• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101072
+
-

کرونا، علائم پوستی هم ایجاد می‌کند


علی ملائکه_ روزنامه‌نگار و پزشک

انواع گوناگون دانه‌های پوستی یک علامت رایج در بسیاری از بیماری‌های ویروسی هستند، اما یک علامت پوستی در میانه شیوع کرونا جلب توجه کرده است:«انگشت کووید»، تورم انگشتان پا که با قرمزی، دردناکی و گاهی خارش پوست همراه است و شبیه به سرمازدگی پوست در دست‌ها و پاهای افرادی است که برای مدت طولانی در هوای سرد در بیرون از خانه بوده‌اند.
انجمن متخصصان پوست آمریکا می‌گوید: اگر تنها مشکل بیماران این عارضه پوستی در انگشتان باشد، نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست.
این انجمن توصیه می‌کند افرادی که فکر می‌کنند دچار انگشت کووید هستند و دلیل دیگری برای مراجعه اضطراری ندارند، موضوع را از راه دور با پزشک‌شان در میان بگذارند. بعد پزشکان باید تصمیم بگیرند که آیا بیمار باید در خانه بماند یا به بیمارستان مراجعه کند و آزمایش ویروس کرونا بدهد.
علائم پوستی دیگری هم در کووید-۱۹ گزارش شده است. متخصصان پوست در یک پژوهش ۸۸ بیمار کووید-۱۹ را در بیمارستانی در ایتالیا بررسی کردند و دریافتند از هر 5 نفر یک نفر علائم پوستی دارد که اغلب به‌صورت دانه‌های پوستی کوچک پهن یا برجسته روی تنه بودند.
پزشکان اسپانیایی در یک بررسی دیگر رشته‌ای از ۳۷۵ بیمار با عفونت ثابت‌شده کرونا را گزارش کردند که انواعی از شکایات پوستی را داشتند؛ از کهیر گرفته تا ضایعات پوستی شبیه آبله‌مرغان و تورم انگشتان پا.
این علائم پوستی برای برخی از بیماران نخستین یا حتی تنها علامتی است که از بیماری بروز می‌کند. در بیماران دیگر این عوارض پوستی ممکن است همزمان یا حتی چند هفته پس از دچار شدن به علائم شایع‌تر و وخیم‌تر کووید- ۱۹ رخ ‌دهد.
علائم پوستی مانند انگشت کووید فقط در بزرگسالان رخ نمی‌دهد، کودکان دچار عفونت با ویروس کرونا نیز ممکن است دچار آنها شوند.
هنوز دقیقا معلوم نیست که این ضایعات پوستی صرفا نتیجه واکنش التهابی هستند یا ویروس با تکثیر در پوشش درونی عروق پوست آنها را ایجاد می‌کند یا لخته‌های خونی میکروسکوپی عامل ایجاد آنها هستند.
خبر خوب این است که اغلب این تظاهرات پوستی ازجمله انگشت کووید علائم وخیمی به شمار نمی‌روند و معمولا به‌خودی خود بهبود پیدا می‌کنند.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید