• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 31 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101162
+
-

اتمام حجت با حاشیه‌سازان

شورا
اتمام حجت با حاشیه‌سازان


مجید جباری ـ خبرنگار

شورای شهر تهران دیروز در جلسه فوق‌العاده ضمن بررسی دستور جلساتش فرصت را غنیمت شمرد تا از تنش‌های پیش آمده در جلسه روز یکشنبه بر سر بررسی یکی از دستور جلسات، از شهروندان تهرانی عذرخواهی کند. کاری که محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران به نمایندگی از مجموعه شورا پیش از به جریان انداختن دستور جلسات انجام داد، آب پاکی را روی دست حاشیه‌سازانی ریخت که در این روزها بدشان نمی‌آید از آب گل‌آلود اختلاف نظر- که در سیستم‌های پارلمانی کاملا طبیعی است- ماهی بگیرند. هاشمی از رسانه‌ها خواست تا اختلاف نظر اعضای شورا درباره یک‌طرح یا لایحه را به درگیری سیاسی و اختلافات کلی تشبیه نکنند. این موضوع مورد تاکید تعداد دیگری از اعضای شورا هم قرار گرفت تا جایی که برخی از آنها در حاشیه جلسه به خبرنگار همشهری گفتند که موضوع اختلاف نظرها در پارلمان‌ها مسئله‌ای طبیعی است و شورا همچنان همدل خواهد بود.
 اما شورای شهر تهران دیروز، سه‌شنبه پیش از اینکه وارد دستور کار اول یعنی بررسی پرونده‌های پلاک ثبتی شهر شود، نطق و تذکرات اعضا را شنید و پس از وقفه‌ای کوتاه، بار دیگر پای درددل نماینده شورایاران مناطق تهران نشست. این‌بار اما قرعه به نام منطقه‌ای افتاد که سال‌های سال میزبان ساختمان‌های شورا و شهرداری تهران در محله قدیمی سنگلج است. به این ترتیب، میکائیل سعید، رابط شورایاری منطقه12 در حضور اعضا گزارشی از مشکلات و ظرفیت‌های منطقه12 تهران را ارائه کرد و اعضای شورا هم هریک درباره این مسائل نقطه نظراتشان را گفتند.

بافت فرسوده و آسیب‌های اجتماعی، 2بحران منطقه12
میکائیل سعید رابط منطقه12 در صحن شورای شهر تهران، به تشریح چالش‌ها و ظرفیت‌های منطقه پرداخت و گفت: «منطقه12 تهران به‌عنوان منطقه‌ای قدیمی، تاریخی‌ترین محله‌ها را در خود جا داده است. محلات منطقه12 عموما با مشکلات یکسانی روبه‌رو هستند. ازجمله این مشکلات تعریض خیابان‌ها، بافت فرسوده و آسیب‌های اجتماعی است. از این‌رو شاید بتوان گفت شورایاران منطقه12 با بیشترین حجم مطالبات از سوی مردم روبه‌رو هستند.» او درادامه با تشریح بافت جمعیتی و جغرافیایی، به فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه هم اشاره کرد و گفت: «این منطقه دارای ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاران اقتصادی است. از سوی دیگر حضور فعالان اجتماعی به‌ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد و کانون‌های محلی ظرفیت منحصر به فردی را برای محلات منطقه12 به‌وجود آورده است. وجود اماکن مذهبی، تاریخی، وزارتخانه‌ها و مجلس، ظرفیت گردشکری مناسب و وجود بازار بزرگ تهران در این منطقه از دیگر ظرفیت‌های منطقه است. نماینده شورایاری منطقه12 همچنین فرسودگی منطقه، آلودگی صوتی و آلودگی هوا، بلاتکلیفی پروژه‌های نیمه‌تمام به‌علت کمبود نقدینگی و اعتبار، تراکم بالای جمعیت، کمبود پارکینگ در موقعیت جغرافیایی بازار و همچنین وجود آسیب‌های اجتماعی (هرندی و شوش) را از تهدیدهای منطقه عنوان کرد.» او همچنین مسائل مهم محلات منطقه12 را به‌ترتیب اولویت، آسیب‌های اجتماعی، ترافیک منطقه، به‌هم تنیدگی خطوط برق و خطر آتش‌سوزی و فرسودگی شبکه فاضلاب عنوان کرد و با توجه به جمع‌بندی شورایاران در جلسات و کارگروه‌های تخصصی پیشنهاداتی را برای عبور از مشکلات منطقه12 اعلام کرد.

واکنش شورا 
پس از شنیدن فرصت‌ها، تهدید‌ها و راه‌حل‌های نماینده شورایاری منطقه12 هریک از اعضا به این گزارش واکنش نشان دادند و نقطه نظراتشان را مطرح کردند. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: «پروژه چهارراه گلوبندک یکی از پروژه‌های مهم با حجم بالای سرمایه‌گذاری است که توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در منطقه12 آغاز شده و به‌رغم اینکه به‌شدت می‌تواند به رفع مشکلات منطقه کمک کند، متوقف مانده و شرایط نامناسبی را در آن محدوده ایجاد کرده است، اعضای شورای شهر نیز تذکرات متعددی را در این خصوص داشته‌اند، اما این پروژه همچنان بلاتکلیف است که تقاضا دارم رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا این موضوع را پیگیری کنند.» او همچنین طی تذکری به شهرداری تهران خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر ایمن‌سازی‌ بازار تهران شد.

تاراج بافت تاریخی تهران 
احمدمسجد جامعی هم در واکنش به گزارش شورایاری منطقه12 اظهار کرد: «تهران و خاطراتش در حال تاراج شدن است. درحالی‌که ما برای حفظ این هویت و خاطرات، مصوبات زیادی داریم. به‌طور مثال، حفظ خانه بهبهانی به‌عنوان خانه مشروطه و خانه شیخ‌فضل‌الله‌ نوری یا عکاسی تهامی به‌عنوان بخشی از خاطرات شهر است.» این عضو فرهنگی شورای شهر تهران، با اشاره به ساخت‌وسازهایی که در اطراف ساختمان مجلس انجام شده است، گفت: «ساخت این بنا در کنار مجلس به ساختمان مجلس که ساختمانی میراثی بود، لطمه زد.» مسجدجامعی به پیشنهاد انتصاب شهردار بافت تاریخی در مدیریت‌های گذشته شهر تهران گریزی هم زد و ادامه داد: «این اتفاق به‌دلیل تداخل با وظایف شهردار منطقه، پیگیری نشد.

بافت فرسوده تهدیدی برای منطقه
زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر اما از فرصت استفاده کرد و بار دیگر به تهدیدهای بافت فرسوده و پلاک‌های ناایمن اشاره کرد و گفت: «ما در منطقه۱۲ تهران با مشکلات معتدد جدی روبه‌رو هستیم. حدود ۲هزار ملک ناایمن، ۱۴۰پلاک پرخطر و ۸۵پلاک بسیار پرخطر در منطقه۱۲ وجود دارد که تنها بخشی از این تهدیدات است.» 

زهرا  نژاد بهرام که عضو کمیسیون شهرسازی شورا هم هست،  درباره بافت فرسوده منطقه 12 گفت: «به‌رغم اینکه کانون سیاسی و اقتصادی کشور در این منطقه حضور دارد، یکی از قوه‌ها در اینجا مستقر است ولی ما در اینجا یک مسئله خیلی جدی داریم. از سوی دیگر، 14محله در منطقه12 داریم که هرکدام از اینها می‌توانند قلب تهران باشند و کانون شکل‌گیری تهران شاید یکی از همین محله‌ها بوده است. اما یکی از جدی‌ترین مسائل این منطقه بحث فرسودگی است. براساس تحقیقات شاید منطقه۱۰ نخستین منطقه فرسوده شهرداری تهران باشد اما به لحاظ مساحت منطقه۱۲ نخستین منطقه فرسوده تهران است.»
مجید فراهانی، هم عضو دیگر شورا بود که به گزارش شورایاری منطقه12 واکنش نشان داد. رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بر ضرورت ارائه فهرست پروژه‌های اجرایی هر محله با اخذ نظر مشورتی شورایاری محله تا خرداد‌ماه تأکید کرد و گفت: «اهم مشکلات و مسائل محلات منطقه12 با تدبیر مؤثر ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در تهیه سند تحویل و تحول محلات با همکاری شورایاران شناسایی شده است. با رأی اعضای شورای شهر تهران، در تبصره35 بودجه سال1399 شهرداری تهران مکلف شد از محل اعتبارات توسعه محلات نسبت به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس محلی براساس سند توسعه محله و نیازهای اهالی محله با استفاده از نظرات و مشارکت شورایاری محله اقدام کند. بنابراین، انتظار شورایاران و ما از شهرداری عملیاتی شدن این تبصره است و امیدوارم اجرای این تبصره به سرنوشت تهیه سند توسعه محلات دچار نشود.»

اخطار نسبت به حذف گیاهان بومی
واکنش سیدآرش حسینی مسلانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران هم در حوزه تخصصی‌اش بود. او ضمن اینکه از شهرداری خواست ریشه‌کنی و حذف گیاهان بومی را متوقف کند، گفت: «متأسفانه گزارش‌های رسیده از برخی مناطق، حاکی از آن است که پیمانکاران فضای سبز مجددا اقدام به ریشه‌کنی و تخریب ذخایر ژنتیک بومی شهر تهران کرده‌اند. بنابراین به شهرداری تهران به‌ویژه حوزه فضای سبز مناطق 22گانه تذکر می‌دهم در اسرع وقت اجرای کامل مفاد بخشنامه حفظ و صیانت از گیاهان بومی را در دستور کار قرار داده و از سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران می‌خواهم در فرصت یک‌ماه گزارش کاملی از اقدامات پیشگیرانه (حقوقی و فنی) و نتایج ارزیابی عملکرد مناطق 22گانه را به شورای شهر تهران ارسال کند.»

بازنشستگان محلی راهنمای گردشگری شوند
ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران اما واکنشش به گزارش شورایاری منطقه12 را درقالب پیشنهادی مطرح کرد و گفت که از بازنشستگان محلی ساکن در منطقه، به‌عنوان راهنمای گردشگری استفاده شود. خداکرمی، خطاب به نماینده شورایاری منطقه12 گفت: «با توجه به بافت فرهنگی تاریخی و به‌خصوص موزه‌هایی که در منطقه۱۲ موجود است، آیا برنامه‌ای دارید که افراد منتخب محلی در قالب راهنماهای تور گردشگری و محلی، برای موزه‌های محلات منطقه۱۲ انتخاب شوند؟ این کار ضمن اینکه احساس مفید بودن به فرد داوطلب می‌دهد، تاریخ شفاهی محلات را در خاطره‌ها ماندگار و سپس ثبت می‌کند. اگر چنین برنامه‌ای دارید که چه بهتر و در غیراینصورت روی آن مطالعه شود و افراد داوطلب به‌خصوص بازنشستگان به‌کار گمارده شوند.

بررسی پلاک‌های ثبتی و خروج 2لایحه 
بررسی پرونده پلاک‌های ثبتی و تعیین تکلیف باغ بودن یا نبودن این پلاک‌ها اما نخستین دستور جلسه دویست و پانزدهمین جلسه شورای شهر تهران بود. به این ترتیب، در جلسه دیروز، شورای شهر پس از بحث و بررسی‌ پرونده‌ها، چند پلاک ثبتی را با رأی اعضا باغ تشخیص داد و چند پلاک دیگر هم نتوانست آرای شورا برای باغ بودن را جلب کند. دیروز همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ارجاع  2لایحه از سوی شهرداری تهران که در کمیسیون‌ها بررسی نشده بود مخالفت کردند و این 2لایحه که به گفته محسن هاشمی، رئیس شورا مکمل لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری است، از دستور خارج شد.


تذکرهای پیش از دستور اعضای شورای شهر در جلسه دویست و پانزده

شهرداری بدهی‌های دولت را به شورا اعلام کند
مرتضی الویری ـ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران



براساس تبصره۲ ماده۲۷ مصوبه برنامه 5ساله سوم، شهرداری تهران موظف بود نسبت به شناسایی و حسابرسی بدهی‌های دولت به شهرداری از طریق استفاده از خدمات سازمان حسابرسی اقدام و میزان و نوع بدهی‌های قطعی دولت به شهرداری را حداکثر تا پایان سال اول برنامه به شورا اعلام کند. شهرداری همچنین موظف بود تا پایان اردیبهشت هر سال میزان بدهی‌های قطعی دولت به شهرداری تا پایان سال گذشته، میزان بدهی تسویه شده در سال گذشته و برنامه تسویه مطالبات در سال‌جاری را به‌صورت عمومی منتشر کند. لازم است شهرداری در مورد اجرای این مسئولیت‌ها توجه کند. بنابراین، در این خصوص به شهردار تهران تذکر می‌دهم.


اعلام جانباختگان کرونا به تفکیک استان ضرورت دارد
محمدجواد حق‌شناس ـ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران



توقف اعلام آمار تفکیکی مبتلایان و جانباختگان ناشی از کرونا با توجه به شرایط جمعیتی و سطح شیوع بیماری در پایتخت به یکی از دغدغه‌های اصلی اعضای شورای شهر تهران تبدیل شده و این خواسته قانونی بدون ارائه هیچ دلیل و توضیحی به اجرا در نیامده است. از این‌رو در راستای عمل به وظایف قانونی شورا باید مراتب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شود. تصمیم مسئولین امر در ارائه نشدن آمار مربوط به مبتلایان کووید-۱۹ به‌صورت استانی، به‌ویژه برای تهران با ویژگی‌های منحصر به فرد این شهر، به گفته مدیران مربوطه استانی و متخصصین این حوزه، آثار زیانباری در شیوع این بیماری دارد. خواهشمند است آمار مبتلایان قربانیان ویروس کرونا به شکل سابق و به‌صورت تفکیک‌شده در استان‌ها و کلانشهرها اعلام شود.


رئیس‌جمهوری به وزارت کشور تذکر دهد
سیدمحمود میرلوحی ـ رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران



براساس اصول قانون اساسی، شورای‌عالی استان‌ها حق دارد در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و مستقیم از طریق دولت به مجلس پیشنهاد کند و این طرح‌ها باید در مجلس بررسی شوند. همچنین در اصل103 قانون آمده است که استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند. این در حالی است که همزمان با سالروز تشکیل شوراها با مداخله وزارت کشور در انتخابات هیأت رئیسه شورای‌عالی استان‌ها و ارجاع موضوع به حل اختلاف، درنهایت رأی به تجدید انتخابات شورای‌عالی استان‌ها شد. این اقدام در جهت تضعیف جایگاه شوراهاست. بنابراین از رئیس‌جمهوری درخواست داریم، نسبت به دخالت وزارت کشور در انتخابات شورای‌عالی استان‌ها به این وزارتخانه تذکر دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید