• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101244
+
-

استقبال از نخستین صندوق دولتی درآخرین روز

در آخرین روز از پذیره نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی دست‌کم 1000میلیارد تومان از واحد‌های این صندوق فروخته شد

سرمایه‌گذاری
استقبال از نخستین صندوق دولتی درآخرین روز


درحالی‌که آمار‌ها حکایت از آن داشت که استقبال از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی تا هفته پیش فقط 12درصد بوده است، دیروز ودر آخرین روز پذیره‌نویسی با ثبت نزدیک به هزار میلیارد تومان سفارش خرید، حجم تقاضا برای خرید واحد‌های این صندوق سرمایه‌گذاری افزایش یافت.
به گزارش همشهری، پذیره نویسی واحد‌های نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی با نام صندوق واسطه‌گری مالی در مبادلات دیروز به پایان رسید. ارزش این صندوق رقمی معادل 16هزارو 700میلیارد تومان و شامل سهام بانک‌های تجارت، صادرات، ملت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین بود.آن طور که اطلاعات قبلی نشان می‌داد تا هفته قبل فقط 12درصد از واحد‌های این صندوق فروخته شده بود اما اطلاعات تازه‌ای نشان می‌دهد که ظرف روزهای گذشته روند مشارکت برای خرید واحدهای این صندوق افزایش یافته و تا دیروز 1.5میلیون نفر برای خرید واحد‌های این صندوق اقدام کرده‌اند. این میزان مشارکت در مقایسه با میزان مشارکتی که در عرضه‌های اولیه در بورس انجام می‌شود دست‌کم 700هزار نفر کمتر است. به‌طور معمول در جریان عرضه اولیه شرکت‌های جدید در بورس بیش از 2 میلیون و 200هزار نفر مشارکت می‌کنند.
با این حال با وجود مشارکت کمی که در 2 هفته گذشته برای خرید واحد‌های این صندوق انجام شده است، دیروز و در آخرین روز پذیره‌نویسی این صندوق، یکباره میزان تقاضا برای خرید واحد‌های این صندوق افزایش یافت و سرمایه‌گذاران فقط در مبادلات دیروز دست‌کم 1000میلیارد تومان تقاضا برای خرید واحد‌های این صندوق ثبت کردند. هنوز مشخص نیست آیا پذیره نویسی این صندوق برای روز‌های آینده تمدید خواهد شد یا خیر اما فروش کامل واحد‌های این صندوق سرمایه‌گذاری از2جنبه برای دولت اهمیت دارد. نخست آنکه دولت در تلاش است از طریق فروش واحد‌های این صندوق‌ها بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند. دوم اینکه قرار است در گام بعدی واحد‌های 2 صندوق سرمایه‌گذاری دیگر را هم در بورس بفروشد. شکست در فروش واحد‌های این صندوق روی پذیره‌نویسی صندوق‌های دیگر هم اثر‌گذار خواهد بود.
قرار است دولت ظرف ماه‌های آینده واحد‌های 2 صندوق سرمایه‌گذاری دیگر که شامل سهام خودروسازان، شرکت‌های تولید‌کننده معادن فلزات، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی است را به ارزش بیش از 40هزار تومان در بورس بفروشد. موفقیت در فروش واحد‌های نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی از این رو برای دولت اهمیت ویژه دارد.  دولت همچنین در تلاش است بخشی از کسری بودجه خود را از طریق فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه تامین کند. مطابق قانون بودجه سال‌جاری دولت می‌تواند امسال تا 80هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بورس بفروشد. در همین رابطه دیروز   رئیس‌جمهوری بر این موضوع تأکید کرد و از عرضه اسناد خزانه اسلامی در بورس در آینده نزدیک خبر داد.

استقبال ۱.۵ میلیون نفری
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به استقبال ۱.۵ میلیون نفری از نخستین صندوق‌های  سرمایه‌گذاری دولتی از قابل معامله شدن واحد‌های این صندوق در یک‌ماه آینده خبر داد. عباس معمارنژاد درباره تمهیدات برای آخرین روز فروش سهام شرکت‌های دولتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: هم‌اکنون سهام بانک تجارت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی(ETF) معادل ۱.۳ میلیارد تومان و سهام بانک ملت معادل ۶۰۰ میلیون تومان در بورس معامله شده است. ارزش این صندوق در ۱۴ اردیبهشت معادل ۱۶.۷ هزار میلیارد تومان بود که با بازده ۷۰ درصدی اکنون به ۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. او ادامه داد: یک از ویژگی‌های این صندوق‌ها قابلیت بازارگردانی است. یعنی اگر مردم خواستند واحدهای سرمایه‌گذاری را بفروشند، مدیر این صندوق سهام آن فرد را می‌خرد و در مرحله بعد با قیمت مناسب می‌فروشد تا ریسک کمتری متوجه مردم شود. از ۱۴ اردیبهشت تاکنون معادل ۱.۵ میلیون نفر در این صندوق‌ها پذیره‌نویسی کرده‌اند که امیدواریم در مدت باقی مانده به هدف ۸ میلیون استقبال از این صندوق‌ها برسد.
این مقام مسئول درباره نقدشوندگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی توضیح داد: در اوایل قابلیت نقدشوندگی این صندوق‌ها با تردید مواجه شده بود که با اقدامات و تصویبات صورت‌گرفته بعد از یک‌ماه قابلیت معامله‌گری دارند و معادل ۱۰۵۰ میلیارد تومان پول در این صندوق‌ها می‌ماند تا این بازارگردانی را انجام بدهد.

انتشار اسناد خزانه در بورس
رئیس‌جمهور از انتشار اوراق خزانه در بورس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این اوراق بدون ریسک است که تحرکی را هم در بازار به‌وجود خواهد آورد. حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: به‌زودی مردم شاهد انتشار اوراق خزانه در بازار سرمایه خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید