر طالبان را رد کرده و این گروه را تروریست خوانده‌اند. معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان از مردم افغانستان خواسته است اگر اطلاعی درباره پناهگاه نیروهای طالبان دارند به دولت اطلاع دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید