• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101227
+
-

زنگ آخر ؛ دفاع آخر

گلایه رئیس مجلس از منتقدان: طی ۴۰سال گذشته هیچ‌یک از مجالس به این اندازه مورد توهین و هجوم قرار نگرفته بود

مجلس
زنگ آخر ؛ دفاع آخر


علی لاریجانی در نطق اختتامیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از آنچه طی 4سال گذشته بربهارستان گذشته بود گلایه کرد. وی گفت: طی این ۴۰سال گذشته هیچ‌یک از این مجالس به این اندازه مورد توهین و هجوم قرار نگرفته بود؛ نه‌تنها از سوی دشمنان که البته دشمنان باید دشمنی کنند، بلکه از سوی کسانی که انتظار می‌رفت حرمت قوه مقننه و نهاد مهمی از نظام را پاس بدارند. رئیس مجلس در نطق یک ساعته‌اش که به دفاعیه‌ای تمام‌قد از رویه مجلس دهم می‌ماند، گفت: واقعا مجلس دهم مظلوم واقع شد. این موضوع به این معنا نیست که نباید انتقادی انجام شود یا مجلس دهم ضعفی نداشته بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت. وی افزود: باتوجه به نظرات امام و رهبری معظم و قانون اساسی و ساختار کشور، همه اهمیت مجلس را می‌دانند، پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجهه مجلس شورای اسلامی تلاش شده است؟ در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد علیه نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم، بگم‌های سابق به ذهن متبادر نمی‌کند. درنهایت هم نمایندگان در پایان جلسه دیروز در محل برگزاری جلسات مجلس عکس یادگاری گرفتند و لاریجانی زنگ پایان آخرین جلسه مجلس دهم را با این شعر نواخت که «مجلس تمام شد اما باید گفت: در تو پایان نیست، آغاز دگر باید تو را»
به گزارش ایسنا، مهم‌ترین محور آخرین نطق لاریجانی در اختتامیه مجلس دهم و خداحافظی او با جایگاه ریاست قوه مقننه بعد از 12سال مستمر به شرح زیر است:
     200قانون در مجلس دهم تصویب شد که دو سوم آن لوایح بودند. من برخی از این لوایح را که جنبه پایه‌ای دارند و مهم بودند را ذکر می‌کنم.
      برخی در رسانه‌ها مجلس دهم را بی‌عرضه نامگذاری می‌کنند که این ظلمی به مجلس است. همین قانون تجارت از زمان آقای خاتمی که رئیس‌جمهور بود تا همین امروز در مجلس مانده بود. این مجلس بود که جرأت تصویب چنین قانونی را پیدا کرد.
      قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی که اقدام گستاخانه آمریکا بود و نمایندگان برای اینکه اراده خودشان را نشان دهند همان روز لباس سپاه بر تن کردند تا بگویند آنها نیز سپاهی هستند.
      علاوه بر این سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.
      در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاها با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، این موضوع از سر معرفت نبود.
     مجلس 10هزار تذکر به رئیس‌جمهور و وزرا، 3هزار سؤال از وزرا کرد که 183سؤال در مجلس مطرح شد، البته برخی سؤالات منطقه‌ای بود و نباید طبق آیین‌نامه مطرح می‌شد. همچنین 5سؤال از رئیس‌جمهور و 6استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که 2 نفر از آنها نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند و 63بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند.
      همچنین 53جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف، گردوغبار، زلزله و مسائل امنیتی تشکیل شد که مسئولان به مجلس آمدند و نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند. به‌خاطر ندارم مجالس قبل یعنی هشتم و نهم از ماده40 و 45 آیین‌نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان‌دهنده این است که کمیسیون‌ها در مسئله نظارت فعال بودند.
      هزار و 818جلسه نظارتی در کمیسیون‌های مجلس، برگزار شد. این میزان بدون نظارت‌هایی بود که در منطقه آنها صورت می‌گرفت.
      کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس 13گزارش نظارتی ارائه کرد که در روزهای اخیر 2 تا از آنها قرائت و به قوه قضاییه داده شد همچنین هیأت تطبیق قوانین و مصوبات که اخیرا با آنها جلسه داشتم کار مهمی کرد و همه مصوبات دولت را به‌روز کردند چرا که گاهی مصوبات دولت 2 سال تأخیر داشت که همگی به‌روز شد و راجع به 2هزارو425 آیین‌نامه دولت اظهارنظر و 110مورد آن را خلاف قانون اعلام و لغو کردند.
      دیوان محاسبات به8هزارو516 گزارش غیر از تفریغ بودجه رسیدگی کرد و از این تعداد 3هزارو285 پرونده به دادسرای دیوان محاسبات رفت و در مجموع حدود 50هزار میلیارد تومان و 4میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت که این نظارت‌ها بالفعل انجام شد.
      اکثر وقت مجلس در مقابله با حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، گردوغبار و کرونا و حتی مهم‌تر کرونای ترامپ گذشت. ایران قبل از بحث بیماری کرونا که همه ملت‌ها را درگیر کرد، به کرونای ترامپ دچار شد؛ عده‌ای انتظار داشتند که این مجلس وقت خود را صرف کشمکش‌های سیاسی بلاوجه کند که ما آن را خلاف عقل و دیانت و حکمرانی مسلمانان می‌دانستیم.
      همه گرایش‌های سیاسی در مجلس دهم حضور فعال و چشمگیری داشتند و از نظر سیاسی، مجلسی یک‌دست و به‌فرمانی نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهارنظر می‌کردند رهبر انقلاب هیچ دستوری به مجلس دهم ندادند.
      البته گاهی بر سر موضوعی مانند استیضاح به شخص من دستور دادند ولی به مجلس دستوری ندادند، بنده معتقدم باید حرمت تمام قوا را نگاه داشت و این مجموعه که همگی یا برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم یا منصوبین از طرف مقام معظم رهبری هستند که نظام ولایی را شکل می‌دهند. اگر عده‌ای این قوه را بشکنند یا عده‌ای دیگر قوه دیگر را تخریب کنند از نظام و کشور چه می‌ماند.
      کسانی که داخل انقلاب و نظام هستند نه به تعبیر مقام معظم رهبری، افراد منحرف یا مردودی‌ها، باید با هم مدارا داشته باشند و مدارا داشتن به رشد عقلانی نیاز دارد. همچنین همت همه باید به‌سوی ایران اسلامی و انقلابی و پیشرفته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید