• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101079
+
-

مازندران در آستانه افزایش مسافر و کرونا

تعطیلات 5 روزه ابتدای خرداد و کاهش محدودیت‌ها، نخستین موج رسمی سفرها در سال جاری و از سویی احتمالا وضعیت قرمز مجدد کرونا را برای مازندران رقم می‌زند

مازندران
مازندران در آستانه افزایش مسافر و کرونا

اشکان جهان‌آرای- ساری- خبرنگار

فرا رسیدن خرداد هر سال برای مازندرانی‌ها آغاز رسمی حضور مسافران در این استان است. تعطیلی مدارس از یک سو و تقارن تعطیلات عید فطر امسال با نخستین روزهای خرداد و فراهم شدن فرصت 5 روزه، بهترین بهانه برای سفر خواهد بود. اما در شرایطی که کشور همچنان درگیر شیوع کروناست و در برخی استان‌ها نیز روند افزایشی ابتلا به کووید19 مشهود است، حجم بالای سفرهای احتمالی به شمال، نگرانی بابت بازگشت وضعیت بحرانی به این مناطق گردشگرپذیر را در مردم و مسئولان استان‌های شمالی، به ویژه مازندران افزایش داده است.
بخش اعظمی از نگرانی‌ مسئولان استان مربوط به حضور مسافران در ساحل و دریاست. در سال‌های اخیر طرح‌های سالم‌سازی دریا پیش از خرداد در سراسر مازندران اجرا می شد و مسافران با خیالی آسوده در ساحل به تفریح می پرداختند. اما امسال با توجه به شیوع کرونا و خاص بودن وضعیت کشور، فعلا خبری از برپایی طرح‌های سالم‌سازی دریا نیست و این موضوع می‌تواند عاملی برای افزایش تعداد غریق‌ها در مناطق ساحلی و گردشگرپذیر مازندران باشد.

موج جدید سفر
«علیرضا شریعت» فرماندار محمودآباد یکی از مسئولانی است که پیش‌بینی می‌کند در صورت رعایت نشدن پروتکل‌ها و حضور پرتعداد مسافران، احتمال تغییر وضعیت مازندران از زرد به قرمز وجود دارد. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: مازندران شرایط خاصی را گذرانده و همچنان مستعد بازگشت به وضعیت قرمز مانند ماه های اسفند و فروردین است، به ویژه در مناطق گردشگرپذیر مانند محمودآباد این احتمال بیشتر وجود دارد. تعطیلات عید فطر و حضور مسافران در این شهرستان و سایر نقاط گردشگرپذیر می‌تواند شرایط نگران‌کننده‌ای را ایجاد کند.
نگرانی از تعطیلات خرداد و سیل مسافرانی که طی روزهای آتی روانه مازندران می‌شوند در اظهارات سایر مسئولان استان نیز دیده می‌شود.  «حامد روحانی‌زاده» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز پیش‌بینی می‌کند که در تعطیلات پیش رو مازندران با موجی گسترده از سفرها مواجه شود که این موضوع و تجمع مسافران در مناطقی مانند سواحل، به شیوع کرونا و بحرانی شدن شرایط جامعه منجر خواهد شد.
او به همشهری می‌گوید: علاوه بر این که عادی شدن مواجهه مردم استان با کرونا برای ما نگران کننده است، موج جدید و گسترده سفر که احتمالا در پایان این هفته مسافران زیادی را روانه مازندران می‌کند، نگرانی ما را دوچندان کرده است. نباید بگذاریم تعطیلات یا برنامه‌های حوزه گردشگری بار دیگر مازندران را در وضعیت قرمز کرونا قرار دهد.
با این حال از همین حالا روشن است که پایان این هفته جاده‌های مازندران مملو از خودروهای شخصی برای سفر به این استان خواهد شد. برقرار بودن دورکاری در بسیاری از ادارات، تعطیلی مدارس و مهم‌تر از همه عادی تلقی شدن کرونا در جامعه‌ای که فرصت نوروز را برای سفر از دست داده بود، همه چیز را برای ایجاد موجی گسترده از مسافرت‌ها به مازندران فراهم کرده است. در چنین شرایطی دو خطر مهم احساس می‌شود؛ یکی شیوع کرونا که مسئولان به آن اشاره کرده‌اند و دیگری احتمال غرق شدن مسافران در روزهایی که طرح‌های سالم‌سازی دریا به اجرا درنیامد.

تعویق اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در گفت‌وگو با همشهری از به تعویق افتادن زمان آغاز به کار طرح‌های سالم‌سازی دریا در مازندران خبر می‌دهد و می‌گوید: برخلاف سال‌های گذشته که یکم خرداد طرح‌های سالم‌سازی دریا پذیرای مسافران بود، امسال دست‌کم تا 15 خرداد این طرح‌ها اجرا نمی شود. اما برخی مقدمات برای نظارت بر حضور مسافران در سواحل استان انجام خواهد شد. از فرمانداران نیز خواسته شده که برای تعطیلات عید فطر هماهنگی لازم را برای جلوگیری از تراکم جمعیتی در سواحل به عمل آورند.
«حسین حسن‌نژاد» با بیان این که برای برپایی طرح‌های سالم‌سازی دریا پس از تعطیلات عید فطر تصمیم‌گیری خواهد شد، می‌افزاید: برای تعطیلات پیش رو به منظور پیشگیری از اتفاقات احتمالی از عوامل اجرایی طرح‌های سالم‌سازی دریا در هر شهرستان خواستیم تا اقدامات و نظارت‌های لازم برای جلوگیری از تجمع در مناطق ساحلی را انجام دهند. ضمن این که به منظور پیشگیری از غرق شدن افراد قرار است تعدادی از عوامل اجرایی طرح از یکم خرداد در نقاط ساحلی مستقر شوند تا در صورت وقوع حوادث احتمالی، نسبت به نجات غریق اقدام شود.
این مسئول درباره ضوابط آغاز به کار طرح‌های سالم‌سازی در مازندران برای امسال با اشاره به احتمال بازگشایی طرح‌ها از 15 خرداد اظهار می‌کند: در جانمایی طرح‌های سالم‌سازی امسال علاوه بر معیارهای پیشین، یعنی ممکن بودن اجرای طرح از نظر مکانی، کیفیت ساحل و شناگاه و همچنین بهداشتی بودن محدوده انتخاب شده، فراهم بودن امکان کنترل و رعایت فاصله اجتماعی نیز ملاک قرار می‌گیرد. به همین دلیل احتمالا تغییراتی در جانمایی برخی شناگاه‌ها ایجاد خواهد شد.

حضور پیشگیرانه منجیان غریق
تجربه و آمارها نشان می‌دهند که تعداد غریق‌ها در مازندران هر سال از خرداد افزایش می‌یابد و تا پایان تابستان ادامه دارد. هر سالی هم که طرح‌های سالم‌سازی، حتی به طور موقت به مناسبت ماه رمضان تعطیل شدند، تعداد غریق‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافت. بنابراین حتی با وجود تعطیلی طرح‌های سالم‌سازی تا 15 خرداد، برخی از خدمات و پایش‌ها باید در سواحل استان انجام شود.
«محمد محتاطی» دبیر ستاد ساماندهی سواحل شهرستان محمودآباد با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: کمیته پیشگیری از غریق مناطق ساحلی مازندران نقاط پرخطر و حادثه‌خیز ساحل را شناسایی کرده و قرار است از یکم خرداد نظارت بر این نقاط توسط منجیان غریق آغاز شود. در ساحل محمودآباد و سرخرود 160 منجی غریق مستقر می‌شوند، اما این استقرار به معنی آغاز به کار طرح‌های سالم‌سازی نیست.

مدیریت گردشگران در ایام کرونا
با وجود همه نگرانی‌ها و توصیه‌ها مبنی بر خودداری از سفر در تعطیلات پیش رو، مسلم است که امکان جلوگیری از حضور مسافران وجود ندارد. در این شرایط تنها راه حل ممکن مدیریت پذیرش مسافر و نظارت بر حضور گردشگران است. «مهران حسنی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به تدوین پروتکل‌های سفر هوشمند، به همشهری می‌گوید: برای پذیرش مسافران دستورالعملی تهیه شده که به منظور بررسی نهایی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است تا آغاز به کار زیرساخت‌های گردشگری در مازندران با رعایت همه نکات الزامی پیشگیری از شیوع کرونا انجام شود.
او می‌افزاید: اجرای نکات موجود در دستورالعمل بازگشایی زیرساخت‌های گردشگری الزامی است و نظارت بر روند کیفی تعهد به دستورالعمل‌ها نیز با سه شکل نظارت میدانی توسط دستگاه‌های متولی، نظارت مردمی توسط شهروندان با ارائه گزارش به شماره 09629 و نظارت کارشناسان بهداشت انجام می‌شود.
به گفته حسنی در دستورالعمل در نظر گرفته شده برای آغاز به کار تأسیسات گردشگری نکات مهمی مانند استفاده از تجهیزات بهداشت فردی، مناسب‌سازی فضاهای حضور گردشگران و رعایت فاصله اجتماعی در همه بخش‌های مرتبط با گردشگری در نظر گرفته شده است. این‌طور به نظر می‌رسد که بالاخره پس از 3 ماه تعلیق در صنعت گردشگری مازندران، قرار است از روزهای آتی گردشگری مازندران با ساختاری متفاوت پذیرای مسافران باشد. ساختاری که از یک سو باید سلامت شهروندان مازندران و خود مسافران را در مقابل شیوع کرونا حفظ کند و از سوی دیگر ارائه خدمات به مسافران در آن مدیریت شود تا چرخ اقتصاد گردشگری پس از 3 ماه به گردش در آید. از طرفی هم چگونگی حضور مسافران در دریا و ساحل در آن مطرح است که این وضعیت می‌تواند متفاوت‌ترین فصل گردشگری مازندران را رقم بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید