• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101235
+
-

افزایش مسافران شهر زیرزمینی

گزارش همشهری از وضعیت مترو در خرداد ‌ماه و تمهیدات مدیریت شهری برای پوشش ترددها

مترو
افزایش مسافران شهر زیرزمینی


سیدمحمد فخار ـ خبرنگار

پس از تعطیلات عید فطر، تهران وارد فصلی نو از ترددهای شهری می‌شود. بازگشایی مدارس طی روزهای اخیر و احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها در شرایطی ترددهای شهری را دستخوش تغییر کرده و می‌کند که پیش از این روند مسافران مترو هر هفته افزایشی بوده است. طبق برآوردها تعداد مسافران روزانه حمل‌ونقل زیرزمینی به‌زودی از یک میلیون نفر عبور خواهد کرد. بدین‌ترتیب ۲گام‌ مهم باید برداشته شود؛ نخست کاهش سرفاصله‌ها که به دنبال آن موجب افزایش ترددها می‌شود و دوم اجرای مصوبه افزایش قیمت بلیت‌ها که باید از امروز اجرا شود. همچنین توزیع ماسک در تمام خطوط هفتگانه شروع شده است.

کاهش سرفاصله خطوط
در پی افزایش ترددهای شهروندان با متروی تهران، سرفاصله حرکت خط۳ به ۶دقیقه کاهش یافت.
فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این‌باره به همشهری، گفت: پیش از این طی ماه‌های اخیر سرفاصله حرکت قطارها در خط۳ حدود ۹دقیقه بود که با هماهنگی‌های به‌عمل آمده توانستیم سرفاصله را تا ۷دقیقه کاهش دهیم. البته طی هفته‌های اخیر روند افزایش مسافران مترو این شرکت را بر آن داشت که سرفاصله حرکت را به ۶دقیقه برساند که گامی مهم برای افزایش ترددهای عمومی با مترو در بخش مهمی از خطوط حمل‌ونقل زیرزمینی است.
اکنون قطارهای خطوط یک و ۲ نیز با سرفاصله حرکت 4.5دقیقه‌ای مسافران را جابه‌جا می‌کنند که از نظر سرعت‌دهی در خدمات، تلاش بزرگی صورت گرفته است. وی افزود: با کاهش یک دقیقه‌ای در سرفاصله حرکت قطارهای خط۳ توانستیم گام جدیدی را در کاهش سرفاصله حرکت قطارها برداریم. نوبخت در ادامه با بیان اینکه‌ متروی تهران به‌علت شیوع ویروس کرونا با کاهش مسافر همراه شده، تصریح کرد: در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه برای هرچه بهتر اجرایی شدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پیش از این سرفاصله حرکت قطارها در خط۳ را نیز با به‌کار‌گیری تمام ظرفیت کاهش دادیم و ‌با تلاش‌های فراوان این بار توانستیم سرفاصله حرکت قطارهای خط۳ را از 7دقیقه به 6دقیقه کاهش دهیم. وی با اشاره به اینکه کاهش سرفاصله حرکت قطارها در شرایط فعلی کار بسیار سختی است، افزود: امیدواریم با این کار شاهد کم شدن ازدحام جمعیت در ایستگاه‌های خط 3 متروی تهران باشیم.
لازم به توضیح است هم‌اکنون سرفاصله حرکت قطارها در خطوط یک و ۴ سه و نیم دقیقه است و سرفاصله حرکت در خط2 از سه و نیم دقیقه به 3دقیقه کاهش یافته است. نوبخت همچنین با اشاره به برخی شایعات درباره تعدیل راهبران مترو اظهار کرد: خبر تعدیل ۵۰۰ راهبر به‌طور قطع تکذیب می‌شود. فقط طی روزهای اپیدمی کرونا ما کاهش به کارگیری راهبران را داشته‌ایم که این نکته‌ای متداول در همه بخش‌های خدمات‌رسان طی ماه‌های شیوع کرونا بوده است.

افزایش قیمت بلیت 
قیمت بلیت متروی تهران و حومه از ابتدای خرداد‌ماه سال‌جاری تغییر کرد. براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، قیمت‌ بلیت‌ مترو برای بلیت تک‌سفره ۱۵۰۰تومان، تک‌سفره حومه ۱۷۰۰تومان، تک‌سفره هشتگرد ۵۰۰۰تومان و تک‌سفره فرودگاه امام خمینی همانند سال گذشته بدون افزایش ۹۰۰۰تومان تعیین شده است.
فرنوش نوبخت در این‌باره با اشاره به اینکه طبق مصوبه اعمال افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران که به تأیید شورای اسلامی شهر تهران و فرمانداری تهران رسید، همانند سنوات گذشته باید از ابتدای اردیبهشت امسال این تغییرات برابر مصوبه ابلاغ شده اعمال می‌شد، گفت: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا این افزایش قیمت برخلاف سال‌های قبل با کمی تأخیر از روز پنجشنبه (اول خرداد ماه) اعمال می‌شود. نوبخت با اشاره به اینکه مسافران خط حومه‌ای باید برای استفاده از مترو بلیت مخصوص تهیه کنند، اظهار کرد: ناحیه‌بندی خط حومه‌ای تهران (صادقیه) - کرج - گلشهر نیز همانند خطوط درونشهری انجام شده است و شهروندانی که مسافت‌های کوتاه‌تری از مترو استفاده می‌کنند می‌توانند با استفاده از بلیت‌های مبلغ‌دار از تخفیف بیشتری استفاده و هزینه کمتری را پرداخت کنند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، همچنین گفت: امسال هم همانند سال گذشته کارت بلیت اقشار خاص با تخفیف‌های مصوب شده ارائه می‌شود و سقف مبلغ قابل شارژ در این کارت بلیت‌ها با دوبرابر افزایش از ۱۵۰هزارتومان به ۳۰۰هزار تومان رسیده است. 

توزیع گسترده ماسک

در پی اجرای موفق طرح «اجباری شدن استفاده از ماسک در حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها» اقدامات برای تجهیز در تمام ایستگاه‌های خطوط هفتگانه متروی تهران و حومه انجام شد. البته رصد مسافران از طریق دوربین‌های مترو، انجام می‌شود اما اغلب افراد از ماسک استفاده می‌کنند. برای سایرین نیز در تمامی ایستگاه‌های مترو امکان تهیه ماسک وجود دارد. این طرح به‌منظور حفظ سلامتی افرادی که قصد دارند از سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی درون شهری استفاده کنند، تصویب شده و برای اجرای هرچه بهتر آن نیازمند یاری شهروندان و مسافران است. قطار‌های مترو با 2 روش خشک و‌ تر توسط سیستم‌های مکانیزه شست‌وشوی مترو، شست‌وشو و ضد‌عفونی می‌شوند.همچنین تمام قطار‌ها در ایستگاه‌های ابتدایی و انتهایی هرخط نیز به‌صورت خشک ضد‌عفونی می‌شود. این کار براساس استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمامی اماکن مترو، پایانه‌ها و قطار‌ها انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید