• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101218
+
-

فعالان فرهنگی و هنری برای روزهای خانه‌نشینی‌مان پیشنهادهای خوبی دارند

قرنطینه دلچسب


پرنیان سلطانی

درست است که این روزها شهرهای‌مان نسبتا به حالت عادی برگشته‌اند، شاغل‌ها روزهای دورکاری‌شان کمتر شده و بیشتر در محل کارشان حاضر می‌شوند، پاساژهای خرید، بنگاه‌های معاملات مسکن، آرایشگاه‌ها و... باز شده‌اند و زندگی دوباره در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر جریان یافته، اما کرونا و دردسرهایش هنوز دست از سر ما بر نداشته است. به همین دلیل است که کادر درمان کشور تأکید دارد تا جای ممکن از ترددهای غیرضروری در شهر اجتناب کنیم و بیشتر در خانه بمانیم. اما این در خانه ماندن بدون هیچ برنامه‌ای، ممکن است مشکلاتی هم برایمان به ‌وجود بیاورد؛ مشکلاتی که از بی‌حوصلگی شروع می‌شود و حتی ممکن است تا مرز افسردگی پیش برود. برای اینکه عوارض خانه‌نشینی اجباری گریبانمان را نگیرد، باید دست به‌کار شویم و در تعطیلی مراکز تفریحی و ورزشی، تفریح را با خودمان به خانه بیاوریم. تفریحاتی مانند دیدن فیلم و سریال و خواندن کتاب‌های خوب، ابزارهایی هستند که می‌توانند ما را از بی‌حوصلگی و حتی افسردگی ناشی از قرنطینه خانگی نجات دهند. در این راه، افراد فرهنگی و شاخص هم به کمک‌مان آمده‌اند و با معرفی فیلم‌ها و سریال‌های تحسین‌شده روز و کتاب‌های خوب و اثرگذار سعی دارند کاری کنند تا از این خانه‌نشینی اجباری با سلامت روان و صدالبته با دانش و آگاهی بیشتر بیرون بیاییم. در این شماره مصطفی رحماندوست، بیژن بنفشه‌خواه، شیوا ارسطویی، عبدالله روا، عبدالجبار کاکایی و نرگس آبیار، سرگرمی‌های فرهنگی روزهای قرنطینه‌مان را پیشنهاد داده‌اند که در ادامه خواهید خواند.


مصطفی رحماندوست
«امید» در آثار کلاسیک است


مصطفی رحماندوست که نیازی به معرفی ندارد. مگر می‌شود خالق شعر «صد دانه یاقوت» را نشناخت؟ او که شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان است، تاکنون بیش از 300 اثر برای این گروه سنی تهیه کرده که نه‌تنها در ایران، بلکه در دنیا طرفداران خاص خودش را دارد. رحماندوست که تیراژ کتاب‌هایش به حدود 7میلیون نسخه می‌رسد و برخی از آثارش ازجمله «قصه دو لاک‌پشت تنها»، «بازی با انگشت‌ها»، «سه قدم دورتر شد از مادر»، «دوتا عروس، دوتا داماد» و... به 13زبان زنده دنیا ترجمه شده، رمز عبور سلامت از بحران کرونا را امید معرفی می‌کند و می‌گوید: «در آثار کلاسیک دنیا بارها و بارها به بیماری‌های مهلک و همه‌گیری مثل طاعون، وبا و... اشاره شده که نشان می‌دهد بشر تا به امروز مشکلات بزرگ‌تر و خطرناک‌تری را پشت سر گذاشته است. امیدی که در کتاب‌ها و فیلم‌هایی با این موضوع وجود دارد، کمک‌مان می‌کند تا به این باور برسیم که سخت‌ترین دردها هم می‌گذرند و بشر از بحران کرونا هم عبور خواهد کرد».




   کتاب‌های دوست‌داشتنی


  بازی با انگشت‌ها (برای کودکان)
اثر: مصطفی رحماندوست، انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  مثل‌ها و قصه‌هایشان (برای نوجوانان)
اثر: مصطفی رحماندوست، انتشارات: محراب قلم
  طاعون (برای بزرگسالان
 اثر: آلبر کامو، انتشارات: نیلوفر

   فیلم‌های دوست‌داشتنی

  کوری
 محصول سال2008، کارگردان: فرناندو مریلس







بیژن بنفشه‌خواه
از «گومورا» تا «صد سال تنهایی»


همه ما بازی‌هایش را در مجموعه‌های طنز «این چند نفر»، «بدون شرح»، «چارخونه»، «مرد دوهزار چهره»، «قهوه تلخ»، «ساختمان پزشکان» و... به یاد داریم. اخیرا هم او را در سری «لیسانسه‌ها» دیده‌ایم. بله، درست حدس زدید. بیژن بنفشه‌خواه را می‌گوییم؛ کسی که از سال1373 با 21سال سن وارد تلویزیون شد و خنده روی لب‌هایمان آورد. او تا همین امروز که 47 سالگی را پشت سر می‌گذارد هم در تلویزیون فعالیت دارد. پسر رضا بنفشه‌خواه و برادرزاده محمود بنفشه‌خواه، علاوه بر حضور در 50 برنامه تلویزیونی به‌عنوان بازیگر و مجری، تجربه بازی در چند فیلم سینمایی را هم در کارنامه هنری‌اش دارد که «گیج‌گاه»، «نارگیل»، «کلوپ همسران»، «جانان»، «تخته‌گاز»، «کاتیوشا»، «ما خیلی باحالیم»، «قهرمانان کوچک»، «هشتگ»، «دربست»، «از ما بهترون» و «رقص شیطان» نام دارند. اگر می‌خواهید بدانید بازیگر «شرف خانواده فاضل» و «شوخی کردم» و همچنین شرکت‌کننده سری چهارم مسابقه «شام ایرانی» در شبکه خانگی برای خوب نگه‌داشتن حالمان در ایام قرنطینه چه پیشنهادهایی دارد، نگاهی به فهرست پیشنهادی کتاب‌ها و فیلم‌هایش بیندازید.


کتاب‌های دوست‌داشتنی


  صد سال تنهایی

اثر: گابریل گارسیا مارکز، انتشارات: امیرکبیر، آریابان و...
  مغازه خودکشی
اثر: ژان تولی، انتشارات: چشمه




فیلم‌های دوست‌داشتنی


سریال گومورا

محصول سال2014، کارگردان: استفانو سولیما
  سریال «دوستان» (Friends)
محصول سال1994 تا 2004، کارگردان: دیوید کرین، مارتا کافمن




عبدالله روا
از «مسیر سبز» تا «مردی به ‌نام اوه»


مجری بانمک و پرجنب‌وجوش برنامه «ویدئو چک» را که می‌شناسید؟ بله، عبدالله روا. کسی که کارش را از شبکه استانی جهان‌بین و سپس مرکز رادیویی استان چهارمحال‌وبختیاری آغاز کرد و از سال1391 با اجرای برنامه «شیش‌تایی‌ها»ی شبکه دو، وارد صداوسیما شد. او که تاکنون بیش از 20برنامه تلویزیونی اجرا کرده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «روز از نو»، «بدون توقف»، «شب‌های فوتبالی»، «ماه‌ترین ماه»، «شهر خدا»، «زمانی برای خندیدن» و... اشاره کرد، بی‌شک عمده محبوبیتش را به ‌دلیل اجرای برنامه طنز ورزشی ویدئو چک دارد. البته روا شاعر هم است. شعر «مترو» که آن را با صدای رضا یزدانی شنیده‌ایم، کار همین مجری و شاعر تواناست؛ شعری که با این بیت شروع می‌شود: «قدم می‌زنم تا که راهی بشم/ می‌دونم یکی چشم به راه منه/ می‌دونم تو شب‌های تاریک شهر / چراغ یه جایی هنوز روشنه». در این شماره سراغی از عبدالله روا گرفتیم تا با پیشنهاد فیلم‌ها و کتاب‌های خوب و اثرگذار، حالمان را خوب کند.



کتاب‌های دوست‌داشتنی


  انسان در جست‌وجوی معنا

اثر: ویکتور فرانکل، انتشارات: درسا، جامی و...
  مردی به‌نام اوه
اثر: فردریک بکمن، انتشارات: نون و چشمه
  عقاید یک دلقلک
اثر: هاینریش بل، انتشارات: چشمه، امیرکبیر، ماهی و...



   فیلم‌های دوست‌داشتنی


  مسیر سبز (The Green Mile)
محصول سال 1999، کارگردان: فرانک دارابونت
  رادیو (Radio)
محصول سال2003، کارگردان: مایکل تولین
  دست‌نیافتنی‌ها (The uchables)
محصول سال2011، کارگردان: الیور ناکاشه و اریک تولدانو



شیوا ارسطویی
مجموعه آثار بزرگان را ببینیم و بخوانیم


برای همه عاشقان کتاب و مطالعه، شیوا ارسطویی نامی آشناست. شاعر، نویسنده و مترجمی که کارش را از سال1373 آغاز کرده، علاوه بر تدریس داستان‌نویسی در دانشگاه هنر تهران و دانشگاه فارابی، 10سال است که کارگاه داستان‌نویسی «وانکا» را برگزار می‌کند. وقتی از خالق مجموعه داستان «آمده بودم با دخترم چای بخورم» و «آفتاب و مهتاب» می‌خواهیم برای روزهای خانه‌نشینی‌مان فیلم و کتاب معرفی کند، می‌گوید واقعا سخت است از بین همه کتاب‌هایی که خوانده یا فیلم‌هایی که دیده، فقط 3فیلم و کتاب انتخاب کند، برای همین ترجیح می‌دهد از مجموعه آثار نویسندگان توانا و کارگردانان بزرگ دنیا بگوید. ارسطویی که از او رمان‌های «او را که دیدم زیبا شدم»، «نسخه اول»، «بی‌بی شهرزاد»، «آسمان خالی نیست»، «افیون»، «خوف»، «نی نا» و «ولی دیوانه‌وار...» را خوانده‌ایم و مجموعه اشعارش با عنوان‌های «گم» و «بیا تمامش کنیم» در بازار کتاب طرفداران زیادی دارد، توصیه می‌کند در این روزها تمام کتاب‌های «اومبرتو اکو» و «نیکوس کازانتزاکیس» را بخوانیم و آثار سینمایی «تارکوفسکی» و «دسیکا» را ببینیم.


کتاب‌های دوست‌داشتنی


آونگ فوکو

اثر: اومبرتو اوکو، انتشارات: روزنه
گورستان پراگ
اثر: اومبرتو اوکو، انتشارات: روزنه
زوربای یونانی
اثر: نیکوس کازانتزاکیس، انتشارات خوارزمی


   فیلم‌های دوست‌داشتنی


  آندری روبلوف

محصول سال1966، کارگردان: آندری تارکوفسکی
  سولاریس
محصول سال1972، کارگردان: آندری تارکوفسکی
  باغ فینزی کوینتینی
محصول سال 1970، کارگردان: ویتوریو دسیکا



عبدالجبار کاکایی
«جنون هوشیاری» بخوانیم و «انگل» ببینیم


عبدالجبار کاکایی، بی‌شک یکی از شاعران و ترانه‌سراهای معروف و نام‌آشناست که ترانه‌های بسیاری از تیتراژهای تلویزیون را سروده و با خوانندگانی چون حسام‌الدین سراج، فریدون آسرایی، محمد اصفهانی، سالار عقیلی، فرزاد فرزین، رضا صادقی، محسن یگانه، مجید اخشابی، محمد علیزاده و... همکاری داشته است. او که خودش را از سال1369 و با مجموعه اشعار «آوازهای واپسین» و «مرثیه روح» به‌ عنوان یک شاعر مطرح کرد، تاکنون بیش از 20دفتر شعر منتشر کرده که «سال‌های تاکنون»، «حتی اگر آیینه باشی»، «آوازهای نخستین»، «با سکوت حرف می‌زنم»، «فرصت نایاب»، «حق با صدای توست»، «زنبیلی از ترانه»، «باغ خیالی»، «با تو این ترانه‌ها شنیدنی است»، «بی‌چتر و بارانی»، «بانوی آب»، «عذاب دوست داشتن»، «حال من دست خودم نیست» و... ازجمله آنهاست. خالق ترانه‌های تیتراژهای «ارمغان تاریکی»، «سال‌های مشروطه»، «بچه‌های نسبتا بد»، «شیدایی»، «چک برگشتی»، «ملکوت»، «ستایش2»، «یک وجب خاک»، «باغ سرهنگ» و... برای روزهای خانه‌نشینی اجباری‌مان توصیه‌های خیلی خوبی دارد که قطعا شنیدن‌شان خالی از لطف نیست.


   کتاب‌های دوست‌داشتنی


  راز بقای ایران در سخن حافظ

اثر: محمدجعفر جعفری لنگرودی، انتشارات: گنج دانش
  غلامان خاصه (نخبگان نوخاسته دوران صفوی)
ترجمه حسن افشار، انتشارات: مرکز
  جنون هوشیاری
اثر: داریوش شایگان، انتشارات: نظر


   فیلم‌های دوست‌داشتنی


  پساتصویر (After Image)

محصول سال 2016، کارگردان: آندره وایدا
  انگل
محصول سال 2019، کارگردان: بونگ جون هو
  آپارتمان
محصول سال1960، کارگردان: بیلی وایلدر


نرگس آبیار
   «مِه»، «1917»، «خاک غریب» و «درد جاودانگی»


«اشیاء از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند»، «شیار 143»، «نفس» و «شبی که‌ ماه کامل شد»، کارنامه مختصر و مفید نرگس آبیار، نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس کشورمان است. این بانوی فعال فرهنگی که کارش را با داستان‌نویسی آغاز کرده و هم‌اکنون حدود 25اثر چاپی دارد، از سال‌های میانی دهه80 چند فیلم کوتاه و مستند ساخت و توانست نام خودش را به‌عنوان یک کارگردان مطرح کند. اما دهه90 برای نرگس آبیار شروع موفقیت‌های سینمایی‌اش شد، تا جایی که در این سال‌ها برای فیلم اشیاء از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند، برنده سیمرغ بلورین ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم فجر شد، برای فیلم «نفس» سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کرد و با شیار 143 و شبی که‌ ماه کامل شد، سیمرغ بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. آبیار که این روزها در حال ساخت جدیدترین ساخته سینمایی‌اش به‌نام «بی‌وقتی» است، فهرست کتاب‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌اش را در اختیارمان قرار داده که در ادامه با هم می‌خوانیم.



کتاب‌های دوست‌داشتنی

خاک غریب

اثر: جومپا لاهیری، انتشارات: ماهی
درد جاودانگی
اثر: میگل د اونامونو، انتشارات: ناهید و البرز
شیعه در تاریخ ایران
اثر: رضا نیازمند، انتشارات: حکایت قلم نوین

 فیلم‌های دوست‌داشتنی


  1917

محصول سال2019، کارگردان: سم مندس
  زندگی من بدون من
محصول سال 2003، کارگردان: ایزابل کواکست
  فیلم مِه
محصول سال 2007، کارگردان: فرانک دارابونت



 

این خبر را به اشتراک بگذارید