• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10121
+
-

حال و هوای میدان مرکزی میوه و تره‌بار در روزهای پایانی سال

بفرما میوه دستچین و مرغوب

بفرما میوه دستچین و مرغوب

الناز عباسیان 

منطقه 19

این روزها حال و هوای میدان مرکزی میوه و تره‌بار دیدنی است. از یکسو کامیون‌های پر از میوه را می‌بینیم که کنار غرفه‌ها توقف کرده و کارگرها در حال جابه‌جایی میوه‌ها هستند و آن‌سو‌تر وانت‌بارها، میوه‌های خوش آب و رنگ را بار زده و برای فروش به مناطق مختلف شهر می‌برند. در اینجا تب و تاب خرید و نزدیک شدن عید را به وضوح می‌توان دید. میدان مرکزی میوه و تره‌بار پر از سوله‌‌هایی است که در آنها میوه‌ها به‌طور عمده یا جزئی به مشتریان فروخته می‌شود.
    
در اینجا هر نوع میوه‌ای که بخواهیم می‌توانیم با کیفیت خوب و با قیمت مناسب بخریم. برای همین کم نیستند مشتریانی که برای خرید میوه شب ‌عیدشان به اینجا می‌آیند. در مقابل یکی از حجره‌ها چند نفر مشغول چیدن جعبه‌های میوه داخل خودرو شخصی‌شان هستند. اغلب این مشتریان مسن و جا افتاده‌اند. آنهایی که بزرگ خانواده‌اند خرید میوه از میدان مرکزی تره‌بار را ترجیح می‌دهند، زیرا روزهای نخست سال پذیرای تعداد زیادی از مهمانان نوروزی‌اند و خرید عمده، ارزان و مرغوب برای آنها مقرون به صرفه است.

حاج «جمشید رفیعی» یکی از ریش‌سفیدان ساکن محله خزانه است که هر سال برای پذیرایی از مهمان‌های نوروزی خود از میدان مرکزی میوه و تره‌بار خرید می‌کند و با لبخندی بر لب می‌گوید: «به محض تحویل سال نو خانه ما پر از مهمان می‌شود. دختران و پسرانم که ازدواج کرده‌اند، همراه همسر و فرزندانشان به خانه‌ام می‌آیند. در کنار آنها، افراد دیگری هم در روزهای نخست سال برای عید دیدنی به خانه‌ام می‌آیند. به همین خاطر همیشه میوه، آجیل و شیرینی زیادی می‌خرم. سال‌هاست که میوه را به‌صورت عمده و جعبه‌ای از میدان مرکزی میوه و تره‌بار می‌گیرم.

برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند خرید میوه‌های جعبه‌ای و باکسی مناسب نیست، باید بگویم که اینجا همه میوه‌ها دستچین شده و مرغوب است. میوه رو و ته جعبه هم با هم فرقی نمی‌کند.» او معتقد است خرید از میدان تره‌بار حسن دیگری هم دارد: «علاوه بر قیمت مناسب میوه، تنوع آن هم یکی از مزیت‌های خرید از میدان مرکزی میوه و تره‌بار است.»


افزایش ساعت کار بازارهای تره‌بار 

میدان مرکزی میوه و تره‌بار در تمام روزهای سال و حتی ایام نوروز به‌صورت 24ساعته فعال است و مبادلات میوه و تره‌بار شبانه‌روز صورت می‌گیرد اما ساعت کار میادین و بازارهای میوه و تره‌بار سطح شهر در روزهای آخر اسفند با روزهای دیگر سال تفاوت دارد. زیرا در این ایام مراجعه خریداران به این مجموعه‌ها  زیاد می‌شود.

«عبدالحسین رحیمی» مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار در این‌باره به خبرنگار همشهری‌محله می‌گوید: «از 24 تا 28 اسفند، غرفه‌داران از ساعت 7:30 تا 21 به‌صورت یکسره فعالیت می‌کنند تا شهروندان بتوانند مایحتاج خود را از این مجموعه تأمین کنند. روز تحویل سال یعنی سه‌شنبه 29اسفند هم از ساعت 7:30 تا 14 بازارها فعال هستند.» او همچنین از تشکیل کمیته‌های کنترل برای مقابله با تخلف‌های احتمالی، فعالیت اکیپ‌های نظارت بهداشتی و ویژه نظارت عمومی بر وضعیت محصولات و عملکرد و رفتار متصدیان خبر می‌دهد. 


راه‌اندازی جایگاه‌های موقت میوه 

مسئولان شهرداری تهران در تلاشند تا در طرح استقبال از نوروز، با همه ظرفیت نسبت به تأمین میوه و تره‌بار، محصولات دامی، پروتئینی، لبنی، آجیل، حبوبات و سایر اقلام کشاورزی و فرآوری شده مورد نیاز شهروندان تهرانی اقدام کنند. به همین منظور مسئولان سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار برای دسترسی آسان‌تر شهروندان به بازارهای میوه و تره‌بار، در این ایام اقدام به راه‌اندازی چند بازار جدید میوه و تره‌بار کرده‌اند.

همچنین در روزهای پایانی سال هم 60جایگاه موقت میوه و تره‌بار در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار مناطق بیست‌ودوگانه برپا شده است. در این جایگاه‌های عرصه تک محصولی در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار، غرفه دراختیار تولیدکننده قرار گرفته تا محصولات خود را مستقیم عرضه کند.

در همین راستا سعی شده محل‌هایی در این جایگاه‌ها به عرضه اقلام هفت‌سین، ماهی قرمز و گل و گلدان اختصاص یابد. 40مکان هم به طرح تنظیم بازار با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شده است تا با ارائه محصولات با قیمت مصوب دولت، مانع از افزایش قیمت کالا‌ها و محصولات شوند. 

به گفته رحیمی، امسال مشکل سرمازدگی میوه را نداشتیم و خوشبختانه میوه‌های مرغوب با قیمت مناسب به سفره‌های هفت‌سین می‌رسد: «تلاش ما این است تا امسال شعار شهردار تهران با عنوان «تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی» محقق شده و همه چیز در حد مطلوب پیش برود. تمهیداتی هم اتخاذ شده تا امسال طرح استقبال از نوروز متفاوتی را در بازارهای میوه و تره‌بار داشته باشیم.»

این‌طور که مسئولان از ورود میوه‌های خارجی به سفره‌های ایرانی می‌گویند، گویا در میادین و بازارها هیچ میوه خارجی جز 4میوه مجوزدار (نارگیل، موز، آناناس و انبه) عرضه نمی‌شود. البته ناگفته نماند همه ساله در اواخر اسفند، میلیون‌ها ماهی قرمز و کوچک هم وارد میدان مرکزی تره‌بار می‌شود و کاسبان با خرید آنها اقدام به عرضه ماهی در واحدهای خود می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید