• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101253
+
-

دوچرخه برقی، پاسخ معمای حمل‌ونقل بعد از کرونا

رویداد
دوچرخه برقی، پاسخ معمای حمل‌ونقل بعد از کرونا


کاهش ظرفیت وسایل حمل‌ونقل عمومی در بریتانیا به خاطر فاصله‌گذاری اجتماعی، دوچرخه‌های برقی را به وسیله محبوب مردم تبدیل کرده است.
پایان قرنطینه، بسیاری را در بریتانیا به این فکر خواهد انداخت که خود را چگونه به سر کار برسانند. با وجود قوانین سختگیریانه درباره فاصله‌گذاری اجتماعی، ظرفیت سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی به‌شدت کاهش خواهد یافت و در چنین شرایطی، دوچرخه برقی می‌تواند برای بسیاری یک معجزه باشد.
به‌گزارش گاردین، بسیاری معتقدند که دوچرخه برقی، به لحظه سرنوشت خود در بریتانیا رسیده و ممکن است همچون برخی کشورهای اروپایی، به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شود. (در هلند 40درصد دوچرخه‌های فروخته شده برقی هستند). تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها گزارش داده‌اند که درخواست‌ها برای این وسیله در انگلیس به‌شدت بالا رفته است. هالفورد، بزرگ‌ترین فروشنده دوچرخه در انگلیس، آمار جزئی ارائه نکرده، اما گفته است که دوچرخه‌های برقی، 11درصد فروش کلی این شرکت را تشکیل می‌دهند. استفاده از دوچرخه برقی در بریتانیا، قوانین سهل‌گیرانه‌ای دارد؛ قانونگذاران این وسیله را عملا دوچرخه می‌پندارند و رانندگان آن نیازی به بیمه اجباری و پوشیدن اجباری کلاه ایمنی ندارند. با این حال تنها افراد بالای 14سال می‌توانند از آن استفاده کنند.
این نوع دوچرخه دهه‌هاست که تولید می‌شود؛ با این حال نسل‌های اولیه آن به کارآمدی مدل‌های امروزین نبودند. مدل‌های جدید کاملا نرم هستند و استفاده از آنها بسیار آسان است. این مدل‌ها همچنین موتورهایی دارند که به راننده گانشان کمک می‌کند به راحتی حتی از شیب تند شهری بالا بروند.
حتی مدل‌های پرقدرت‌تر به سواران آن این امکان را می‌دهد که خریدهای روزانه‌شان را انجام بدهند و آنها را به راحتی با این دوچرخه‌ها جا به جا کنند. این وسیله، برای مسیرهای کوتاه، جایگزین بسیار مناسبی برای خودروی شخصی است. لارا، مدیر پروژه 28ساله و ساکن شفیلد هر روز مسیر 10کیلومتری خانه تا کارش را با خودروی شخصی‌اش طی می‌کرد. اما حالا او تنها در روزهای بارانی دوباره سوار ماشین می‌شود. او درباره استفاده از دوچرخه برقی می‌گوید: «نمی‌خواهم وانمود کنم که کاملا تغییر کرده‌ام و دیگر هرگز از ماشین استفاده نخواهم کرد، اما واقعا استفاده‌ام از ماشین بسیار کم شده است. رفتن به محل کار با دوچرخه برقی استرس کمتری دارد. در ماشین، گیر کردن در ترافیک و پیدا نکردن جای پارک مناسب می‌تواند شما را عصبی کند. اما وقتی که از دوچرخه استفاده می‌کنم، مشکل ترافیک ندارم.» با وجود این، بسیاری از انگلیسی‌ها فکر می‌کنند که استفاده از دوچرخه برقی نوعی تقلب است و با حدود 100هزار مرگ در بریتانیا به‌خاطر بی‌تحرکی، این بدگمانی چندان غیرمنطقی نیست. بسیاری معتقدند برخلاف استفاده از دوچرخه‌های پدالی مرسوم، استفاده از دوچرخه برقی چندان به بهبود شرایط سلامتی مردم کمک نمی‌کند. اما خبر خوب این است که استفاده از دوچرخه برقی، روی شرایط سلامتی مردم بی‌تأثیر نیست.
نتایج یک تحقیق در سال2019 روی 10هزار نفر در 7 شهر اروپایی ثابت کرده است که سواران دوچرخه پدالی و دوچرخه برقی عملا به یک اندازه فعالیت فیزیکی دارند. اشلی کوپر، استاد سلامت عمومی در دانشگاه بریستول معتقد است که راندن دوچرخه برقی یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن فعالیت فیزیکی است. او روی گروهی از افراد که دیابت نوع2 دارند تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است که استفاده از دوچرخه برقی، یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن فعالیت فیزیکی متعادل برای این گروه افراد است. سرعت این دوچرخه‌ها هم عملا همچون دوچرخه‌های پدالی است و نمی‌توان آنها را خطرناک‌تر دانست.
با این حال در مقایسه با دوچرخه‌های معمولی، دوچرخه‌های برقی معایب خود را هم دارند. یک تفاوت مهم، ‌قیمت این وسیله است. قیمت این دوچرخه‌ها از 4هزار پوند شروع می‌شود و تا 10هزار پوند هم بالا می‌رود.
مسئله دوم، جای نگهداری دوچرخه‌های برقی است. این وسیله، برای آنهایی که در آپارتمان زندگی می‌کنند می‌تواند یک دردسر باشد. با توجه به وزن دوچرخه برقی، نمی‌توان آن را مثل دوچرخه‌های معمولی به‌دست گرفت و از پله‌ها بالا برد. قیمت بالای آنها هم به این معنی است که نمی‌توان همینطور آنها را در خیابان قفل کرد و به خانه رفت. البته دوچرخه‌های برقی تاشو هم در بازار هستند و اخیرا تقاضا برای خرید آنها بسیار بالا رفته است.
مهم‌ترین خطر راندن دوچرخه‌های برقی در بریتانیا، امنیت است. در کشورهایی مانند هلند و دانمارک، سواران دوچرخه‌های معمولی و برقی، میوه دهه‌ها کار روی ایمن‌سازی خیابان‌ها و جاده‌ها برای دوچرخه‌سواران است. در چنین شرایطی، تقاضا برای خرید دوچرخه برقی در چنین کشورهایی بسیار بالا رفته و فدراسیون دوچرخه اروپا اعلام کرده است که 22درصد تقاضا در بازار دوچرخه در سال2019، برای مدل‌های برقی آن بوده و انتظار می‌رود در سال جدید این میزان بالاتر برود.
کلاسو بوندام، رهبر یکی از گروه‌های ترویج دوچرخه‌سواری در دانمارک گفته است که انتظار می‌رود با توجه به قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی به‌شدت کاهش پیدا کند و در نتیجه، استفاده از دوچرخه‌های برقی به‌شدت بالا خواهد رفت. او گفته است که علاوه بر کاهش ظرفیت وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌خاطر فاصله‌گذاری اجتماعی، مردم امیدوارند «اضافه وزن کرونایی» خود را که در ایام قرنطینه دامن‌گیرشان شده با استفاده از دوچرخه از بین ببرند.
مردم در بریتانیا هم چنین شرایطی دارند، اما افزایش استفاده از دوچرخه‌های برقی تا حد زیادی به عملکرد شوراهای محلی و شهری ربط دارد. موفقیت آنها در ایجاد خطوط ویژه دوچرخه، بسیار حیاتی است. برای بسیاری در بریتانیا و دیگر کشورها، امنیت جانی، بسیار مهم‌تر از اضافه وزن و اتوبوس‌های شلوغ است. تا وقتی که مسیرهای امن دوچرخه‌ها افزایش نیابند نمی‌توان انتظار داشت مردم دوچرخه‌های برقی را به ‌خودروهایشان ترجیح دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید