• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10122
+
-

خبرهای خوش از مرکز شهر به گوش می‌رسد

ساخت نخستین مسجدسرای پایتخت

حمیدرضا رسولی 

منطقه 6

سال پرفراز و نشیب مدیران شهری واپسین روزهای خود را سپری می‌کند، اما اجرای طرح‌های فرهنگی و عمرانی، بی‌وقفه ادامه دارد. در منطقه6 هم که در قلب پایتخت قرار دارد، فعالیت‌های زیادی به چشم می‌خورد. 
    
«عظیم بابایی» شهردار منطقه6 درباره تلاش‌هایی که اواخر سال در طرح استقبال از بهار درحال انجام است، به پایان ساخت مسجدسرای گلها و سالن ورزشی کردستان در نیمه اول سال آینده اشاره می‌کند که این روزها با جدیت درحال انجام است. همچنین پیاده‌راه‌سازی در 2نقطه از این منطقه و ایجاد مسیر سبز را مهم‌ترین طرح‌هایی می‌داند که در سال نو کلید می‌خورد. بلوار کشاورز از سال‌های دور که با نام «آب کرج» شناخته می‌شد، تا امروز که شمایل یک خیابان شلوغ و پرترافیک را پیدا کرده، برای پایتخت‌نشینان تفرجگاهی دلچسب و محل گذر بسیاری از شهروندان است.

تبدیل این بلوار قدیمی به پیاده‌راه فرهنگی، جدیدترین نسخه مدیران شهری برای نگهداری از هویت این نقطه است. بابایی درباره جزئیات این طرح می‌گوید: «با نظر شهردار تهران، ایجاد پیاده‌راه فرهنگی در بلوار کشاورز که یکی از بلوارهای میراثی پایتخت است را در دستور کار قرار داده‌ایم. در فاز اول این طرح، عملیات بهسازی سنگفرش، نورپردازی و مسیر دوچرخه‌سواری انجام شد و با پیشنهاد دکتر نجفی، شهردار تهران، قرار است لاین جنوبی این بلوار، حد فاصل خیابان کارگر شمالی تا تقاطع خیابان فلسطین، در تعطیلات نوروز و به‌طور آزمایشی به پیاده‌راه تبدیل شود.

کارهای مطالعاتی این طرح انجام شده و در حال رایزنی با پلیس راهور برای ایجاد پیوست ترافیکی آن هستیم.» وی، اجرای طرح «مسیر طبیعت» را از برنامه‌های دیگر معرفی و اضافه می‌کند: «یکی از رویکردهای جدید در شهرهای پیشرفته دنیا، پیاده‌راه‌سازی و حرکت به سوی ساختن شهر انسان‌محور است و هر سال «کنفرانس والک» با همین موضوع در شهرهای مختلف برگزار می‌شود. 2سال قبل مقاله‌ای را با عنوان طرح ایجاد گذر طبیعت در این کنفرانس ارائه دادیم و بین 248مقاله از 48کشور جهان، مقام نخست را کسب کرد. براساس این طرح، مسیر پیاده‌روی از محدوده میدان رسالت شروع می‌شود و پس از گذر از میدان آرژانتین، شهرک والفجر و بزرگراه شهید چمران، در نهایت به پارک پردیسان منتهی خواهد شد.

این مسیر از شمال هم به اراضی عباس‌آباد، پل طبیعت، باغ‌موزه دفاع‌مقدس و خیابان میرداماد محدود می‌شود و به نمایشگاه بین‌المللی می‌رسد. در مسیر طبیعت، امکانات فرهنگی و تفریحی شامل رستوران، خانه‌های دوچرخه، زمین ورزشی و پارکینگ عمومی ایجاد می‌شود و شهروندان می‌توانند با پیاده‌روی در این مسیر از این امکانات بهره‌ببرند. برای اجرای این طرح مصوبه کمیسیون ماده5 را گرفته‌ایم.»

مجموعه ورزشی کردستان و مسجدسرای گلها به‌عنوان نخستین مسجدسرای پایتخت، قرار بود امسال به بهره‌برداری برسند اما به دلیل تغییر مدیران شهری و کمبود بودجه نیمه‌کاره ماند. شهردار منطقه6 از افتتاح این 2طرح در نیمه سال آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: «طراحی مسجدسرای گلها به گونه‌ای است که سرای محله و مسجد، ورودی جداگانه دارند اما امکان دسترسی ‌سرا به مسجد ایجاد شده و شهروندان بعد از حضور در کلاس‌های فرهنگی سرای محله گلها می‌توانند به راحتی در برنامه‌های مذهبی مسجد هم شرکت کنند.

این طرح به پیشرفت 95درصدی رسیده و فقط کاشیکاری و تکمیل نمای آن باقی مانده است. ساخت سوله کردستان هم که شامل سوله مدیریت بحران و یک مجموعه ورزشی چندمنظوره با زیربنای 4هزار‌مترمربعی است، در مراحل پایانی قرار دارد و همزمان با افتتاح مسجدسرای گلها به بهره‌برداری خواهد رسید.»


  پیاده‌راه‌سازی در پارک هنرمندان

شهردار منطقه6 درباره طرح پیاده‌راه‌سازی اطراف پارک هنرمندان می‌گوید: «بوستان هنرمندان به‌عنوان یکی از پاتوق‌های هنری پایتخت شناخته می‌شود و بیشتر دورهمی‌های جامعه هنری در همین بوستان شکل می‌گیرد. از این‌رو طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان شهید موسوی و محدوده اطراف آن که به پارک هنرمندان منتهی می‌شود را مورد مطالعه قرار دادیم و با سنگفرش این محدوده، فضای مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی ایجاد خواهد شد. هم اکنون در حال تهیه پیوست‌های اجتماعی و ‌ترافیکی این طرح هستیم و در صورت تأمین اعتبار، به مرحله اجرا خواهد رسید.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید