• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101022
+
-

ابهام در منابع کنکور و خستگی از مطالعه طولانی، بسیاری از پشت‌کنکوری‌ها را سردرگم کرده است

دل‌آشوب‌های کنکوری


لیلا شریف ـ خبرنگار

آوردن نام «کنکور» مانند وِردی است که با خودش بذر اضطراب و استرس را در دل پشت‌کنکوری‌ها می‌کارد، آن هم در شرایطی که دانش‌آموزان پایه دوازدهم در کنار نگرانی از شرایط برگزاری کنکور، دغدغه کرونا را نیز با خود به دوش می‌کشند.
در شرایطی که کنکور سال99 با بیش از یک‌ماه تأخیر یعنی در مرداد برگزار می‌شود، خیلی از دانش‌آموزان هنوز نسبت به مباحث طرح‌شده در کنکور ابهام دارند و نمی‌دانند که به چه شکلی قرار است از 20درصد باقی‌مانده کتاب‌های پایه دوازدهم در کنکور سؤال مطرح شود.
حنانه در یکی از مدارس دولتی در حال تحصیل است. او فکر نمی‌کرد که اسفند آخرین حضورش در مدرسه باشد و کرونا برایش یک خاطره عجیب از کنکور بسازد. ریحانه از سردرگمی این روزهای کنکوری می‌گوید: « بعد از تعطیلی مدارس به‌خاطر کرونا، برنامه‌هایم برای درس‌خواندن تغییر کرده است. معلم‌هایمان به ما گفته‌اند که 20درصد باقی‌مانده کتاب‌ها در کنکور نمی‌آید اما بعد اعلام کردند که این موضوع هنوز نهایی نشده است و همین اتفاق بیشتر ما را سردرگم کرد. ما نصف این 20درصد باقی‌مانده از کتاب‌ها را خوانده بودیم اما یک روز آمدند و گفتند که خب! از امروز دیگر با آن 20درصد کاری نداریم. همه این اتفاقات باعث شد تا ما بیشتر سردرگم بشویم. مبهم‌بودن شرایط کنکور، مهم‌ترین دغدغه این روزهای من به‌عنوان بچه کنکوری هست.»
شرایط نامعلوم موجب شد تا اغلب مدارس دست به تصمیم‌گیری بزنند و اغلب خواندن 20درصد باقی‌مانده کتاب‌ها را معلق کردند؛ «معلم‌هایمان تصمیم گرفتند که برای امتحان نهایی این 20درصد را بخوانیم اما خب برای کنکور هنوز وضعیتمان مشخص نیست. درس‌خواندن برای ما خیلی سخت‌تر شده است. وقتی در فضای مدرسه یاد می‌گرفتیم و برای کنکور آماده می‌شدیم خیلی اتفاق بهتری بود اما امسال به‌خاطر کرونا، همه‌‌چیز سخت‌تر شد. الان مجبور هستیم که از یک طرف حواسمان به تست‌زدن باشد و از طرف دیگر آ‌نلاین درس‌های مدرسه را پیگیری کنیم». اخبار متعدد و مبهم در مورد کنکور یکی از دغدغه‌های اصلی حنانه در روزهای منتهی به کنکور99 است؛ «مدرسه خیلی دیر به ما اطلاع می‌دهد و معمولا خودمان زودتر از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها باخبر می‌شویم. مدرسه معمولا 2تا 3‌روز از اخبار عقب است».

هر روز یک شایعه کنکوری می‌شنویم
علی علیزاده که دانش‌آموز یک مدرسه غیرانتفاعی در رباط‌کریم است، شرایط مشابهی دارد؛ «معلم‌های مدرسه، کلاس‌ها را آ‌نلاین برگزار می‌کنند، درسنامه را به‌صورت آ‌نلاین یا پی‌دی‌اف در اختیار ما می‌گذارند و در نهایت اگر فرصتی باقی بماند تست حل می‌کنیم. در این مدت که در خانه هستم بیشتر از قبل درس می‌خوانم. به‌نظر من این تعطیلی و آموزش از راه دور به نفع من شده است. من قبلا از صبح به مدرسه می‌رفتم و تا به خانه بیایم ساعت6 می‌شد و زمان کمی برای درس‌خواندن در خانه داشتم اما الان نزدیک به 11ساعت در خانه درس می‌خوانم».
علی از شایعه‌های کنکوری و از اینکه هر روز یک شایعه دهان به دهان می‌چرخد، کلافه شده است، آنطور که او توضیح می‌دهد: «امسال شایعه‌های زیادی پشت‌کنکور هست، برخی می‌گویند ممکن است که کنکور به‌خاطر شرایط پیش‌آمده آسان‌تر باشد، ‌روزهای اول هم خیلی‌ها می‌گفتند کنکور امسال لغو می‌شود. آن زمان که به‌خاطر ویروس، مدرسه‌ها تعطیل شد بعضی از شاگردزرنگ‌های کلاس کنکور خوشحال بودند که امسال کنکور لغو می‌شود و می‌گفتند که برای نمره امتحان نهایی هم همان نمره نوبت اول استفاده می‌شود. این بچه‌ها با خیال راحت زمان درس‌خواندنشان را کمتر کردند و مطمئن بودند که امسال کنکور ندارند.» از نظر علی عقب‌افتادن کنکور به نفع او و دانش‌آموزانی است که درس را دیرتر شروع کرده‌اند اما در مقابل بعضی از بچه‌ها هم که خیلی درس خوانده بودند، دیگر خسته شده‌اند و توان درس خواندن ندارند چون خیلی از بچه‌ها از تابستان در حال درس‌خواندن بودند و الان کلافه هستند.

برزخ تعویق کنکور
ریحانه جزو دانش‌‌آموزانی است که از یک حس دوگانه نسبت به تعویق کنکور صحبت می‌کند و نمی‌تواند با قطعیت از منفعت یا ضرر این اتفاق بگوید؛ «نمی‌دانم این تأخیر در کنکور تا چه حد خوب یا بد است. از یک طرف دوست دارم یک مقدار فاصله داشته باشد و بیشتر مطالعه کنم، چون یک‌سری از درس‌هایم را هنوز تمام نکردم، از طرف دیگر هم دوست دارم که زود تمام بشود، چون دیگر از این شرایط خسته شده‌ایم».
از نظر این دانش‌آموز پایه دوازدهمی، آماده‌شدن برای کنکور در شرایط قرنطینه، کاری طاقت‌فرساست؛ « شرایط درس‌خواندنمان به‌خاطر کرونا خیلی سخت شده است. در حالت عادی اینکه مدام بخواهیم در خانه بمانیم سخت است، حالا فکر کنید ما باید در خانه زندانی باشیم و مدام درس بخوانیم، خب! اینطور وضعیت خیلی بدتر می‌شود. وقتی در مدرسه بودیم، با هم‌کلاسی‌هایمان درس می‌خواندیم و از هم انرژی می‌گرفتیم اما الان هر کدام به تنهایی این مسیر را می‌رویم». ریحانه می‌گوید که هیچ وقت فکر نمی‌کرد، کنکور امسالش به این وضعیت ختم شود. او تمام سال تحصیلی منتظر اردوی عید برای آمادگی کنکور بود؛ «معلم‌هایمان از اول سال تحصیلی مدام به ما می‌گفتند که اردوی عید برای آمادگی کنکور خیلی مهم است، ما هم برای این اردو آماده بودیم. وقتی کرونا آمد، دعا کردیم که این بیماری به عید کشیده نشود، فکرش را نمی‌کردیم که این ویروس به این زودی رفتنی نیست. خود کرونا برای کنکور به ما استرس می‌دهد، ‌حتی تصور اینکه برای کنکوردادن باید در یک فضای شلوغ حاضر شویم، ‌خودش یک مقدار نگران‌کننده است اما خب فعلا بیشتر نگرانی‌مان برای آمادگی کنکور است».
در کنار استرس کنکور و کرونا، مهم‌ترین دغدغه ریحانه همچون علی و حنانه مربوط به ابهام در حذفیات کنکور است و این بلاتکلیفی در مورد بخش‌هایی که قرار است در کنکور بیاید او را سردرگم کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید