• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101039
+
-

سفرنامه زباله‌سوز چینی از پکن تا بعد

دستگاه اهدایی شهرداری پکن به شهرداری تهران برای بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی وارد ماجرای پیچیده‌ای شده؛ برخی می‌گویند این دستگاه به سمت قم می‌رود

سفرنامه زباله‌سوز چینی از پکن تا بعد

محمود مولایی _ خبر‌نگار

دستگاه زباله‌سوز چینی هنوز وارد ایران نشده، اما مقصد آن در شرایطی تهران اعلام شده است که نگرانی بابت انتقال این دستگاه به استان قم وجود دارد. دستگاه چینی از سوی این کشور به شهرداری تهران اهدا شده و قرار است از طریق بندرعباس وارد ایران شود، اما عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران معتقد است برخی تلاش‌ها برای انتقال این دستگاه به قم صورت گرفته است. زهرا نژادبهرام که در روزهای گذشته از این مسئله ابراز نگرانی کرده بود، دیروز به همشهری گفت که نمایندگان استان قم در مجلس شورای اسلامی سعی دارند دستگاه زباله‌سوز را به قم انتقال دهند. او می‌گوید: «از اینکه نماینده‌های استان قم بابت انتقال دستگاه زباله‌سوز به این استان تلاش می‌کنند، متأسف هستیم. آنها به قدری در مورد این قضیه فشار آوردند که سفیر ایران در چین اعلام کرده که این دستگاه متعلق به قم است، ولی مگر می‌شود؟» 

بارنامه به نام شهرداری تهران است

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران تأکید می‌کند که بارنامه به نام شهرداری تهران خورده است. یعنی دستگاه زباله‌سوز بعد از ورود به کشور باید به تهران منتقل شود. نژادبهرام می‌گوید: «بارنامه به نام شهرداری تهران است و این دستگاه زباله‌سوز به همراه فهرست کمک‌های شهرداری پکن به تهران بوده است. دستگاه زباله‌سوز در روزهای آینده از طریق بندرعباس وارد کشور می‌شود و به همین دلیل چند نفر از کارمندان سازمان پسماند شهرداری تهران به بندرعباس سفر کرده تا نسبت به تحویل این زباله‌سوز اقدام کنند.» 
سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تأیید می‌کند که نماینده خود را برای دریافت دستگاه زباله‌سوز از بندرعباس و رساندن آن به پایتخت فرستاده است. با این حال، به‌نظر می‌رسد تلاش استان قم برای جذب دستگاه زباله‌سوز ابهاماتی را به‌وجود آورده است؛ اینکه این تلاش‌ها نتیجه دهد و دستگاه زباله‌سوز هیچ‌گاه به تهران نرسد.

وضعیت دستگاه دوم
شیوع ویروس کرونا در ووهان چین شروع عصر جدیدی در جهان بود. چین به‌عنوان مبدا انتقال این بیماری به کشورهای مختلف بارها مورد انتقاد دولتمردان مختلف قرار گرفت. در این شرایط بحرانی، شهرداری تهران سعی کرد همراه مردم ووهان باشد و ویدئو مپینگ میدان آزادی سبب شد که سفیر چین در مصاحبه‌ای تأکید کند که اقدام ایرانی‌ها نشانگر دوستی و پیوند 2 ملت است که 2هزار سال قدمت دارد و امیدواریم پس از پایان این بیماری، شاهد تداوم روابط دیرینه 2 کشور باشیم.
با ورود بیماری کرونا از قم به شهرهای دیگر و فراگیر شدن این ویروس در ایران شهردار پکن درصدد کمک‌رسانی به شهر تهران برآمد. طوری که پیروز حناچی، شهردار تهران از اهدای یک دستگاه امحای زباله‌های بیمارستانی با ظرفیت 800کیلو در ساعت به تهران خبر داد. درحالی‌که شهردار قم ادعا کرد که این دستگاه متعلق به استان قم است و چنین بود که این دستگاه هیچ‌گاه به پایتخت نرسید. اکنون دومین دستگاه به‌زودی وارد کشور می‌شود و همچنان مشخص نیست که این‌بار پایتخت می‌تواند از ظرفیت این دستگاه بهره ببرد یا نه.

دستگاه یک میلیون دلاری
دستگاه زباله‌سوز چینی یک دستگاه تولید انرژی برق نیست. برخلاف آنچه گفته می‌شود دستگاه چینی یک دستگاه برای ضدعفونی کردن و بی‌خطر کردن زباله‌های بیمارستانی در شرایط کرونایی است. قیمت این دستگاه یک میلیون دلار برآورد شده و با دلار 17هزار تومانی 17میلیاردتومان می‌شود.
اگر این دستگاه به تهران برسد، ظرفیت ضدعفونی زباله‌های بیمارستانی از  8 تا 10تن را در روز دارد. این دستگاه از مدل دستگاه ماکروویو است و پسماند بیمارستانی را برای دفن عادی‌سازی می‌کند. عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران می‌گوید: «شهرداری پکن، ۳۰ تن اقلام مختلف پزشکی در مقابله با کرونا در پی اجرای ویدئومپینگ ووهان به شهرداری تهران اهدا کرد. امیدواریم هرچه سریع‌تر زباله‌سوز اهدایی چین در مکان اصلی خود یعنی آرادکوه نصب شود. نگاهی به آمار مبتلایان کرونا نشان می‌دهد که وضعیت قم نسبت به تهران مطلوب‌تر است و این دستگاه باید در تهران بماند کما اینکه اگر مسئولان قم علاقه‌مند به داشتن زباله‌سوز هستند می‌توانند درخواست خرید آن را به چین ارائه کنند.» 
زباله‌های بیمارستانی بعد از شیوع بیماری کرونا در تهران افزایش یافت. به گفته صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند بهمن‌ماه سال گذشته روزانه 70تن زباله بیمارستانی جمع‌آوری می‌شد، اما با شیوع این بیماری در روز بیشتر از 110تن پسماند بیمارستانی جمع‌آوری می‌شود. موضوعی که موجی از نگرانی را در میان کارگران پسماند و شهرداری تهران ایجاد کرد و حالا به‌نظر می‌رسد با بهره‌برداری از دستگاه اهدایی شهرداری پکن به تهران وضعیت عادی‌سازی زباله‌های بیمارستانی بهبود یابد.

بردن زباله‌سوز تهران به شهری دیگر غیراخلاقی است

مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس شورای اسلامی: 
در دنیا روش‌های مختلفی برای امحای زباله وجود دارد که بسیاری از این روش‌ها هم در کشور ما اجرایی شده است.اما یکی از روش‌های مناسبی که متأسفانه در گذشته کمتر به آن توجه شده زباله‌سوزی و تبدیل آن به انرژی است. دلیل بی‌توجهی به این موضوع این است که کشور ما با کمبود انرژی به‌خصوص سوخت‌های فسیلی مواجه نیست و مثلا وزارت نیرو مانند بسیاری از کشورها از شرکت‌هایی که پسماند را به انرژی تبدیل می‌کنند، حمایت نمی‌کند. اما خوشبختانه در سال‌های اخیر نگاه‌ها در ایران هم به این سمت معطوف شده و برخی سرمایه‌گذاران نسبت به این روش تمایل پیدا کرده‌اند. بر همین اساس ما هم اخیرا در مجلس قانونی را تصویب کردیم که رقمی در قبوض برق دریافت و در حسابی بلوکه می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که تمایل دارند در زمینه زباله‌سوزی سرمایه‌گذاری کنند، برق تولیدی آنها خریداری می‌شود. بنابراین، اکنون فرصت طلایی برای شهرداری‌ها فراهم شده تا مدیریت شهری چه قم و چه تهران از این فرصت استفاده کنند و بتوانند نگرانی‌های خود را در زمینه پسماند برطرف کنند.
در این زمینه چینی‌ها با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی ما تمایل به مشارکت و همکاری مشترک دارند که این موضوع به عقیده من کار خوبی است. به این ترتیب شرکت‌های داخلی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این حوزه و تولید انرژی از زباله‌سوزی، برق تولید کنند و به‌دلیل اینکه منابع لازم برای خریداری برق از آنها پیش‌بینی شده، می‌تواند مشکلات حوزه پسماند را برطرف کند.
اما اینکه اخیرا گفته می‌شود دستگاه زباله‌سوز هدیه چینی‌ها به شهرداری تهران گویا قرار است به جای تهران به شهر قم برود، بسیار غیراخلاقی است. شهرداری تهران هم نباید اجازه دهد دستگاه به شهر دیگری برود. همه باید توجه داشته باشیم که تهران، پایتخت ایران است و مشکلات بسیاری را بر دوش می‌کشد. این شهر متعلق به همه ایران است و مشکلات آن هم مشکلات همه کشور است.ضمن اینکه همه می‌دانیم که چالش‌های شهرداری تهران با دیگر شهرها متفاوت است. بنابراین معتقدم به جای اینکه مشکلی برای مدیریت شهری پایتخت ایجاد کنیم، باید به آن کمک کنیم. همه باید پای این بایستیم که اگر دستگاه زباله‌سوز مورد نظر برای تهران است، حتما به این شهر برسد.

دستگاه زباله سوز در روزهای آینده از طریق بندرعباس وارد کشور می‌شود و به همین دلیل چند تن از کارمندان سازمان پسماند شهرداری تهران به بندرعباس سفر کرده تا نسبت به تحویل این زباله‌سوز اقدام کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید