• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 31 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101122
+
-

باید بیاموزیم که با زلزله زندگی کنیم

شهردار تهران در برنامه باغ رمضان عنوان کرد: زلزله یک واقعیت عمومی است باید در برابر آن آماده باشیم

گزارش
باید بیاموزیم که با زلزله زندگی کنیم


محمد سرابی ـ خبر‌نگار

 شهردار تهران عصر دیروز به مجموعه باغ کتاب رفت تا در برنامه باغ‌رمضان حضور یابد. پیروز حناچی در این برنامه که در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد برگزار می‌شود، اظهار کرد: تهران بارها زلزله را تجربه کرده است. بنابراین، هر زلزله باید یک مانور به‌حساب آید. 2هفته پیش هم یک زلزله داشتیم که خسارتی وارد نکرد ولی باعث نگرانی شهروندان شد. ما ستاد مدیریت بحران شهر را تشکیل دادیم و دستگاه‌هایی مانند شرکت گاز آمادگی خود را اعلام کردند.
او بیان کرد: ما باید یاد بگیریم به‌جای اینکه در لحظه زلزله بترسیم، آمادگی داشته باشیم و خانه‌های مجهزی بنا کنیم. من دیده‌ام دیوار راهرو و پلکان برخی آپارتمان‌ها با سنگ پوشانده شده است. اگر این سنگ‌ها در جای خود محکم نشده باشند، اصلی‌ترین مانع در راه خروج در هنگام وقوع زلزله هستند. باید به‌جهت قانونگذاری و اجرا و همچنین در مرحله ساخت و خرید خانه به این نکات توجه داشته باشیم.
شهردار در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: 40سال پیش در بافت بازار تهران خانه مسکونی داشتیم که اکنون تمام آنها تبدیل به انبار شده‌اند و درنتیجه این مناطق دچار شب‌مردگی شده است و برگرداندن آن کار آسانی نیست. حناچی اظهار کرد: متأسفانه برای مداخله و عوض کردن یک رویه اختیارات با مسئولیت‌ها تناسب ندارد. در برخی کشورها شهرداری اختیاراتی در حوزه‌های آموزش، خدماتی، اجتماعی، بهداشت و حتی امنیت دارد. اما در کشور ما به‌دلیل نداشتن اجماع‌نظر لایحه مدیریت جامع شهری هم به نتیجه مطلوب نرسیده است. او با اشاره به تاریخچه خیابان‌هایی مانند لاله‌زار اظهار کرد: اینها صفحات شناسنامه یک شهر است که باید آن را دائم به یاد بیاوریم.
شهردار تهران با اشاره به بررسی موضوع اجاره دادن پیاده‌روها به همشهری، گفت: فارغ از مسائل مالی می‌توانیم بخشی از فضای عمومی شهر را به حوزه‌های اقتصادی مجاور آن اختصاص بدهیم، حق شهر را محاسبه کنیم و جلوی موارد غیرقانونی را هم بگیریم. با این کار شهر از حالت مکانیکی خارج و برخی فضاها به‌عنوان مکانی برای گذران اوقات فراغت وارد چرخه می‌شوند.
حناچی درباره پروژه پل گیشا اظهار کرد: در پایان سال گذشته این مسیر باز شد ولی فاز دوم پروژه برای ایجاد دسترسی به محله گیشا و فاز سوم برای ایجاد دسترسی به مترو از روی بزرگراه چمران در آینده اجرا خواهد شد. شهردار تهران درباره مجموعه عباس‌آباد گفت: نخستین طرح عباس‌آباد زمانی مطرح شد که ما در دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی بودیم. آن موقع طرح تنها روی کاغذ بود ولی خوشبختانه امروز فضایی برای سرزندگی و نشاط است.
مجموعه باغ رمضان نخستین برنامه رسمی غیرتلویزیونی در بستر اینترنت است که با همکاری شهرداری تهران در 2اپلیکیشن پخش می‌شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید