• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101216
+
-

روز قدس بهانه‌ای است برای آشنایی با 8 مکان معروف فلسطین

سرزمین مقاومت

خاورمیانه درست در این نقطه به اوج می‌رسد؛ سرزمینی که نماد مقاومت و دادخواهی علیه ظالمان زمانه است. اینجا هیچ‌کس بی‌تفاوت نیست. همه خوب یادشان مانده که زمین زیرپایشان متعلق به آنهاست و تا ابد متعلق به آنها خواهد ماند. مقدس‌ترین و دورترین مسجد، محل معراج نبی‌اسلام(ص)، زادگاه و میعاد پیامبران الهی و مکان‌مقدس برای 3دین توحیدی، همه و همه در این جغرافیا جمع شده‌است. فلسطین، واژه‌ای نیست که از کنارش بی‌توجه بگذریم. چشم دوخته‌ایم به روزی که وعده الهی تحقق می‌یابد و حق به حق‌دار خواهد رسید. در این گزارش شرحی بر مکان‌های پررمز فلسطین آورده‌ایم تا با این کشور و جاذبه‌های آن بیشتر آشنا شویم.

   به احترام قبله نخستین


مسجدالاقصی، به‌معنای دور‌ترین مسجد، نخستین قبله مسلمانان و محل عروج پیامبر اکرم(ص) به عرش الهی است. درباره علت نامگذاری این مسجد گفته می‌شود که به دلایل دوری از مکه به چنین نامی خوانده شده است. حریم مسجد در برگیرنده صخره مبارکه‌ای است که پیامبر گرامی اسلام(ص) از فراز آن به سماوات عروج کردند و گنبدی بر بالای آن بنا شده است. شرح معراج رسول خدا در ابتدای سوره اسراء آمده است. مسلمانان تا سال یکم هجری نمازشان را به سوی این مسجد اقامه می‌کردند اما به دستور الهی قبله به سمت کعبه تغییر یافت.




نماد معراج پیامبرص


پس از مسجدالاقصی، مسجد «قبه‌الصخره» مهم‌ترین و مقدس‌ترین مسجد در منطقه بیت‌المقدس به شمار می‌رود. مسجد قبه‌الصخره یکی از قدیمی‌ترین و زیبا‌ترین نمونه‌های هنر معماری ارزشمند در تمدن اسلامی است. علت نامگذاری این مسجد به‌وجود سنگی در داخل آن بر می‌گردد که مورد احترام پیروان 3دین اسلام، مسیحیت و یهودیت است. در روایت‌ها آمده که پیامبر اکرم(ص) از روی این صخره سوار بر براق شد و به معراج رفت. گنبد طلایی، درست روی محل صخره قرار گرفته است. برپایی نماز جماعت فلسطینی‌ها در صحن بیرونی این مسجد همیشه با تدابیر شدید امنیتی صهیونیست‌ها همراه بوده است. 




مقبره جد رسول خداص 


عمروالعلاء، پسر عبدالمناف معروف به هاشم از بزرگان قبیله قریش و شهر مکه بود. او بزرگ خاندان بنی‌هاشم به شمار می‌رفت. هاشم‌ابن عبدالمناف، نخستین کسی است که مسافرت‌های تابستانی و زمستانی قریش را به مناطق مختلف معمول ساخت. او زمستان‌ها به یمن و حبشه و تابستان‌ها به سمت غزه و شام رهسپار می‌شد. او برای کعبه اهمیت زیادی قائل بود و همواره قریش را به احترام شایسته آن تشویق می‌کرد. مردم مکه نیز به‌دلیل همین خصوصیات به او لقب سرور عرب یا سید دادند؛ لقبی که بعد‌ها در فرزندان او باقی ماند. هاشم در یکی از سفر‌هایش در غزه فلسطین درگذشت و بارگاه او با نام مسجد السیدهاشم در منطقه قدیمی درج واقع شده است.




مقبره حضرت یوسف ع


پس از مرگ یوسف‌نبی(ع) درگیری میان اقوام و طوایف مختلف صورت گرفت. هر طایفه‌ای می‌خواست تا پیکر یوسف در شهر و دیار آنها به خاک سپرده شود تا مزار او همچون دوران زندگی‌اش مایه برکت و افزایش روزی باشد. در ‌‌نهایت رأی بر این شد که پیکر یوسف‌نبی(ع) را زیر رودخانه نیل دفن کنند تا آبی که از روی آن می‌گذرد، متبرک شده و به همه خیر برساند. بعد‌ها هنگامی که موسی(ع) قصد داشت از مصر خارج شود به وصیت یوسف‌نبی(ع) عمل کرد و پیکر او را از آن مدفن خارج ساخت تا به سمت شام ببرد و در کنار پدرانش به خاک بسپارد. مقبره حضرت یوسف(ع) هم‌اکنون در محلی به نام خلیل در شهر نابلس واقع شده است.



ابراهیم ع، اینجاست


حضرت ابراهیم(ع) در منطقه حبرون مزرعه‌ای داشت. هنگامی که همسرش ساره از دنیا رفت او را در گوشه‌ای از مزرعه به خاک سپرد. حضرت ابراهیم(ع) نیز در همین محل مدفون شده است. این منطقه هم‌اکنون در شهر الخلیل در ۳۷کیلومتری جنوب غربی بیت‌المقدس واقع شده است. در برخی روایت‌ها، مقبره آن حضرت در شام ذکر شده که احتمالاً به‌خاطر اسم عام و شهرت تمام آن مناطق به شام اینگونه آورده شده است. پیامبران هر 3دین توحیدی جهان، از فرزندان ابراهیم(ع) به شمار می‌آیند. نام حضرت‌ابراهیم(ع) در بسیاری از سوره‌های قرآن آمده و به سبب همکلامی با خداوند به خلیل‌الله معروف بوده است.



ساخت دیوار حائل


رژیم اشغالگر قدس در‌ماه آوریل ۲۰۰۲ میلادی تصمیم گرفت شبکه‌ای از موانع بتونی موسوم به دیوار حائل را در کرانه باختری رود اردن ایجاد کند. ساخت این دیوار تبعات منفی انسانی، ‌‌اجتماعی و اقتصادی را برای مردم فلسطین به همراه داشت. برای همین، مسئله به شورای امنیت سازمان ملل کشیده شد. رژیم اسرائیل از سال۱۹۹۶ میلادی طرح‌هایی را برای جلوگیری از تردد عادی فلسطینی‌ها از سمت کرانه باختری رود اردن بررسی می‌کرد. این رژیم دلیل ساخت این دیوار‌ها را امنیتی و نه سیاسی می‌داند. وزارت دفاع رژیم صهیونیستی قصد دارد کل مسیر کرانه باختری را با دیوارهای بتونی جدا سازد. 



تاوان حمایت


نوار غزه، طی سال‌های اخیر، نماد مقاومت نیروها و مردم فلسطین و نیز نشانه‌ای از مظلومیت آنها شده و بوده است. نوار غزه، ناحیه‌ای است به شکل نوار که چسبیده است به دریای مدیترانه. از جنوب، 11 کیلومتر با مصر و از شمال و شرق هم 51کیلومتر با رژیم اشغالگر قدس مرز مشترک دارد. بزرگ‌ترین شهر نوار غزه، شهری به نام غزه است. رفح، بیت لحیا و خان‌یونس نیز از دیگر شهرهای این نوار محسوب می‌شوند. این نوار، در کل پذیرای یک میلیون و نیم فلسطینی است. محاصره این منطقه و حمله‌های مختلف به آن، بعد از نقض قرارداد عدم‌حمله بین حماس و دیگر گروه‌ها با رژیم اشغالگر قدس، اوج گرفته است. 



محل شهادت عزالدین قسام


هنگامی که فلسطین تحت قیمومیت انگلیسی‌ها قرار داشت تلاش مبارزان برای آزادسازی آن آغاز شد. مبارزان فلسطینی به رهبری شیخ عزالدین قسام در یکی از قدیمی‌ترین مناطق این کشور با استعمارگران انگلیسی جنگیدند. شیخ‌ عزالدین که امروزه به‌عنوان پدر مقاومت فلسطین شناخته می‌شود، در سال۱۹۳۵ میلادی در روستای قدیمی یعبد با نیروهای انگلیسی درگیر می‌شود. انگلیسی‌ها در ‌‌نهایت مجبور به محاصره سه‌طرفه روستا شده و شیخ عزالدین را در جنگل نزدیکی یعبد به شهادت می‌رسانند. هم‌اکنون بسیاری از فلسطینی‌های شهادت‌طلب که برای مبارزه با رژیم صهیونیستی قدم برمی‌دارند از اهالی این روستا هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید