• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101234
+
-

باران آخرین روز اردیبهشت

لایروبی مداوم مسیل‌ها، از وقوع سیل جلوگیری کرد

گزارش
باران آخرین روز اردیبهشت


محمد سرابی ـ خبرنگار

در 18دقیقه 25میلی‌متر باران در تهران بارید. بارندگی در هر روزی از بهار ممکن است رخ دهد، اما دلیل تبدیل نشدن «آبگرفتگی» به «سیل» لایروبی کانال‌ها و مسیل‌های انتقال آب در شهر است. بارندگی‌های روز‌های 30 و 31اردیبهشت به همین دلیل، تنها به آبگرفتگی در معابری منتهی شد که نهر‌های آن با زباله مسدود شده بود، اما پاکسازی 7رود‌دره اصلی، آب را از شهر خارج کرد. این رود‌دره‌ها به‌صورت 13مسیل از داخل و حاشیه شهر عبور می‌کنند و اگر آب از آنها بیرون بریزد منطقه وسیعی زیر سیل خواهد رفت.
از 7روددره اصلی تهران 3 رود‌دره کن، فرحزاد و خرگوش دره دارآباد شرایط متفاوتی دارد. میزان هدایت آب در این نقاط و همین‌طور ظرفیت مسیر و ساخت و ‌سازهای غیرمجاز، موقعیت حساسی ایجاد کرده که نیازمند رسیدگی دائمی است. روز 30اردیبهشت از ساعت۱۶ که پوشش ابر‌ها احتمال بارندگی ناگهانی را بیشتر کرده بود و پس از اعلام‌ سازمان هواشناسی، ۲۵۰۰نیروی آتش‌نشانی و تمام نیروهای معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این‌باره گفت: شدت بارندگی در مناطق یک، ۲، ۳، ۴،   ۵ ، ۶ ، ۱۴، ۱۵ و ۲۲ زیاد بود، اما خوشبختانه به‌دلیل لایروبی مداوم نهرها و کانال‌ها و اصلاحات مشکلات عمرانی تهران دچار آبگرفتگی نشد.
مجتبی یزدانی افزود: جز چند منطقه همچون میدان هفت‌تیر و اتوبان بسیج که حجم آب در آنها زیاد بود، بقیه مناطق شهر با مشکل جدی برخورد نکردند. چرا که کانال‌ها و مسیل‌ها تا ارتفاع 3 و نیم متر می‌توانند حجم آب را منتقل کنند.
او از خرید موتور پمپ‌های ویژه برای بارندگی‌های شدید توسط معاونت خدمات شهری خبر داد که هرکدام می‌توانند آب را با حجم ۶هزار لیتر در دقیقه منتقل کنند. ۱۲۲دستگاه از این موتور پمپ‌ها چند روز پیش و به محض اطلاع از شرایط جوی بین نواحی شهرداری تهران توزیع شد، تا بارندگی‌ها تهران را غافلگیر نکند.
بارش 30اردیبهشت از مناطق ٢١، ٢٢ و ۵ در غرب تهران شروع شد و در ادامه به تمام پایتخت گسترش پیدا کرد. مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در این‌باره اظهار کرد: این میزان بارش دقیقا به همان اندازه‌ای بود که باعث وقوع سیل رودخانه کن در سال‌های گذشته شد.
اصغر عطایی، اضافه کرد: اگر مسیل‌ها و کانال‌های شهر پیش از این با لایروبی‌های مستمر آماده نبودند بی‌شک شاهد بروز مشکلات بزرگی در سطح شهر بودیم. از ‌آنجا که سازمان هواشناسی احتمال بارش مقطعی تا بعد از ظهر روز بعد را می‌داد، نیرو‌‌های خدمات شهری همچنان در آماده باش باقی ماندند.
براساس ماده۸۴ برنامه 5ساله سوم، آبفای منطقه، خاکریزآب، ستاد بحران و خدمات شهری بر شبکه اصلی آب‌های سطحی نظارت مستمر دارند. این شبکه به طول ۵۳۰کیلومتر آب را از دامنه کوه‌های البرز دریافت می‌کند و با عبور از شهر در رودخانه‌های فصلی دشت جنوب تهران تخلیه می‌کند.
به جز خارج کردن پسماند شهری از نهرهای معابر، لایروبی این کانال‌ها نیز به‌صورت جداگانه و با استفاده از ماشین‌آلات انجام می‌شود. این زباله‌ها مهم‌ترین عامل مسدود شدن مسیر‌های انتقال آب هستند که حجم آنها در طول روز به 500تن نیز می‌رسد. 


مبلمان خانگی در جوی آب

ظرفیت نهر‌های هر محله و منطقه با حجم عادی جریان آب در آن متناسب است، اما پسماند و زباله‌های شهری از هر نوعی که باشند می‌توانند مسیر آب را قطع کنند و در هنگام بارندگی باعث ایجاد آبگرفتگی شوند. روز سه‌شنبه نیروهای خدماتی، این نهرها را دائما تخلیه می‌کردند تا جریان آب دوباره برقرار شود. برخی از اشیایی که در نهر‌ها پیدا شد به این شرح است.
پتو 2نفره، کاناپه راحتی، تشک فنری کودک، تشک پنبه‌ای، چادر مسافرتی، روکش خودرو، قطعات صندلی، مبلمان، سرویس خواب و تایر.


افزایش ۵۰درصدی بارش‌ها در تهران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن بیان اینکه بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال ۵۰درصد بیشتر شده است، گفت: ایستگاه فیروزکوه تهران با ۵۶میلی‌متر بارش بیشترین بارش ۲۴ساعته گذشته کشور را ثبت کرده است. احد وظیفه با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون در تهران 4.358میلی‌متر بارش داشتیم، اظهار کرد: این مقدار نسبت به میانگین بلندمدت بارش در تهران ۵۰درصد بیشتر است؛ همچنین بارش‌ها در پایتخت نسبت به سال گذشته 13.5درصد افزایش یافته است.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه در تهران طی ۲۴ساعت گذشته بارش‌های خوبی داشتیم، تصریح کرد: در ایستگاه فیروزکوه تهران در ۲۴ساعت گذشته منتهی به ۱۰ صبح 31اردیبهشت حدود ۵۶میلی‌متر بارش ثبت شده که بیشترین بارش ۲۴ساعته گذشته کشور است.
وظیفه با بیان اینکه در سایر ایستگاه‌های هواشناسی تهران نیز بارش‌های خوبی طی ۲۴ساعت گذشته داشتیم، گفت: برای مثال، در ایستگاه آبعلی تهران ۵۲میلی‌متر بارش، لواسان ۴۰میلی‌متر، دماوند ۳۲میلی‌متر و در ایستگاه شمیرانات ۲۳میلی‌متر بارش ثبت شده است. او با اشاره به اینکه این میزان بارش طی یک روز در تهران کم سابقه است، اظهار کرد: سازمان هواشناسی بارش زیاد باران در 30اردیبهشت را پیش‌بینی و هشدار رگبار و آبگرفتگی نیز برای آن صادر کرده بود، اما از نظر پیش‌بینی مقدار و حجم بارش باید گفت که پیش‌بینی میزان بارش‌های همرفتی با خطا همراه است و حجم اینگونه بارش‌ها پیش‌بینی پذیری کمی دارد.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان با تأکید بر اینکه افزایش بارش‌ها در تهران و یا کل کشور به هیچ عنوان به این معنا نیست که مشکلات آبی ایران برطرف شده است و می‌توان مدیریت مصرف آب را کنار گذاشت، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها، تهران تا آبان‌ماه بارش خاص و قابل‌توجهی نخواهد داشت و حدود 5‌ماه در دوره خشک خواهیم بود.


آبگرفتگی در ورودی یک ایستگاه مترو

در پی انتشار فیلمی از ورود آب به داخل ایستگاه مترو به دلیل بارندگی اخیر، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو اعلام کرد که با اصلاح مهندسی مانع از ورود مجدد آب به داخل ایستگاه خواهیم شد.
فرنوش نوبخت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حجم بارندگی به‌شدت زیاد شد و به همین دلیل آب از طریق ورودی پلازای هفت تیر که پلکانی است وارد ایستگاه مترو شد.
او با بیان اینکه بلافاصله برای رفع آبگرفتگی و ورود آب به داخل ایستگاه اقدام شد، اظهارکرد: حجم بارندگی یکباره افزایش یافت و موجب رخ‌دادن این اتفاق شد اما پس از آن همکاران قسمت مهندسی به این ایستگاه رفتند تا ضمن بررسی چرایی ورود آب به داخل ایستگاه برای اصلاح آن اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید